تولید محتوا یکی از کارهای پولساز این روزهای دنیای تکنولوژی است که با آن میتوانید ثروتمند شوید. دنیای تکنولوژی و فناوری روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است. محتوا حرف اول را در این دنیا میزند اگر دست به قلم هستید این فرصت را از دست ندهید. با مجله گوگ تا انتهای این مطلب همراه باشید تا باهم به شرح دقیق این موضوع بپردازیم.
آنچه میخوانید:
تولید محتوا یعنی چه و کارشناس تولید محتوا کیست؟
تولید محتوا یعنی نوشتن مقالات منحصربهفرد بر اساس الگوریتمهای گوگل. کسب و کارهای اینترنتی با کمک محتواها در رتبههای بالاتر موتورهای جستجو قرار میگیرند و این یعنی دیده شدن و افزایش رتبه سایت.
کارشناس تولید محتوا متخصص نوشتن است که با اصول و تکنیک و مهارتهای ویژه خود سعی در معروف کردن کسبوکار شما در دنیای دیجیتال دارد. این افراد اگر بتوانند مهارتهای خود را تقویت کنند و به قول معروف، در کار خود حرفهای شوند بدون شک ماهانه میلیونها تومان میتوانند پول درآورند.
افراد بسیار زیادی حاضرند هرچقدر پول دارند برای محتوانویسی هزینه کنند تا در نهایت وبسایت آنها کاربر و مشتری بالقوه جذب کند.
تعریف کلی و جامع تولید محتوا عبارت است از: نوشتن طراحی ضبط هر چیزی که انسان ها قابلیت درک آن را داشته باشند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند را محتوا میگویند معمولاً محتواها در بستر فضای مجازی با هدف کسب درآمد تولید میشوند.
کارشناس تولید محتوا چه مهارتهایی باید داشته باشد؟
۱. مهارت و ذوق نویسندگی
ذوق و استعداد نویسندگی اولین مهارتی است که کارشناس تولید محتوا حتماً به آن تسلط داشته باشد. کارشناس تولید محتوا باید از دایره لغات بسیار بالا و خارقالعادهای برخوردار شود و بتواند بدون اینکه وقت مخاطبان و یا حوصله آنها را سر ببرد موضوعات متنوع را به بهترین شکل ممکن تحریر کند.
اگر ذوق و اشتیاق سوزان نویسندگی دارید بهتر است از همین امروز شروع به پولسازی با این استعداد ذاتی خود کنید.
۲. توانایی تایپ سریع و حرفهای
کارشناس تولید محتوا باید بتواند در کوتاهترین زمان ممکن بیشترین تعداد کلمات را تایپ کند. فراموش نکنید شما برای تعداد کلماتی که تایپ میکنید پول میگیرید! پس مهارت تایپ ده انگشتی و سریع خود را تقویت کنید تا بتوانید پول بیشتری دریافت کنید.
البته که اگر از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار باشید میتوانید میانبر بزنید و برای افزایش سرعت عمل خود کار دیگری انجام دهید! چه کاری؟ صحبت کنید تا ربات برای شما تایپ کند؛ به همین راحتی.
برای این کار از اپلیکیشنهای موبایل و نرمافزارهای دسکتاپ متنوعی میتوانید کمک بگیرید.
توصیه ما به شما این است که سخت نه بلکه هوشمندانه کار کنید.
۳. به یکی از سیستمهای مدیریت محتوا مسلط شوید
همانطور که گفتیم بیش از ۴۰٪ سایتهای سطح جهان امروزه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنند. بهتر است وقت بگذارید و حتماً تسلط کافی به وردپرس را پیدا کنید.
به مرور زمان اگر در شرکتهای معتبر استخدام شوید موظف خواهید بود محتواهای خود را شخصاً وارد سیستم مدیریت محتوا کنید و در قبال این کار نیز حق الزحمه دریافت کنید.
شگفت انگیز است نه؟ از آسمون پول میباره!
۴. با سئو یا بهینهسازی محتوا رفیق شوید
سئو یا بهینهسازی محتوا شما را نترساند! آنقدرها هم پیچیده و سخت نیست بلکه باید زمان صرف کنید و آموزشهای لازم را در زمینه سئو یاد بگیرید.
فراموش نکنید شما وظیفه دارید محتواهای منحصر به فردی برای موتورهای جستجو بنویسید.
اگر میخواهید در فضای رقابتی دیجیتال دیده شوید باید بتوانید کلمات کلیدی اصلی، کلمات کلیدی فرعی و کلمات کلیدی ترند را پیدا کنید و برای آنها شروع به نوشتن محتوا کنید.
