وقت آن رسیده ذهنیت یک شبه به خواستهها رسیدن را کنار بگذارید و برای قرار گرفتن در رتبههای اول موتورهای جستجو تلاش کنید. سئو یا بهینه سازی وب سایت مبحث داغی است که این روزها بسیار مورد بحث قرار میگیرد. امروز در این مطلب قصد داریم صفر تا صد سئو را با جزییات بیان کنیم. اگر قصد دارید وب سایت خود را وارد رتبه اول موتورهای جستجو کنید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
آنچه میخوانید:
سئو چیست به زبان ساده
سئو مخفف کلمه بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است. وب سایت شما برای اینکه در رتبه اول لیست موتورهای جستجو قرار بگیرد باید یکسری اقدامات روی آن صورت بگیرد. به تمامی اقداماتی که برای قرار گرفتن در لیست ارگانیک و طبیعی جستجوها انجام میشود سئو میگویند.
سئو در عین سادگی میتواند بسیار پیچیده باشد زیرا برای اینکه وب سایت شما در لیست جستجوهای ارگانیک و طبیعی قرار بگیرد باید فاکتورهای لازم و مورد تایید گوگل را مو به مو اجرا کنید. مسئلهای که باید به آن بسیار توجه کنید این است که انتظار یک شبه ره صد ساله رفتن را نداشته باشید و به هیچوجه سعی نکنید گوگل را دور بزنید! به شما اطمینان میدهم گوگل همیشه ۱۰ قدم جلوتر از ایدههای شماست. برای اینکه وب سایت خود را سئو کنید باید بسیار صبور باشید و روزانه فعالیتهای لازم را انجام دهید و توجه خزندههای گوگل را به خود جلب کنید.
از خزندههای گوگل صحبت کردیم منظور از خزنده یعنی چه؟
خزنده(crawler) یکسری ربات هستند که گوگل برای رتبه بندی صفحات، این رباتها را به سمت وب سایتها ارسال میکند. این رباتها به تمامی صفحات سایت میخزند و شروع به دادن امتیاز میکنند. هرچقدر که وب سایت شما براساس الگوریتمهای گوگل هماهنگ باشد در نتیجه سوگولی گوگل خواهید شد و وارد رتبههای اول میشوید. طبق آمار بیشترین ورودیهای گوگل از پنج نتیجه اول است.
رتبه بندی خزندهها کجا ذخیره میشود؟
خزندهها اطلاعات صفحاتی را که بررسی کردهاند را وارد دیتابیسهای بزرگ گوگل میکنند که این مرحله را ایندکس یا فهرست بندی مینامند. هیچ یک از صفحات قدیمی یا جدید شما از چشم خزندهها به دور نیستند و نکتهای که باید توجه کنید این است که کاربر محور بودن وب سایت شما رابطه مستقیمی با سئو سایتتان دارد.
برای اینکه خزندههای گوگل را وارد سایت کنیم چه کار باید کرد؟
برای اینکار باید فایل متنی Robots.txt بسازید و آنرا در کنسول گوگل و هاست خود قرار دهید. این فایل متنی دارای اطلاعاتی حاوی اجازه دادن (allow) و اجازه ندادن (disallow) برای بررسی صفحات وب سایت شماست. دستورات این فایل توسط شما یا وبمستران تعیین میشود.
چرا سئو سایت اهمیت دارد؟
سئو یعنی افزایش ترافیک سایت و در نتیجه تبدیل کاربران به مشتریان وفادار.
اگر هدف شما راه اندازی کسب و کار اینترنتی است پس باید به فکر سئو یا بهینه سازی سایت خود باشید. برای اینکار میتوانید از مشاوران و کارشناسان ما اطلاعات قابل توجهی دریافت کنید و انجام سئو خود را به ما بسپارید. دلایل اهمیت سئو عبارت است از:
۱. افزایش ترافیک ارگانیک و طبیعی
سئو باعث ارزشمندتر شدن وب سایت شما میشود و به مرور زمان افراد بسیار زیادی را کاملا طبیعی به سمت وب سایت خود هدایت خواهید کرد.
