الگوریتمهای گوگل برای متخصصین سئو و همچنین صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از اهمیت ویژهای برخوردار هستند چراکه بیش از 80% کاربران اینترنتی از این موتور جستجو برای جستجو در دنیای اینترنت و پاسخ به نیازهایشان استفاده میکنند؛ بنابراین وبسایتها باید به قوانینی که از سمت گوگل وضع شده پایبند باشند تا بتوانند رتبه و اعتبار کسب کنند و در صفحات نتایج جستجو جزو گزینههای اول باشند.
پایبندی به قوانین گوگل، در گرو شناخت الگوریتمهای آن است زیرا هر یک از این الگوریتمها که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد، هدفی را دنبال میکنند؛ به همین دلیل نیز در راستای رسیدن به این اهداف، چارچوبی برای وبسایتها تعیین کردهاند تا بهترین نتایج و بهترین کیفیت را به کاربران اینترنتی ارائه دهند.
لازم به ذکر است عدم توجه به این چارچوب و قوانین، باعث جریمه شدن سایت و یا حذف دائمی آن از بستر اینترنت میشود بنابراین افرادی که از تکنیک سئو کلاه سیاه برای کسب رتبه و اعتبار سایتشان استفاده کردهاند و یا به دلیل نا آگاهی در دام الگوریتمهای گوگل افتادهاند، بیشتر از هر زمانی به مطالعه این مطلب نیاز دارند.
آنچه میخوانید:
مفهوم الگوریتم و الگوریتم گوگل
برای درک بهتر الگوریتم گوگل ابتدا باید مفهوم الگوریتم را بدانید:
به مجموعهای از دستورالعملها و قوانین مشخص و تعریف شده که به ترتیب و به صورت مرحله به مرحله در راستای حل یک مسئله، مشکل و یا رسیدن به یک هدف اجرا میشوند، الگوریتم گفته میشود.
به عنوان مثال به الگوریتم ضرب توجه کنید:
در این الگوریتم دو عدد گرفته میشود، در یکدیگر ضرب شده و پس از آن خروجی تولید میشود.
پس در این مثال شما درک کردید که یک الگوریتم شامل جزییات انجام یک دستور و همچنین شروع و پایان یک عملیات است.
الگوریتم گوگل چیست؟
طبق تعریف بالا الگوریتم گوگل نیز مجموعهای از دستورات، قوانین و روشها است که با هدف بهبود جستجوی کاربران، نمایش نتایج دقیق و مرتبط در هر جستجو ایجاد شدهاند.
زمانی که یک کاربر عبارتی را جستجو میکند باید در میان انبوهی از اطلاعات، باکیفیتترین و مرتبطترین صفحه و نتیجه برای او نمایش داده شود. برای موفقیتآمیز بودن این فرآیند، الگوریتمهایی به وجود آمدند که در پشت صحنه به بررسی محتوای صفحات وبسایتها، میزان ارتباط آنها با عبارت جستجو شده و در نهایت رتبه بندی این صفحات بپردازد و سپس به کاربر نشان دهد.
2 هدف اصلی الگوریتم های گوگل
همانطور که گفته شد هر یک از الگوریتمهای موتورهای جستجو دستورالعملها و قوانین متنوعی را شامل میشوند اما مسئله مهم این است که همه این الگوریتمها برای دستیابی به 2 هدف اصلی به وجود آمدهاند که این اهداف عبارتند از:
- شناسایی و کاهش رتبه سایتهای متقلب و بیکیفیت
یکی از مهمترین اهدافی که همه الگوریتمهای گوگل دنبال میکنند، شناسایی سایتهای متقلب و یا بیکیفیت است که با استفاده از سئو کلاه سیاه، سعی در کسب رتبه از گوگل را دارند و یا پر از محتواهای بیکیفیت و کپی شده هستند که ارزشی برای کاربر ایجاد نمیکنند.
