گوگل بهترین رفیق و همدم است که با شروع به درک کاربران از نیتهای جستجویشان این موضوع را ثابت کرده است. همه ما وقتی وارد گوگل میشویم از مطالبی که آنها را جستجو میکنیم هدفی داریم نه؟ با «مجله گوگ» تا انتهای این مطلب همراه باشید تا باهم به شرح دقیق این مطلب بپردازیم.
آنچه میخوانید:
تعریف کلی از هدف جستجو Search Intent
اگر قصد دارید رتبه یک گوگل را به خود اختصاص دهید بهتر است از این به بعد پشت صحنه جستجوی کاربران را نیز در نظر بگیرید و بعد محتواهای سایت خود را سئو کنید.
هدف جستجو یا نیت کاربر از جستجو همان قصد و نیت او از جستجو در موتورهای جستجو است.
شما باید درک مناسبی از اهداف کاربران بهدست آورید و به کمک آنها سئو و بهینه سازی سایت خود را آغاز کنید. باید به شما بگوییم که دیگر زمان قیف بازاریابی گذشته است و اگر میخواهید دیده شوید علاوه بر کلمات کلیدی اصلی باید اهداف و نیت کاربران از جستجو را نیز در نظر بگیرید و بعد کار خود را شروع کنید.
اگر هدف شما از راهاندازی سایت رفع نیاز کاربران است باید درک صحیح و درستی از هدف جستجو داشته باشید و خود را با آن وفق دهید.
بر اساس آپدیتهای جدید الگوریتمهای گوگل متوجه میشویم که امروزه اهداف و نیت جستجو بیشتر از قبل برای گوگل اهمیت دارد و طبق این اهداف جستجوهای مدنظر کاربران را به آنها نمایش میدهد.
درست مثل دوست صمیمی و خوبی که گوش شنوایی برای حرفهای ماست و با درک و شعور بالای خود به ما راه و چاه را نمایش میدهد.
برای اینکه بتوانید در گوگل رتبه برتر را بهدست آورید باید علاوه بر لینک سازی و تکنیکهای دیگر سئو هدف جستجو را نیز در محتواهای خود لحاظ کنید و بر طبق این الگوریتم هوش مصنوعی پیش روید.
کاربران گوگل معمولاً هنگام جستجو شروع به صحبت با گوگل میکنند و بهطور معمول از کلید واژههای سه حرفی یا چند حرفی استفاده میکنند؛ به عنوان نمونه: «چطور وردپرس یاد بگیرم؟» پس به هنگام تولیدمحتوا کلید واژههای طولانی را فراموش نکنید.
اگر صاحب کسب و کار آنلاین یا یک وبمستر و سئوکار هستید بهتر است همیشه هدف جستجوی کاربران را در اولویت قرار دهید و بر اساس درک آنها شروع به سئو و بهینه سازی کنید.
هدف جستجو Search Intent به زبان سادهتر
شیوه بازاریابی و سئو جدید که به کمک آن میتوانید قصد و نیت کاربران را از جستجوهای خود بهدست آورید.
برای اینکه بتوانید رتبههای برتر گوگل را بهخود اختصاص دهید حتماً باید قصد کاربران را از جستجوهای خود بدانید. همیشه پشت پرده کلمات کلیدی، کوهی از نیتهای مختلف وجود دارد که شما با هوش و ذکاوت خود و به کمک ابزارهای سئو میتوانید به آنها دست یابید.
چرا هدف جستجو شاه کلید سئو است؟
محتوا پادشاه است به شرطی که بتوانید نیاز کاربر را پاسخ دهید و کلید ورود به قصر حکمرانی محتوا را در دست بگیرید.
اگر می خواهید در هدف جستجو موفق شوید به این توصیهها خوب توجه کنید:
۱. از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید تا بهطور دقیق متوجه نیاز کاربران شوید فراموش نکنید هر کاربری با درک مربوط به خود شروع به جستجو در موتورهای جستجو می کند سعی کنید همیشه از ساده ترین تا پیچیده ترین کلمات کلیدی را در نظر بگیرید.
۲. حس اعتماد مشتریان خود را با پاسخ دادن به سوالات کاربران سایتتان افزایش دهید همیشه اساس اعتماد مهمتر از هر چیزی دیگری است.
۳. همه کاره هیچ کاره نباشید و توجه داشته باشید که بهتر است همیشه در یک حوزه مرتبط متخصص شوید و تمامی نقاط قوت و ضعف خود را در آن حوزه تقویت کنید به بهترین شکل خود در آن حوزه تبدیل شوید. سرمایه گذاری روی خودتان بهترین نوع سرمایه گذاری است.
۴. همیشه سعی کنید هدف کاربران را از ماهیت جستجوهای خود درک کنید خود را به جای کاربران قرار دهید و شروع به تولید محتوا بر اساس هدف و نیت آنها کنید.
۵. سعی کنید به موضوعات مختلف از زوایای مختلف دقت کنید؛ گوگل عاشق افراد متفاوت است پس همیشه در خلاف جهت رودخانه شنا کنید.
۶. از گزافه گویی بپرهیزید و همیشه سعی کنید وقت مخاطبان خود را تلف نکنید.