۲. کم هزینه بودن سئو نسبت به روشهای دیگر
روشهای دیگری همچون گوگل ادورز بسیار پرهزینه است. ولی سئو هزینه زیادی را متحمل نمیشود و سودآوری بسیار زیادی را دارد. فروش شما انفجاری خواهد شد! شک نکنید.
۳. قابلیت بررسی رفتار مشتریان و مخاطبان
سئو سلاح بسیار پیشرفته و قدرتمند است که به شما این امکان را میدهد که سلایق و جزئیات دقیق کاربران فضای مجازی را بررسی کنید و براساس جستجوهای آنها شروع به فعالیت کنید.
۴. نرخ بازگشت بالاتر
طبق مطالعات و آمار نرخ برگشت در وب سایت های سئو شده ۱۴.۶٪ بیشتر از روش های دیگر مثل ایمیل مارکتینگ یا تبلیغات چاپی است.
۵. افزایش اعتماد به برند شما
از نظر مشتریان ۵ لینک اول جستجو از اعتبار و اعتماد بیشتری برخوردار هستند. تقریبا بیشتر افراد بر روی لینکهای اول کلیک میکنند. اگر قصد جلب اعتماد دارید حتما روی سئو وب سایت خود کار کنید و برند خود را در نتایج اول ثبت کنید.
۶. برندینگ
به مرور زمان اسم شما به عنوان برند در ذهن اشخاص ثبت خواهد شد و مشتریان در صورت نیاز به جستجوی کالا و خدمات اسم برند شما را در کنار کلید واژه موردنظر خود وارد خواهند کرد. از همین الان برندینگ خود را بسازید!
۷. در بستر آنلاین بیشتر دیده میشوید
گوگل عاشق محتواست! خصوصا محتواهای طولانی باعث بیشتر دیده شدن شما میشود. کاربران فضای مجازی هرکدام با زبان مخصوص خود شروع به جستجوی کلمات میکنند. هرچقدر تعداد کلمات استفاده شده شما بیشتر باشد بیشتر از قبل دیده خواهید شد و بارها و بارها در نتایج جستجوها دیده خواهید شد.
سئو داخل سایت (On-Page SEO)
سئو داخلی اگر به درستی انجام شود منجر به بازاریابی اینترنتی میشود؛ اما سئو داخلی یعنی چه؟ در تعریف کلی میتوان به تمام کارهایی مثل تولید محتوا، کدنویسی، رابط کاربری زیبا و فعالیت مستمر روی وب سایت را سئو داخلی میگویند. اگر هدف شما موفقیت روزافزون در فضای مجازی است باید دقت و ظرافت بسیار زیادی برای سئو داخلی انجام دهید. سئو داخلی اگر اصولی انجام شود باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت خواهد شد.
سئو داخلی شامل دو بخش است: سئو تکنیکال و سئو محتوا
سئو تکنیکال مجموعه فعالیتهایی است که مشکلات کد نویسی و فنی سایت را رفع میکند و سئو محتوا به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که براساس فاکتورهای مهم گوگل شروع به تولید محتوای منحصر به فرد کنیم و ارزش سایت خود به مرور زمان بالاتر ببریم.
مهمترین فاکتورهای سئو داخلی در قلمرو سئو تکنیکال عبارت است از:
- ثبت نقشه سایت در گوگل؛
- استفاده از قالبهای ریسپانسیو و بهینه شده؛
- توجه به سرعت لود وب سایت؛
- استفاده از عکسهای باکیفیت؛
- استفاده درست از عناوین در صفحات سایت؛
- استفاده دقیق از متاتگها؛
- لینک سازی هوشمند داخلی سایت؛
- استفاده از تصاویر دارای خاصیت ALT؛
- کدنویسی استاندارد و بدون خطا؛
- ساختار صحیح آدرسهای سایت؛
- استفاده از هاست باکیفیت.