این الگوریتمها با توجه به نوع و شدت تخلفی که در وبسایتها انجام میدهند جریمههایی مانند کاهش رتبه در صفحه نتایج (SERP) یا حذف کامل وبسایت را برای آنها در نظر میگیرند.
- شناسایی و افزایش رتبه سایتهای باکیفیت و عالی
در مقابل اگر سایتی باکیفیت و باارزش باشد و محتواهای باکیفیتی را با توجه به نیاز کاربران ارائه دهد، الگوریتمها این سایتها را شناسایی کرده و رتبه آنها را افزایش میدهند تا در معرض دید کاربران قرار بگیرند؛ به این صورت هدف اصلی موتور جستجو گوگل، که ارائه نتایج مرتبط و باکیفیت به کاربران است محقق میشود.
3 نکته مهم که باید درباره الگوریتمهای موتور جستجو گوگل بدانید
- هیچگاه اطلاعات دقیقی درباره تعداد الگوریتمهای گوگل در دسترس کسی قرار نگرفت، حتی کسی نمیداند که این الگوریتمها بر اساس چه معیاری به رتبهبندی صفحات وبسایتها میپردازند.
اما این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که معیارهایی مانند میزان کیفیت و اعتبار صفحه، ساختار وبسایت و کاربری راحت آن، کلمات کلیدی، لینکها و ارتباطات نقش مهمی را در عبور از دروازه نگهبانی این الگوریتمها، ایفا میکنند؛ بنابراین تاکید متخصصین سئو بر این است که در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، حتما باید نگاه همه جانبهای به سئو شود و تمام سئوکارها باید استراتژیهای خود را در بخش سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال، در چارچوب این الگوریتمها انتخاب کرده و پیش ببرند.
- الگوریتمهای موتور جستجو گوگل به طور مداوم و در مقیاس بزرگ و کوچک در حال بهروزرسانی هستند. به عنوان مثال این الگوریتمها در سال 2021 بیش از 5000 بار بهروزرسانی شدند.
البته نکته قابل توجه این است که برخی از این بهروزرسانیها به صورت روزانه و بسیار جزئی بوده و هیچ تغییری در صفحات نتایج ندارند؛ بنابراین نیازی به بررسی هم ندارند زیرا در بررسیها مشخص شده است که گاهی این بهروزرسانیهای جزیی به 13 بار در روز هم رسیده است.
اما گاهی بهروزرسانی در مقیاس بزرگ و به صورت سالانه انجام میشود، به گونهای که تاثیر بسیار زیادی بر رتبه سایتها و صفحات نتایج گوگل (SERP) میگذارند. به همین دلیل نیز متخصصین سئو باید با این الگوریتمهای مهم و عملکرد آنها آشنا شوند.
- الگوریتمهای گوگل در دو دسته الگوریتم اصلی یا الگوریتم هسته و الگوریتم جانبی قرار میگیرند.
الگوریتم هسته گوگل چیست؟
الگوریتم هسته گوگل یا Google Core Algorithm شامل مجموعهای از الگوریتمها است که صفحات وب را از نظر محتوایی، کلمات کلیدی، لینکها، ساختار صفحات و ارتباطات آنها مورد بررسی قرار میدهند و سپس نتیجه این بررسیها را به الگوریتم اصلی موتور جستجو ارسال میکنند تا با توجه به معیارهایی خاص، صفحات را رتبهبندی کند و در صفحه SERP به کاربر نمایش دهد.
گفتنی است زمانی که برخی از این الگوریتمها در یک بهروزرسانی بزرگ و عمده، به اندازه کافی مورد آزمایش قرار بگیرند تا عملکرد حرفهای آنها اثبات شود، به گونهای که دیگر نیازمند تغییرات عمده نباشند، به الگوریتم هسته گوگل میپیوندند.