سیستم مدیریت محتوای وردپرس افزونه یواست سئو دارد که اگر بتوانید چراغ سبز آنرا روشن کنید شانس دیده شدن در رتبههای بالاتر را به خود اختصاص خواهید داد.
خبر خوب این است که حق الزحمه سئو را نیز دریافت خواهید کرد واقعا کجا همچین شغلی پیدا میشه؟
۵. قدرت تمرکز خود را افزایش دهید
متأسفانه دنیای مدرن و دیجیتال هرچقدر که برای ما انسانها مفید باشد و راحتی را برای ما فراهم کند از آن طرف نیز بسیار آسیب زاست؛ بهعنوان نمونه قدرت تمرکز افراد بسیار کاهش پیدا کرده است که این فاجعه است. نتیجه عدم تمرکز واقعا به خود شخص صدمه میزند.
اگر مایل به کار در دنیای تولید محتوا هستید باید با روشهایی مثل مراقبه یا مدیتیشن، مطالعه منظم و ورزش و تحرک به مرور قدرت تمرکز خود را افزایش دهید؛ به شما قول میدهم هرچقدر تمرکز بالایی داشته باشید همان اندازه درآمد بالاتری خواهید داشت.
۶. فتوشاپ یاد بگیرید
فتوشاپ آنقدرها هم که تصور میکنید سخت و پیچیده نیست بلکه برعکس دنیای بسیار شیرین و شگفتانگیزی است که هربار با آن کار میکنید مطمئنم به خود میبالید که توانستید تصاویر جدیدی خلق کنید.
البته که در دنیای کارشناس تولید محتوا نیاز نیست حتماً استاد فتوشاپ شوید بلکه در حدی که بتوانید سایز، حجم و فرمت تصاویر را تغییر دهید کفایت میکند! سخت نگیرید.
۷. به یک زبان خارجی مسلط شوید
زبان خارجی از جمله انگلیسی خیلی به کار شما میآید چون باید شروع به تألیف محتواهای منحصربه فرد و غیر کپی کنید پس چارهای جز ترجمه از منابع خارجی نخواهید داشت.
هرچقدر تسلط زبان شما بالاتر باشد در این دنیا موفقیتهای بسیار زیادی بهدست خواهید آورد. شما مهندسین باهوشی هستید که زیروبم نوشتن را یاد گرفتهاید و هماکنون باید شروع به چیدن بهترین لغات روی هم کنید تا آسمان خراشی شگفتانگیز به دست آورید.
هرچقدر که حرفهای شوید افراد زیادی برای کار با شما اشتیاق خواهند داشت؛ به من اعتماد کنید افرادی که شاید یک روز از دور برایتان آرزو محسوب میشدند نیز به زودی جذب مهارت شما خواهند شد.
۸. حرفهای جستجو کنید
شگرد سرچ و جستجو را یاد بگیرید و با گوگل شروع به صحبت کنید. از هر دری با هر کلمه کلیدی با گوگل حرف بزنید در نهایت او بهترین جواب را در اختیار شما خواهد گذاشت ولی سعی کنید مثل حرفهایها با کمک بهترین کلمات کلیدی شروع به جستجو کنید و نتایج دقیقتر و حرفهایتری به دست آورید.
۹. تقویم محتوایی داشته باشید
مدیریت زمان در کار شما بسیار اهمیت دارد چه بسا به مرور زمان پروژههای بیشتری داشته باشید و روزانه حتی ۵۰ هزار کلمه بنویسید!
نترسید غیرممکن نیست شما با برنامهریزی دقیق و نوشتن تقویم محتوا از عهده بیشترین تعداد کلمه هم برخواهید آمد. قدرت برنامه ریزی را جدی بگیرید و درآمد خود را افزایش دهید.
۱۰. خانواده آفیس را یاد بگیرید
با ورد، پاورپوینت، اکسل خیلی سروکله خواهید زد پس بهتر است این نرم افزارها را خوب یاد بگیرید. کار سختی نیست و حتی اگر یک هفته وقت بگذارید حتماً به تسلط کافی دست خواهید یافت.
۱۱. ویرایش، پارافیز و بازنویسی را یاد بگیرید
به عنوان کارشناس تولید محتوا باید بتوانید از عهده ویرایش متون از لحاظ نگارش و املایی برآیید ممکن است زمانی برسد که به عنوان سردبیر و مدیر محتوا مشغول بهکار شوید؛ دراینصورت این مهارتها بسیار کاربردی خواهند بود.