مهمترین فاکتورهای سئو داخلی در قلمرو سئو محتوا عبارت است از:
- تولیدمحتوای با ارزش و منحصر به فرد بالای ۱۰۰۰ کلمه بهطور مستمر (فراموش نکنید گوگل عاشق محتواهای طولانی است!)؛
- انتخاب کلمات کلیدی هوشمند در محتواها؛
- استفاده از عنوان و زیر عنوان برای جذب کاربران؛
- انتخاب توضیح مناسب برای جذب بازدید کنندگان؛
- استفاده صحیح از تگ های H ؛
- بهکار گیری زبان محتوایی ساده و جذاب؛
- شروع عنوان محتوا با کلمات کلیدی؛
- ساخت لینک داخل محتوا به صفحه اصلی و صفحه دستهبندی.
سئو بیرون سایت (Off-Page-SEO)
سایت شما فقط با تکیه بر سئو داخلی نمیتواند پر پرواز پیدا کند! شما علاوه بر سئو داخل سایت به سئو خارج سایت نیز نیاز دارید. سئو خارج سایت یعنی چه؟ سئو خارج از سایت به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که در خارج از سایت برای افزایش اعتماد و اعتبار وب سایت انجام میشود. شما هرچقدر روی سئو خارج از سایت خود بیشتر کار کنید برای موتورهای جستجو بیشتر از قبل شناخته خواهید شد. وب سایت خود را یک شی ۱۰۰کیلویی فرض کنید که ۵۰ درصد وزن آن مربوط به سئو داخلی و ۵۰ درصد باقی مربوط به سئو خارجی است.
اگر به دنبال افزایش کیفیت سایت خود هستید به هیچعنوان از سئو خارج سایت غاقل نشوید و با رعایت الگوریتمهای گوگل برند خود را محبوب کنید.
پارامترهای اصولی برای سئو خارجی وب سایت از نظر گوگل
۱. ساخت محتواهای ویدئویی کاربرپسند
ویدئو مارکتینگ یکی از بهترین روشهای جذب کاربران است. خجالت را کنار بگذارید و ویدئوهای جذاب بسازید و در سایت خود قرار دهید. اینکار رتبه گوگل شما را بسیار افزایش میدهد.
۲. فعالیت در شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام بهترین مکان برای معرفی کسب و کار شماست. اگر میخواهید اعتبار سایتتان را برای گوگل بیشتر کنید از شبکههای اجتماعی معروف غافل نشوید و بهصورت منظم در آنها فعالیت کنید.
۳. سوشیال بوکمارکینگ
حضور مرتب شما در سوشیالها و لینک سازی مرتبط میتواند ترافیک خوبی وارد سایت شما کند.
۴. وارد کردن سایت در لیست دستهبندی
لیستهای معروف و مشهور مرتبط با حوزه کاری شما بسیار زیاد است. کافیست آدرس سایت خود را در این لیستها وارد کنید.
۵. لینک سازی هوشمندانه
قلاب زیبای سایت خود را با لینک سازیهای هوشمندانه به دست کاربران دهید و آنها را به سمت سایت خود هدایت کنید.
۶. به اشتراک گذاری مستمر تصاویر و ویدئو
بهطور منظم تصاویر و یا ویدئوهای متنوع مرتبط با حوزه کاری خود را در پلتفرمهای مختلف عکس و ویدئو به اشتراک بگذارید.
۷. فعالیت در انجمنها
فعالیت در انجمنهای گفتگو و یا پرسش و پاسخ و حتی نقد و بررسی بهترین کار برای لینک سازی سایت است. در فرومهای مربوط به حوزه کاری خود ثبت نام کنید و اعتماد افراد را جلب کنید.
کلاههای رنگی سئو
انواع مختلف سئو با کلاههای رنگی مشخص میشود. کلاه سفید (white hat SEO) – کلاه سیاه (Black hat SEO) – کلاه خاکستری (Gray hat SEO) انواع سئو هستند. با هم به بررسی این کلاهها میپردازیم.