اگر این به این توصیهها خوب توجه کنید متوجه خواهید شد که هدف جستجو شاه کلید سئو برای سایت شما محسوب میشود اگر میخواهید رتبه اول گوگل باشید بهتر است به این توصیهها خوب توجه داشته باشید.
انواع هدف جستجو
در یک دسته بندی کلی هدف جستجو در دنیای وب را میتوان در این چهار گروه قرار داد:
- هدف جستجو با نیت اطلاعات؛
- هدف جستجو با نیت معاملات؛
- هدف جستجو با نیت تجارت؛
- هدف جستجو بر اساس هدف حرکتی.
هدف جستجو با نیت اطلاعات (Informational)
همه افراد به هنگام جستجو به دنبال رسیدن و دستیابی به اطلاعات خاصی هستند؛ گوگل با الگوریتمهای هوشمندانه خود تشخیص میدهد که اگر فردی واژه «سئو» را جستجو کرد هدف او تعریف سئو هست و به دنبال آموزش حرفهای آن نیست، به همین دلیل معمولاً سایتهایی را که سئو را تعریف کردهاند را به کاربر نشان می دهد.
گوگل همیشه به دنبال رفع نیاز اشخاص و پاسخ به سوالات است؛ هر کسی از کودک تا بزرگسال همیشه با زبان مخصوص خود شروع به جستجو در موتور ها میکند تا به امروز گوگل موفق شده روز به روز نیاز افراد را بیشتر از قبل رفع کند و به آنان نتایج مورد درخواست را نشان دهد. نه کمتر یا بیشتر.
مثال: نقد و بررسی آیفون ۱۳
وبمستر یعنی چه
قیمت بیت کوین
هدف جستجو با نیت معاملات (Transactional)
در این جستجو کاربر به دنبال خرید و فروش یک چیز است که معمولا واژه هایی مثل خرید محصول، فروش محصول خرید گیفت کارت دیجی کالا، کد تخفیف کنسرت و از این قبیل مسائل است و در اینجا دنبال مقاله اطلاعاتی نیست بلکه به دنبال سایتهایی است که مثلاً درباره ویژگی ها و مزایای خرید آیفون ۱۳ محتوا ارائه کنند.
مثال: خرید ماشین لامبورگینی
کد تخفیف باشگاه انقلاب
خرید بلیط دور اروپا با کشتی کروز
هدف جستجو با نیت تجارت (Commercial)
این مرحله جایی است که رپورتاژ آگهیها میتوانند نقش بهسزایی داشته باشند و تبلیغات وارد مرحله عمل میشوند تا کاربر را راضی به خرید کنند در این مرحله گوگل سایت های تبلیغاتی با قدرت ترغیب فراوان را به مخاطب نشان میدهد.
مثال: بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال ۲۰۲۱
بهترین لباس عروس
بهترین فروشگاه خرید لوازم یوگا
هدف جستجو بر اساس هدف حرکتی (Navigational)
در این بخش مخاطب به دنبال یافتن مکان یا وضعیت جغرافیایی یا سایت خاصی است و در این شرایط گوگل موظف است دقیقاً همان کلمه سرچ شده را به مخاطب نشان دهد.
مثال: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
یوتیوب
باشگاه خبرنگاران جوان
مزایای استفاده از هدف جستجو
اینکه بتوانید با موفقیت از هدف جستجو در سایت خود استفاده کنید مطمئن باشید سئو سایت خود را به طرز شگفتانگیزی افزایش خواهید داد و گوگل نیز با کمال میل افراد زیادی را به سایت شما هدایت خواهد کرد؛ همیشه به همه مسائل بهصورت دقیق و با جزئیات نگاه کنید و محتوای خود را در قالبهای متفاوتی تولید کنید، سعی کنید کلمات کلیدی را با زاویه دید تمام افراد ببینید و شروع به تولید محتوا کنید.
گوگل یک تجارت بزرگ است در مقابل این تاجر بزرگ شما نیز باید بتوانید به بهترین شکل ظاهر شوید و تجارت خود را گسترش دهید سعی کنید از تمامی فرصتها استفاده کنید و با واژگان لغت به بهترین شکل ممکن بازی کنید پشت صحنه همه چیز را نوعی تجارت ببینید و برای گسترش تجارت خود تمام تلاش خود را به کار بگیرید.
میتوانید افراد متخصص در حوزه تولید محتوا که میتوانند مترادف یا متضاد و … هر کلمه کلیدی را ببینند و شروع به تولید محتوا کنند را استخدام کنید شما با استخدام این افراد مطمئناً برای گوگل با ارزشتر خواهید شد.
سخن پایانی
ما در این محتوا سعی کردیم بهطور دقیق و با زبان ساده در رابطه با هپف جستجو صحبت کنیم؛ شما با به کارگیری هدف جستجو میتوانید بسیار بیشتر از قبل در نتایج گوگل دیده شوید و تجارت خود را گسترش دهید.
شما بگویید
چقدر در زمینه هدف جستجو اطلاعات دارید؟ آیا این محتوا برای شما مفید بود؟ اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را به دوستان و علاقهمندان ارسال کنید و در قسمت «دیدگاهها» برای «مجله گوگ» و مخاطبان ما در زمینه تجربه استفاده از هدف جستجو بنویسید.