بهینه سازی موتور جستجو یا SEO به عنوان یکی از کارآمدترین تاکتیکهای بازاریابی دیجیتال شناخته میشود. بنابراین تهیه یک استراتژی سئو دقیق و اصولی برای برنامههای بازاریابی دیجیتال هر کسبوکاری ضروری است. سئو با دو رویکرد کلاه سیاه و کلاه سفید ارائه میشود، روش سئو کلاه سیاه خلاف قوانین گوگل است و از طریق فریب الگوریتمها عمل میکند. از سوی دیگر سئو کلاه سیاه به تمامی اقداماتی که در چارچوب قوانین گوگل و با هدف کسب رتبه بالا در صفحه نتایج گوگل انجام میشود گفته میشود.
آنچه میخوانید:
نقش الگوریتمهای گوگل در رتبهبندی صفحات وب
گوگل برای ارائه بهترین نتایج جستجو به کاربران خود از الگوریتمهای پیشرفتهای استفاده میکند. این الگوریتمها با در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی از جمله کلمات کلیدی، موقعیت جغرافیایی، اعتبار دامنه و … به رتبهبندی سایتهای میپردازند. درجه اهمیت فاکتورهای مورد بررسی به ماهیت پرسوجو کابران بستگی دارد؛ به عنوان مثال برای پرسشهای معمول، تازگی محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است. در حالی که برای سوالات تخصصي، اعتبار صفحات وب ارائه دهنده محتوا نقش بسیار مهم و تعیین کنندهای دارد. هدف گوگل ارائه بهترین نتایج موتور جستجو و در نهایت کسب رضایت کاربرانش میباشد. یعنی مخاطبان و کاربران نسبت به موارد دیگر در اولویت عملکرد گوگل قرار دارند.
گوگل برای اطمینان از عملکرد صحیح الگوریتمهای مورد استفاده در موتور جستجو، از ارزیابی کنندگان کیفیت استفاده میکند. ارزیابی کنندگان کیفیت عملکرد الگوریتمها را بر اساس دستورالعملهای گوگل بررسی میکنند تا از نتایج درست و منطبق با استانداردها اطمینان حاصل نمایند. الگوریتمهای گوگل از 5 فاکتور زیر برای تعيین اینکه کدام صفحات در صدر نتایج رتبهبندی قرار میگیرند استفاده میکنند. وبسایتهایی که این فاکتورهای کلیدی را در نظر میگیرند میتوانند از رقبای خود پیشی گرفته و به موفقیت برسند.
- معنی سوال
- کیفیت محتوا
- مرتبط بودن صفحات سایت
- قابل استفاده و یوزرفرندی User Friendly بودن صفحات وب
- زمینه و تنیظمات سایت
سئو کلاه سفید White Hat SEO چیست؟
سئو کلاه سفید با استفاده از تکنیکهای اصولی و مطابق با قوانین و دستورالعملهای گوگل به بهینهسازی صفحات وب برای کسب رتبه برتر در نتایج جستجو میپردازد. استراتژیهای سئو کلاه سفید بر اساس تولید محتوای باکیفیت و مرتبط با نیاز کاربران و ایجاد تجربه دلپذیر کاربری برای مخاطبان عمل میکند.
اگر قصد داريد با استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سفيد رتبه SERP سایت را ارتقا دهید، لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید.
- طبق قوانین گوگل عمل کنید
- محتوای باکیفیت تولید کنید که افراد را برای خواندن و به اشتراک گذاشتن آنها ترغیب کند.
- سایت را برای انسانها و کاربران بهینهسازی کنید؛ نه برای موتورهای جستجوگر مثل گوگل
- روی عملکرد وبسایت خود دقیق شوید و با ایجاد یک وبسیات حرفهای و قوی، از رقبای خود پیشی بگیرید.
دلیل اهمیت استفاده از سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید برای همه افراد از کاربران تا صاحبان کسبوکار و همچنین گوگل مفید است. بدون وجود اصول و تکنیکهای سئو، نتایج ارائه شده در موتورهای جستجو آشفته و غیر منسجم خواهد بود و کاربران مجبور میشدند برای یافتن پاسخ سوالات خود از صدها صفحه حاوی محتوای غیرمرتبط بازدید کنند.