سئو کلاه سفید
رعایت یکسری پارامترهایی که باعث جذب بیشتر مخاطبان میشود را سئو کلاه سفید مینامند. هرچقدر شما این پارامترها را رعایت کنید موتورهای جستجو بیشتر شما را شناسایی و معرفی خواهند کرد.
پارامترهای سئو کلاه سفید عبارتند از:
۱. تولید محتوای باکیفیت و منحصر به فرد
تولید محتوای باکیفیت و یونیک برای گوگل بسیار حائز اهمیت است. استفاده از پاراگرافهای زیبا و کارپسند، استفاده از تصاویر باکیفیت و بهینه و نوشتن مطالب با ارزشی که مخاطبان را خسته نکند یکی از پارامترهای مهم سئو کلاه سفید به شمار میرود. برای اینکه بتوانید محتواهای تخصصی و خارق العاده برای کسب و کار آنلاین خود استفاده کنید میتوانید از کارشناسان تولید محتوای ما کمک بگیرید و سئو کلاه سفید خود را تضمین کنید.
۲. سرعت بالای سایت
هیچ کاربری آنقدر صبور نیست که تحمل لود سنگین صفحات وب سایت را داشته باشد. تا جای ممکن سرعت لود صفحات خود را بالا ببرید و مخاطبان بیشتری را جذب کنید. برای آنالیز سرعت سایت خود میتوانید از ابزار تست سرعت گوگل استفاده کنید.
۳. استفاده مناسب از متا تگها در محتوا
محتواهای خود را یک درخت در نظر بگیرید که درخت شامل شاخه و بدنه اصلی و ریشههاست. متا تگها h1, h2, h3 , h4 , h5 دقیقا درختی هستند که شما باید براساس اهمیت پاراگرافهای محتوای خود از آنها در مطالب سایت استفاده کنید. یک محتوای استاندارد برای گوگل شامل همه متا تگها میشود.
۴. بک لینک سازی ارگانیک
هیچوقت سعی نکنید گوگل را گول بزنید. خرید بک لینک اشتباه بسیاری از افراد است که باعث پنالتی شدن آنها شده است! بهتر است شروع به لینک سازی طبیعی کنید و مطالب را در داخل و خارج سایت لینک سازی کنید. صبور باشید و بدانید حتما از این کار منفعت بسیاری کسب خواهید کرد.
۵. به اشتراک گذاری محتواها
برای جذب ترافیک و کابر بیشتر بهتر است محتواهای خود را در شبکههای اجتماعی بسیار زیادی به اشتراک بگذارید. شبکههای اجتماعی همچون پینترست، یوتیوب، فیس بوک، توییتر و اینستاگرام در روند بهبود سئو سایت شما بسیار تاثیرگذار خواهند بود. از مخاطبان سایتتان نیز درخواست کنید محتواهای شما را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند.
۶. اسکیما را فراموش نکنید
معرفی سایت شما در schema.org میتواند باعث بهبود روند سئو و معرفی شما در موتورهای جستجو شوند. اینکار را پشت گوش نیندازید و سعی کنید حتما انجام دهید.
سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه روشهای دور زدن موتورهای جستجو است که ما توصیه میکنیم که از این تکنیکها دوری کنید و به هیچ عنوان از آنها استفاده نکنید. ولی این تکنیکها را معرفی میکنیم که بعدها گول افرادی که به شما قول یک شبه سئو شدن را میدهند را نخورید. باور کنید اینکارها باعث پنالتی شدن سایت میشود و گاهی اوقات دیده شده که فرد پنالتی شده مجبور به تغییر هاست و دامنه خود شده است!
- خرید بک لینک؛
- استفاده از کلمات کلیدی نامربوط؛
- استفاده از برچسبهای معکوس؛
- تولید محتوای اتوماتیک و ماشینی؛
- استفاده از لینکهای مخفی؛
- استفاده از متن کم و مخفی؛
- استفاده از محتوای کپی؛
- استفاده از صفحات جعلی؛
- استفاده از لینک گذاری در کامنتها؛
- ایجاد صفحات مخرب و ویروسی؛
- استفاده از رباتهای خرابکار.