پارافیز و بازنویسی نیز برای زمانی که نیاز به تحریر دوباره محتواهای یک سایت پیدا میکنید بسیار کاربرد خواهد داشت.
سایتهای بزرگ و موفق زیادی هستند که هرساله براساس الگوریتمهای جدید گوگل مجبور به بازنویسی محتواهای قدیمی سایتشان میشوند.
۱۲. بازاریابی محتوایی را بیآموزید
شما اگر در زمینه تولید محتوا خبره هستید باید بتوانید مشتریان بالقوه و خوب را هرلحظه و زمان جذب کنید. بهتر است یک سایت شخصی برای خود داشته باشید و رزومه و نمونه کارهای خود را به نمایش بگذارید!
هرگز مرتکب این اشتباهات نشوید!
دنیای نوشتن محتوا بسیار گسترده و پیچیده است که گاهی یک اشتباه شما میتواند باعث کیش و مات شود! در ادامه به شرح این اشتباهات میپردازیم.
۱. معمولاً محتوای خود را بازبینی نمیکنید
هیچ فردی حوصله مطالعه محتوایی که پر از غلط های املایی و نگارشی است را ندارد بهتر است بعد از اینکه محتوای خود را نوشتید دوباره آن را بازبینی کنید و شروع به اصلاح غلط های املایی یا نگارشی موجود در متن کنید.
تواناییهای خود را زیر سوال نبرید و چند دقیقه کوتاه وقت بگذارید و شروع به اصلاح متن خود کنید. شما با این کار ثابت خواهد کرد که به کار خود ارزش قائل هستید و آن را دوست دارید.
۲. سئو محتوا را جدی نمیگیرید
باور کنید بهینهسازی محتوای یکی از مهمترین بخش های محتوا نویسی در دنیای مجازی است حتی اگر بهترین نویسنده جهان هم باشید ولی نتوانید محتوا را بهینه سازی کنید کار شما بی ارزش خواهد بود. زیر عنوانها را جدی بگیرید، عنوان مناسب پیدا کنید، از کلمات کلیدی بروز و ترند استفاده کنید کلمات فرعی را دست کم نگیرید و به همه چیز خوب دقت کنید.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید تصاویر با کیفیت و زیباست.
۳. مخاطب شما بیشتر رباتهای گوگل است نه اشخاص
رباتها احساسات ندارند ولی انسانها پر از احساسات مختلف هستند شما اگر میخواهید به تولید کننده محتوای حرفه ای و همه چیز تمام تبدیل شوید باید احساسات انسان ها را نشانه بگیرید نه رباتها را.
قبول دارم که باید طبق الگوریتمهای گوگل پیش بروید ولی این موضوع نباید با بهای فراموش کردن احساسات مخاطبان تمام شود، شما به عنوان کارشناس تولید محتوا باید شگردی به دست آورید که هم الگوریتمهای گوگل را راضی نگه دارید و هم با احساسات مخاطبان را جدی بگیرید. با مرور زمان و تمرین و تکرار به این مهم دست پیدا خواهید کرد.
۴. حوصله مخاطب را سر میبرید
خواهش میکنم مخاطبان خود را دلسرد نکنید و وقت آنها را تلف نکنید درست است که هدف شما از تولید محتوا کسب درآمد است ولی این به معنای این نیست که شروع به توضیحات اضافی در سایت خود کنید و از تبلیغات بسیار زیادی استفاده کنید؛
این کار بسیار زننده است و مطمئن باشید تاثیر منفی خواهد داشت. شما باید بتوانید به نیازهای اساسی و جواب هایی که مخاطبان به دنبال آن هستند پاسخ دهید.
۵. پاسخگوی نیاز مخاطبان نیستید
بعضیها عنوانهایی استفاده میکنند که وقتی وارد سایت آنها میشوید با محتوای دیگری روبرو می شوید! بهتر است شما این اشتباه را انجام ندهید که تآثیر بسیار بدی روی سایت خواهد داشت.
مخاطبان در بستر فضای مجازی به دنبال رفع نیازهای خود هستند یعنی اینکه اگر نتوانید به سوالهای آنها درست و حسابی پاسخ دهید آنها خیلی سریع سایت شما را ترک خواهند کرد و این باعث کاهش بهینه سازی سایت شما خواهد بود.
بهعنوان کارشناس تولید محتوا نباید این اشتباه را انجام دهید و ذهن مخاطبان را مشغول به چیزی کنید که واقعی نیست.