سئو کلاه سفید به کسبوکارها و صاحبان وبسایتها کمک میکند تا بدون نیاز به استفاده از روشهای غیراصولی، به رتبهبندی بالایی در نتایج جستجو دست پیدا کنند. کاربران موتورهای جستجو محتوای باکیفیت و مرتبط با سوالات خود را دریافت میکنند و گوگل با ارائه نتایج مفید و مناسب، افراد را به استفاده از این موتور جستجو قدرتمند ترغیب میکند.
تکنیکهای مورد استفاده در سئو کلاه سفید
استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سفيد راهی امن و مطمئن برای رسیدن به موفقیت در کسبوکار شما محسوب میشود. ممکن است استفاده از این تکنیکها و مشاهده نتایج حاصل از آنها به گذشت زمان نسبتا طولانی نیاز داشته باشد، اما تضمین کننده موفقیت وبسایتها میباشد. در ادامه به معرفی تکنیکهای برتر در سئو کلاه سفید میپردازیم.
تمرکز بر تجربه کاربری UX
گوگل همیشه بر ایجاد تجربه کاربری لذت بخش برای کاربران تاکید میکند و به مدیران سایتها توصیه میکند که تمرکز اصلی خود را در بهبود این بخش قرار دهند. همچنین الگوریتمهای گوگل نیز سایتهایی که تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبان خود فراهم میکنند را در موقعیتی قرارمیدهد که بیشترین بهره را ببرند. طبق مطالعات انجام شده در مجله آکسفورد، هدف از طراحی UX، بهبود رضایت و وفاداری کاربران و مشتریان از طریق سهولت در استفاده و ایجاد لذت در تعامل با یک محصول میباشد.
تنظیم برنامه بازاریابی محتوایی جامع
امروز جلب توجه افراد به یک محصول، خدمت یا کسبوکار بسیار دشوارتر از گذشته میباشد. محتوا یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل در رتبهبندی صفحات وب محسوب میشود و تولید محتوای باکیفیت امری است که همیشه از سوی گوگل توصیه میشود. ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که منظور از محتوای خوب و باکیفیت چیست؟
یک محتوای باکیفیت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای ایجاد یک محتوای نوآورانه و خلاق کافی است تلاش کنید که متن مفید، لذت بخش و الهام گرفته از مطالب دیگر تهیه و تولید کنید. محتوای ارائه شده در بازاریابی محتوا شامل وبلاگ، تصاویر، ویدیوها، اینفوگرافیک و … میباشد.
لینک سازی
لینک سازی از دیگر فاکتورهای مهم در رتبهبندی موتورهای جستجوی محسوب میشود. برای جلب توجه الگوریتمهای گوگل و بهینهسازی رتبه سایت، لازم است لینکهای وبسایت را به دقت مورد بررسی قرار دهید و به جای خریدن بک لینک، لینکهای مفید و ارگانیک ایجاد کنید. میزان اهمیت لینک سازی سایت در آنجا مشخص میشود که اکثر صفحات دارای رتبه برتر در صفحه نتایج موتور جستجو داری تعداد مناسبی بک لینک میباشند.
تمرکز بر بهینهسازی سئو آن پیج On-Page SEO
تمرکز بر سئو On-Page یکی از بهترین روشها در افزایش شانس سایتها براي نمایش در نتایج جستجو گوگل میباشد. گوگل راهنمای بهینهسازی موتور جستجو خود را منتشر کرده است و بر این اساس توصیه میکند برای بهبود سئو داخلی سایت روی بهینهسازی موارد زیر تمرکز کنید:
عنوان صفحه Page Title
توضیحات متا Meta Description
متن جایگزین تصویر Image Alt-text
پیوندهای داخلی Internal Links
آدرسهای صفحات سایت Page URLs
هدر یا سرصفحهها Headers
نشانهگذاری ساختار یافته Structured Markup
طراحی صفحات واکنشگرا Mobile-Friendly Website
تحقیقات نشان میدهند که در سال 2019 حدود 52.2 درصد از کاربران اینترنت از تلفن همراه برای دسترسی به فضای وب استفاده کردهاند. هر روزه بر تمایل افراد برای استفاده از موبایل برای وبگردی بیشتر میشود و بر اهمیت طراحی سایتهای ریسپانسیو نیز افزوده میشود. وبسایتهایی که برای استفاده در تلفن همراه مناسب نمیباشند و یا به اصطلاح موبایل فرندلی نیستند، در رقابت تنگاتنگ بازنده میدان میشوند.