الگوریتم پاندا مثال خوبی برای این موضوع است چراکه پس از پشت سر گذاشتن آزمایشهای متعدد، دیگر نیاز به تغییر در آن مشاهده نمیشود به همین دلیل نیز به الگوریتم هسته گوگل اضافه شد.
الگوریتمهای جانبی گوگل چیست؟
به تمامی الگوریتمهایی که زیرمجموعه الگوریتم اصلی موتور جستجو (الگوریتم هسته) هستند و وظایفی مانند بررسی محتوا، لینک، کلمات کلیدی و همچنین اثرات مخرب در سایتها را برعهده دارند، الگوریتمهای جانبی گوگل گفته میشود.
الگوریتمهای جانبی تنوع بالایی دارند و هر یک برای دنبال کردن هدف خاصی ایجاد شدهاند؛ لازم به ذکر است که هر یک از این الگوریتمها با توجه به هدفی که دارند، شامل قوانین و دستورالعملهای مخصوص به خودشان هستند.
مهمترین لیست الگوریتم های گوگل
الگوریتمهایی که به عنوان الگوریتم اصلی موتور جستجو شناخته میشوند با بهروزرسانیهای سالانه، سبب ایجاد تغییرات بزرگ و سرنوشتساز در رتبه وبسایتها و در حالت کلی در پروسه سئو میشوند؛ به همین دلیل نیز شناخت لیست الگوریتمهای گوگل که به عنوان مهمترین الگوریتمها شناخته میشوند، برای هر شخصی که در حوزه سئو فعالیت میکند و یا قصد دارد به آن وارد شود الزامی است.
بنابراین در ادامه به معرفی و بررسی 12 الگوریتم مهم گوگل میپردازیم.
الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا (Panda Algorithm) که از قدیمیترین الگوریتمهای گوگل است و سالهاست که دیگر به الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل اضافه شده است؛ به منظور بررسی کیفیت محتوای سایت و همچنین شناسایی و مقابله با سایتهای اسپم که از تکنیکهای سئو کلاه سیاه مانند نشر محتواهای کوتاه و بیکیفیت یا محتوای کپی شده و بی ارزش استفاده میکنند، به وجود آمد.
درواقع یکی از پیامدهای مهم روی کار آمدن این الگوریتم، از بین رفتن سایتهای مزرعه محتوا بود که سبب نارضایتی بسیار زیاد کاربران شده بود.
مزرعه محتوا نیز یکی از تکنیکهای سئو کلاه سیاه است که در آن، محتواهای بیکیفیت در تعداد زیاد منتشر میشد تا رتبه سایت در گوگل افزایش پیدا کند.
به همین دلیل نیز پاندا به میدان آمد تا سایتهایی که دارای محتوای کپی شده، ضعیف و بیکیفیت هستند را شناسایی و جریمه کند؛ در مقابل به سایتهایی که حاوی محتواهای بسیار باکیفیت هستند نیز با افزایش رتبه و اعتبار، پاداش دهد.
یکی از ویژگیهای مهم الگوریتم پاندا این است که در صورت جریمه یک سایت و اصطلاحا پنالتی شدن سایت، به ندرت به آن شانس دوباره برای خروج از پنالتی گوگل را میدهد.
بهترین راه برای در امان ماندن از خشم این الگوریتم بیرحم، شناخت کامل آن است؛ بنابراین مطالعه مقاله الگوریتم پاندا میتواند برای شما بسیار مفید باشد چراکه در آن به رفع جریمه گوگل پاندا نیز پرداختهایم.
الگوریتم پنگوئن
الگوریتم پنگوئن نیز به عنوان الگوریتم اصلی موتور جستجو گوگل به شمار میرود که وظیفه شناسایی لینکهای اسپم وبسایتها را بر عهده دارد. در سال 2012 گوگل با رونمایی از این الگوریتم، به سلطنت وبسایتهایی که از روشهای مختلف، اقدام به دریافت لینکهای غیرطبیعی میکردند پایان داد.