سئو کلاه خاکستری
استفاده از سئو کلاه سفید به تنهایی مدت زمان زیادی احتیاج دارد تا شما را وارد رتبههای اول گوگل کند و همانطور که گفتیم سئو کلاه سیاه هم باعث پنالتی شدن سایت است؛ در این شرایط نوع دیگری از سئو به وجود میآید با نام سئو کلاه خاکستری. این نوع از سئو یک طیف از مجموعه تکنیکهای سئو کلاه سفید و کلاه سیاه است که باعث افزایش ترافیک سایت شما میشود.
ما انسانها عمر نوح نداریم پس باید میانبری بزنیم که باعث بهبود رتبه سایتمان شود. به تکنیکهای سئو کلاه خاکستری با دقت توجه کنید.
تکنیکهای سئو کلاه خاکستری بهطور تمام و کمال
۱. خرید دامنههای قدیمی
این روش لینک سازی معتبر نام دارد که باید در آن شروع به خرید دامنههای منقضی شده مرتبط با کلمات کلیدی خود کنید و در آن صفحات محتواهای با کیفیت بنویسید و به سایت اصلی خود لینک دهید. در این روش هم از دامنههای منقضی شده و هم از دامنههای قدیمی که افراد در گذشته خریداری کرده و کلکسیونی از دامنه دارند میتوانید خریداری کنید!
۲. استفاده از رپورتاژ آگهی
نوشتن رپورتاژ آگهی به نوعی لینک گرفتن از سایتهای دیگر است ولی در این روش صفحات سایت شما نیز معرفی میشوند و برای بالا رفتن ترافیک سایت بسیار کاربردی است. برای خدمات رپورتاژ آگهی میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.
۳. بازی با کلمات کلیدی
شروع به بازی با کلمات کلیدی و دستکاری حرفهای در آنها کنید. هرچقدر بیشتر بهتر!
۴. تغییر صفحات سایت
تغییر کدهای وب سایت یک بازی برای نشان دادن بروز شدن سایت است. بهطور کلی سایتهای تک صفحهای میتوانند از این روش استفاده کنند و وانمود کنند در حال تولید محتوای مستمر هستند.
۵. اختیار نظردهی اسپم به همه مخاطبان
در این روش کافیست به همه رباتها و مخاطبان اجازه کامنت گذاشتن در سایت را بدهید و از جریمه گوگل نترسید. اعتدال را رعایت کنید هیچ اتفاقی نمیافتد. این روش در سایتهای بازاریابی بسیار مفید است.
۶. ساخت بک لینک
در انجمنها و پلتفرمهای محتوایی شروع به تولید محتوا و لینک سازی کنید. این روش میتواند توجه رباتهای گوگل را جلب کند. فراموش نکنید هرچقدر لینک بسازید برای رتبه سایتتان مفید است.
۷. قرار دادن دکمه به اشتراک گذاری
قراردادن دکمه به اشتراک گذاری محتوا در شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و تلگرام و اینستاگرام و… میتواند بسیار مفید باشد. این روش از تکنیکهای سئو کلاه سفید است و سیاست کاری خوبی محسوب میشود.
۸. کلاهبرداری از رقبا
این روش را من نوعی اخاذی مینامم و اگر وجدان اخلاقی دارید بهتر است از آن استفاده نکنید. در این روش شروع به ساخت صفحات و لینک سازی برای رقبای خود خواهید کرد و بعد به آنها در قبال مبلغی این لینکها را خواهید فروخت و سپس به گوگل گزارش میدهید که سایت رقیب در حال خرید بک لینک است. این روش یکی از تکنیکهای سئو کلاه سیاه است و توصیه نمیشود!