اگر کاربران نتوانند براحتی وبسایت شما را از طریق موبایل بازدید کنند و به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته باشند، مشتریان و مخاطبان بالقوه خود را از دست خواهید داد. بنابراین طراحی وبسایتهای بهینه و واکنشگرا از مهمترین و ضروریترین گامها در سئو کلاه سفید محسوب میشود. برای اطمینان از بهینه بودن سایت برای استفاده در تلفن های هوشمند میتوانید آدرس URL سایت خود را در ابزار تست Google’s Mobile-Friendly واردکنید. گوگل در پاسخ یک اسکرین شات از نحوه نمایش سایت شما در گوشیهای هوشمند بعلاوه توصیههایی برای بهینهتر شدن سایت در اختیار شما قرار میدهد.
فعال کردن پروفایل کسبوکار در گوگل Business listing
گوگل پلتفورم Google My Business را بصورت رایگان برای معرفی کسبوکارها ایجاد کرده است. پروفایلهای بیزنسی در Google Search, Google Maps, Google Shopping به نمایش گذاشته میشوند و یک تبلیغ مفید و رایگان برای بیزنسهای فعال در فضای وب محسوب میشود. فواید استفاده از Google Business Profile عبارتند از:
تبلیغات رایگان و بدون هزینه است.
ریووهای مثبت در گوگل باعث افزایش اعتبار کسبوکار و اعتماد بین کاربران و مشتریان میشود.
امکان بررسی عملکرد و دریافت بازخورد فراهم شده است
برای کسبوکارهای محلی مفید و موثر میباشد
تولید محتوا با کیفیت و نوآورانه Creating Unique ND Valuable Content
تولید محتوا با کیفیت و معتبر از مهمترین تکنیکهای سئو کلاه سفید با هدف بهبود رتبه سایت در نتایج موتور جستجو محسوب میشود. برای موفقیت در این موضوع هرگز از مطالب کپی شده و تکراری در سایت خود استفاده نکنید، الگوریتمهای گوگل از جمله پاندا، براحتی محتوا کپی را تشخیص داده و جریمه میکنند. برای تولید محتوا باکیفیت به روش سئو کلاه سفید به موارد زیر دقت کنید:
- محتوا اصیل و منحصربهفرد تولید کنید. یک محتوا یونیک و مفید که حاوی پاسخ به سوالات کاربران باشد، مخاطبان را بصورت طبیعی به سایت شما جذب میکند.
- برای محتوا یک عنوان جذاب درنظر بگیرید تا توجه کاربران را به بازدید از سایت شما جلب کند.
- ساده و روان بنویسید، محتوا باید خوانا باشد و ساختاری اصولی و درست داشته باشد. با استفاده از پاراگرافهای کوتاه، عنواین فرعی و بولت پوینتها خواندن مقاله را برای مخاطبان سادهتر کنید.
- از کلمات کلیدی بیشتر از حد معمول استفاده نکنید. وجود تعدادی بیشماری کلمه کلیدی در متن مقالات باعث سردرگمی خواننده میشود و او را از ادامه مطالعه منصرف میکند.
- از توضیحات متا Meta Description مناسب استفاده کنید. توضیحات متا بصورت مستقیم بر رتبهبندی صفحات وب تاثیرگذار نیستند اما در جلب توجه کاربر برای بازدید صفحات سایت و افزایش ترافیک موثر میباشند.
تحقیق کلمات کلیدی Keyword Research
اولین و مهمترین گام در اجرا و پیادهسازی سئو کلاه سفید و بهینهسازی وبسایت شناسایی کلمات کلیدی هدف میباشد. در این روش ابتدا لازم است تعیین کنید که وبسایت قرار است روی چه کلمه یا کلمات کلیدی رتبهبندی شود و کلمات کلیدی مرتبط و پر تکرار در جستجو گوگل را شناسایی کنید.
در تکنیک تحقیق کلمات کلیدی در سئو کلاه سفید اطلاعات کامل و جامعی حاصل میشود که در تولید محتوای سایت نقش تعیین کنندهای دارد. وبسایتهای Ahrefs و Semrush ابزارهایی را برای کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهند که میتوانید از آنها کمک بگیرید.