درواقع این وبسایتها برای بهبود رتبه خود در گوگل، اقدام به خرید بکلینک میکردند و یا با به کارگیری تکنیکهای کلاه سیاه، لینکسازی انجام میدادند و همین امر نیز باعث افزایش چشمگیر سایتهای اسپم و بیکیفیت شد.
دلیل روی آوردن متخصصین سئو کلاهسیاه به خرید بکلینک و لینکسازی خارجی این بود که گوگل به وبسایتهایی که دارای لینکهای زیاد بودند، اهمیت فراوانی میداد و رتبه آنها را در سرپ (SERP) افزایش میداد که همین امر خود باعث افزایش مزرعه لینک شد.
درست است که کار الگوریتم Penguin با تمرکز و توجه روی لینکهای ورودی آغاز شد اما این الگوریتم بعدها به رصد لینکهای خروجی و لینکهای داخلی سایت نیز پرداخت.
این الگوریتم هرگونه اقدام غیرعادی در لینکسازی خارجی را به سرعت تشخیص داده و جریمه میکند؛ البته از آنجایی که سیستم الگوریتمهای گوگل بر اساس پاداش و جزا عمل میکند، وبسایتهایی که لینکسازی سلامت و طبیعی دارند نیز توسط پنگوئن پاداش میگیرند و در صفحات نتایج جستجو، رتبههای خوبی دریافت میکنند.
نکته قابل توجه درباره الگوریتم پنگوئن این است که این الگوریتم، الگوریتم زنده گوگل است بنابراین سریعتر از آنچه که فکرش را بکنید تخلفات را شناسایی و جریمه میکند. پس پیشنهاد میکنیم اگر میخواهید به عنوان متخصص سئو، تمام زحماتتان در یک چشم به هم زدن به هدر نرود، مقاله الگوریتم پنگوئن را از دست ندهید.
الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird Algorithm نیز در لیست الگوریتمهای گوگل قرار میگیرد که در سال 2013 به منظور بهبود این موتور جستجو متولد شد؛ به عبارتی دیگر الگوریتم مرغ مگس خوار، به عنوان مکمل الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن به شمار میرود اما با این تفاوت که در این الگوریتم دیگر جریمهای در انتظار وبسایتها نیست؛ چرا که تمام تمرکز این الگوریتم روی بهبود نتایج جستجو، از طریق درک عمیق منظور کاربر در حین جستجو است.
درواقع گوگل توسط این الگوریتم، عباراتی را که توسط کاربر جستجو میشود را از نظر معنا و ارتباط معنایی مورد بررسی قرار میدهد و در کسری از ثانیه، بهترین، دقیقترین و واقعیترین نتیجه را ارائه میدهد.
برای درک بهتر این الگوریتم به مثال زیر توجه کنید:
فرض کنید شما عبارت “آموزش اکسل” را جستجو میکنید، در صفحه نتایج دیگر برخلاف گذشته با لیستی از صفحات اسپم و بیکیفیت مواجه نخواهید شد بلکه مرتبطترین ویدئوهای آموزشی و مقالات درباره اکسل به شما نشان داده میشود.
علاوهبر این صفحات مرتبط با عبارت جستجو شده را نیز به شما پیشنهاد میدهد تا در صورت نیاز به آنها هم سر بزنید؛ یا حتی اگر کلمات نامفهوم و دارای اشتباه تایپی باشند، باز هم گوگل متوجه منظور شما خواهد شد و نتایج دقیقی را برایتان به نمایش خواهد گذاشت که همه اینها را مدیون این الگوریتم سریع و دقیق هستیم.
نکته قابل توجه این است که وبسایتها هر چه به قوانین مرغ مگس خوار پایبند باشند، شانس بیشتری را برای حضور در صفحه نتایج جستجو پیدا خواهند کرد؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم شناخت قوانین الگوریتم مرغ مگس خوار را از خودتان دریغ نکنید.