صریح باشید و بر اساس عنوانی که نوشته محتوا تولید کنید.
۶. عنوانهای جذاب و خاص استفاده نمیکنید
اولین چیزی که مخاطبان آن را میبینند عنوان های محتوا هاست شما باید بتوانید از تکنیک هایی استفاده کنید که عنوان های بسیار خوب و جذاب میباشد و حتماً از کلمه کلیدی در عنوان استفاده کرده باشید برای این کار می توانید دوره کپی رایتینگ ببینید و به مرور زمان تبدیل به حرفه ایترین ها شوید.
در دنیای فضای مجازی هنر آن است که با یک تیتر جذاب بتوانید مخاطبان را جذب سایت کنید.
۷. ذوق اشخاص را قشنگ کور میکنید
اشتیاق مخاطبان را کور نکنید و به ذوق آنها نزنید اگر محتوای شما بسیار طولانی است بهتر است از زیر عنوان ها استفاده کنید و تصاویر زیبا و اینفوگرافیک های جذاب و برای جذابیت بیشتر خود استفاده کنید.
مثلا اگر محتوایی نوشته اید که ۱۰ هزار کلمه است باید این محتوا را بهگونهای تنظیم و بررسی کنید که مخاطبان اشتیاق به خواندن محتوا تا آخر را داشته باشند.
خلاقیت داشته باشید و از تصاویر با کیفیت از هدینگ و سرتیترهای جذاب و استفاده کنید.
اگر مخاطبان با محتوای روبهرو شوند هیچ گونه خلاقیتی در آن وجود ندارد مطمئن باشید که رغبتی برای خواندن آن نخواهند داشت و وظیفه شما به عنوان کارشناس تولید محتوا این است که ذوق و اشتیاق سوزان در مخاطبان ایجاد کنید.
۸. از کلمات قلبمه سلمبه استفاده میکنید
کلمات قلمبه سلمبه را بیخیال شوید و با مخاطبان خود طوری صحبت کنید که انگار روبروی شما نشسته اند و شما مجبورید با آنها محاورهای صحبت کنید.
افراد با سن و سال های مختلفی در بستر فضای مجازی وجود دارند بهتر از محتواهای شما در عین با ارزش بودند قابل فهم بوده و در مخاطبان حس سردرگمی ایجاد نکند. از ضرب المثل های جذاب استفاده کنید، گاهی با آنها شوخی کنید، واژه های ساده و کاربردی به کار بگیرید؛ با این تکنیک های ساده میتوانید بهترین ذهنیت را روی مخاطبان ایجاد کنید.
۹. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را شوخی فرض میکنید
کلمات کلیدی بسیار مهم هستند و برای تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارند قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنید حتماً با کمک ابزارهای مهم سئو و بهینه سازی شروع به تحقیق و آنالیز مطالب رقبا کنید و بر اساس بهترین و ترندترین کلمات کلیدی شروع به تولید محتوا کنید.
۱۰. مخاطبان را ترغیب به کار نمیکنید
مخاطب آن را ترغیب به انجام کاری کنید مثلاً میتوانید آنها را دعوت به لینک دهی و یا به اشتراک گذاری محتوا در شبکههای اجتماعی کنید. محتوا را طوری تنظیم کنید که انگار دارید به صورت مستقیم با مخاطب صحبت می کنید.
حسی در او ایجاد کنید که گویا میخواهید از او درخواست داشته باشید که اگر آنها اینکار را انجام دهند نهایت به پاداش خواهند رسید.
۱۱. محتوا را به درستی منتشر نمیکنید
محتوای خود را در سایتهای پربازدید و پر مخاطب منتشر کنید این کار به شما کمک میکند مخاطبان بسیار زیادی را جذب کنید و همچنین محبوب شوید.
رپورتاژ آگهی را بسته کم نگیرید و شروع به لینک سازی غیرمستقیم کنید.
سخن پایانی
برای کارشناسان تولیدمحتوا در دنیای دیجیتال و تکنولوژی امروزه تا ۵۰ سال آینده نیز کار و شغل وجود دارد و شما اگر مهارتهای حرفهای خود را گسترش دهید بهراحتی میتوانید از محتوانویسی پول پارو کنید! هیچ رباتی نمیتواند جایگزین نوشتن محتواهای محاورهای و جذاب شود. اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستان وعلاقهمندان به دنیای نویسندگی به اشتراک بگذارید و در قسمت «دیدگاهها» برای «مجله گوگ» و مخاطبان آن تجربیات خود را در این زمینه بنویسید.