بهبود تجربه صفحه Improve Page Experience
تجربه صفحه گوگل توسط مجموعهای از فاکتورها برای اندازهگیری نحوه واکنش مخاطبان در تعامل با صفحات وب انجام میشود. فاکتورهایی مانند سرعت لود صفحات، موبایل فرندلی بودن (واکنشگرا)، تعامل با کاربر و … بر تجربه صفحه موثر هستند. تجربه صفحه تاثیر بسیار زیادی بر رتبهبندی صفحات در نتایج موتور جستجو دارد، در وضعیتی که چند صفحه نیاز مخاطب را برآورده میکنند صفحات با تجربه صفحه گوگل برتر در اولویت نمایش به جستجوگران میباشند.
آیا استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سفید همیشه بهترین انتخاب است؟
تصمیم استفاده از تکنیک سئو کلاه سفید یا سایر تکنیکها کاملا بستگی به تصمیم صاحبان وبسایتها دارد. اگر برنامهای بلند مدت برای رشد کسبوکار خود از طریق طی کردن راههای اصولی و منطقی دارد، حتما تکنیکهای کلاه سفید را برای بهبود رتبهبندی سایت خود انتخاب کنید. استفاده از روشهای غیراصولی و به بیانی سادهتر دور زدن و فریب الگوریتمهای گوگل نتایج کوتاه مدتی دارد و در بلند مدت باعث آسیب به اعتبار سایت میشود.
فواید استفاده از سئو کلاه سفید
- با استفاده از روشهای درست و اصولی سئو مانند تولید محتوای باکیفیت، مخاطبان زیادی را به بازدید از سایت خود ترغیب میکنید و به احتمال زیاد آنها را به کاربران دائمی و مشتریان وفادار تبدیل میکنید.
- لینکسازی به روش طبیعی اعتبار سایت را افزایش میدهد و افراد با اعتماد بیشتری به بازدید از سایت و استفاده از محصولات و خدمات شما اقدام میکنند.
- افزایش ترافیک ارگانیک سایت با بکارگیری تکنیکهای سئو کلاه سفید باعث افزایش درآمد و رشد کسبوکار شما میشود.
چرا از سئو کلاه سیاه استفاده نکنیم
دلایل مختلفی وجود دارد که شما را از بکارگیری سئو کلاه سیاه در بهبود رتبه سایت منصرف میکند.
- استفاده از سئو کلاه سیاه بسیار خطرناک است، فریب دادن گوگل نتیجهای جز مجازات و جریمه شدن توسط الگوریتمهای گوگل ندارد و سایت دچار افت رتبه ناگهانی میشود و حتی ممکن است از صفحه نتایج جستجو بطور کامل حذف شود.
- استفاده از سئو کلاه سیاه بسیار پر هزینه و گران است، الگوریتمهای گوگل نسبت به گذشته هوشمندانهتر عمل میکنند و تمامی روشهای دمدستی مانند استفاده زیاد از کلمات کلیدی و لینکهای اسپم را به خوبی شناسایی میکنند. بنابراین افرادی که برای رسیدن به اهداف خود به دنبال استفاده از تکنیکهای جدیدتر کلاه سیاه میباشند باید هزینههای بیشتری پرداخت کنند.
- استفاده از برخی تکنیکهای کلاه سیاه نیازمند دانش فنی است، افرادی که از این تکنیکها برای فریب گوگل استفاده میکنند لازم است دانش قابل قبولی در زمینه وب و عملکرد گوگل داشته باشند.
استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سفید بسیار سادهتر و مقرون به صرفه هستند. این تکنیکها کاملا امن و قانونی بوده و موفقیت کسبوکارها را در بلند مدت تضمین میکنند. منطقی بنظر میرسد که بجای صرف هزینههای گزاف برای رسیدن به نتیجهای کوتاه مدت، از تکنیکهای اصولی سئو برای پایداری اعتبار و درآمد سایت استفاده نمایید.
سخن پایانی
سئو کلاه سفید به معنی طرز تفکر صحیح در بهبود عملکرد سایت میباشد، در این روش کاربران و رضایت آنها در اولویت قرار میگیرد. صاحبان سایتها با تولید محتوای مفید و معتبر و ایجاد تجربه کاربری لذت بخش، ترافیک سایت را بصورت ارگانیک افزایش میدهند و افراد زیادی را به مخاطبان وفادار خود تبدیل میکنند. در سرمایهگذاری برای بهینهسازی وبسایتها با روشهای صحیح و قانونی به دنبال نتایج سریع و کوتاه مدت نباشید. استفاده از سئو کلاه سفید به عنوان یک برنامه بلند مدت، امن و اخلاقی به رشد و پیشرفت کسبوکارها کمک میکند.