۹. خرید لینکهای تبلیغاتی
در حد اعتدال از سایتهای تبلیغاتی و مجلات میتوانید لینک بخرید. توجه کنید که افراط نکنید و توجه رقبا یا گوگل را جلب نکنید.
۱۰. خبر بسازید
اخبار بزرگترین تجارت در دنیاست که شما هم میتوانید از آن به نفع خود استفاده کنید. در صورت اتفاق افتادن اخبار مهم میتوانید آنها را به اشتراک بگذارید و لینک سایت خود را نیز زیر خبر اضافه کنید. با یک تیر دو نشان!
۱۱. قرار دادن دکمه خیریه
دکمه خیریه یکی از نهادهای خیریه را در سایت خود قرار دهید و از آن نهاد بخواهید که سایت شما را تایید کند. این روش یکی از بهترین و با کیفیتترین و رایگانترین روش برای لینک سازی است و گوگل آن را جریمه نمیکند.
۱۲. از تکنیکهای کلاه سیاه استفاده کنید
تکنیکهای سئو کلاه سیاه را در پاراگراف بالاتر گفتیم میتوانید در حد خیلی کم از آنها گاهی اوقات استفاده کنید. هوشمندانه عمل کنید تا گیر نیفتید!
۱۳. صفحات با محتوای نامربوط بسازید
یک صفحه بسازید و فقط حوزه کاری خود را در آن لینک دهید ولی محتوای آن نامربوط و ترند روز باشد! کمی شیطنت آمیز است ولی گاهی میتوان از آن استفاده کرد.
۱۴. ریدایرکت تقلبی بسازید
چندین صفحه تقلبی بسازید و روی آنها لینک خود را جاسازی کنید.
۱۵. حرفهای محتوا کپی کنید
گاهی که حوصله نوشتن محتوا ندارید میتوانید بهصورت حرفهای از رقبای خود کپی کنید و تغییراتی روی آن اعمال کنید! هوشمندانه عمل کنید و از مترادف کلمات به جای کلمات اصلی استفاده کنید.
۱۶. حاشیه سازی کنید
همه افراد عاشق حاشیه هستند. گاهی برای جذب ترافیک بهتر است از کامنتهای منفی یا محتواهای پرحاشیه استفاده کنید و سیل عظیمی از مخاطبان را وارد سایت خود کنید.
۱۷. حلقه لینک بسازید
در این روش چندین سایت بهصورت زنجیرهای به یکدیگر لینک داده میشود. از این روش زیاد استفاده نکنید که دل مخاطبان را به شدت میزنید!
۱۸. برای تبلیغ هزینه کنید
برای تبلیغات هزینهای در نظر بگیرید و فراموش نکنید تبلیغات هزینه نیست و نوعی سرمایهگذاری است. میتوانید مبلغی به اینفلونسرهای معروف پردخت کنید و از آنها بخواهید که وب سایت شما را تبلیغ کنند.
۱۹. خدمات رایگان ارائه کنید
همیشه که قرار نیست در مقابل پول کار کنید یا خدمات ارائه دهید! قبل از اینکه برند شوید شروع به ارائه خدمات رایگان کنید و توجه مخاطبان را جلب کنید. میتوانید آموزشهای رایگان بسازید و یا کالایی را به عنوان اشانتیون رایگان در نظر بگیرید.
۲۰. به شبکههای اجتماعی لینک دهید
شبکههای اجتماعی بهترین و ارزانترین روش برای لینکسازی هستند. از آنها غافل نشوید و همیشه سعی کنید در آنها لینک سازی کنید.
سخن پایانی
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو مبحث بسیار ساده و در عین حال پیچیده است که ما در این مطلب سعی کردیم صفرتا صد آن را بهطور مبتدی بیان کنیم. اگر این محتوا برای شما مفید بود آن را برای دوستان خود ارسال کنید و نظرات و تجربیات خود را در زمینه سئو با «مجله گوگ» و مخاطبان ما در قسمت « دیدگاهها» به اشتراک بگذارید.