سئو و بهینه سازی

مزرعه لینک چیست | تاثیر Link Farm بر سئو

چرا نباید از مزرعه لینک یا Link Farm استفاده کنیم؟

مزرعه لینک (Link Farm) معمولا توسط مجموعه‌ای از سایت‌ها ایجاد می‌شود که قصد دارند رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنند. در مزرعه لینک یا Link Farm چند سایت به صفحات مهم یکدیگر لینک می‌دهند و اینگونه سعی می‌کنند که رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل بدست آورند؛ اما غافل از اینکه گوگل به راحتی متوجه این موضوع می‌شود و تمام وب‌سایت‌ها را جریمه می‌کند.

مزرعه لینک یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه است؛ به همین دلیل پیشنهاد نمی‌شود که برای بهبود رتبه‌های سایت، از این روش استفاده کنید. سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند، باید بزودی منتظر جریمه‌های سنگین گوگل باشند. در بسیاری از مواقع رتبه‌های سایت افت پیدا می‌کند و حتی در برخی مواقع نیز سایت پنالتی می‌شود!

مزرعه لینک (Link Farm)

مزرعه لینک چیست
آشنایی با مزرعه لینک

در یک تعریف کلی از مزرعه لینک می‌توان این‌طور گفت که: «مزرعه لینک یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه است که صاحبان وب‌سایت‌ها با پرداخت هزینه یا توافق دو طرفه به‌صورت گروهی، شروع به لینک سازی در سایت‌های یکدیگر می‌کنند!» برای مثال سایت A  و B و C و D را در نظر بگیرید؛ حالا تمام این چهار سایت برای اینکه مزرعه لینک ایجاد کنند به یکدیگر لینک می‌دهند. یعنی سایت A به B و C و D لینک می‌دهد و به ترتیب همه سایت‌ها چنین کاری را انجام می‌دهند؛ در نهایت نیز یک Link Farm ایجاد می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، هدف از ایجاد مزرعه لینک بهبود رتبه‌های سایت می‌باشد. (غافل از اینکه یک آسیب جدی به سئو سایت وارد می‌شود. 🙂)

احتمال زیاد این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گویند: «هر چیزی که می‌درخشد طلا نیست!» ما در رابطه با مزرعه لینک می‌گوییم هر لینکی، بک لینک نیست و چه بسا می‌تواند باعث پنالتی شدن سایت شود.

چرا سایت‌ها از استراتژی مزرعه لینک استفاده می‌کنند؟

در گذشته گوگل بدون در نظر گرفتن کیفیت و اعتبار لینک‌ها، به هر سایتی که بک لینک بیشتری داشت، رتبه‌های بهتری می‌داد. برای مثال شما بعد از راه‌اندازی یک سایت برای اینکه رتبه‌های بهتری کسب کنید، از استراتژی مزرعه لینک استفاده می‌کردید و اینگونه رتبه‌های بسیار خوبی در نتایج جستجوی گوگل بدست می‌آوردید. تاثیر استفاده از بک لینک به حدی زیاد شد که بسیاری از سایت‌ها شروع به فروش بک لینک کردند؛ یعنی مبلغی را دریافت می‌کردند و لینک سایت‌های دیگر را در وب‌سایت خود قرار می‌دادند.

نابودی مزرعه لینک با الگوریتم پنگوئن گوگل

مزرعه لینک (Link Farm) تا قبل از سال ۲۰۱۲ یکی از استراتژی‌های بسیار خوب برای افزایش رتبه‌های سایت بود؛ ولی گوگل در سال ۲۰۱۲ الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) را معرفی کرد که هدف آن مقابله با سایت‌هایی بود که اقدام به لینک سازی جعلی و اسپم می‌کنند. استراتژی مزرعه لینک نیز یکی از روش‌های لینک سازی جعلی و اسپم محسوب می‌شود و هر سایتی که از این تکنیک برای بهبود رتبه‌های خود استفاده کند، باید منتظر جریمه‌های سنگین الگوریتم پنگوئن گوگل باشد.

تاثیر مزرعه لینک بر سئو سایت

در سال‌ها قبل استفاده از تکنیک مزرعه لینک بسیار مفید و کاربردی بود. برای مثال اگر در سال 2010 شما از استراتژی Link Farm استفاده می‌کردید، به راحتی می‌توانستید رتبه‌های برتر نتایج جستجوی گوگل را بدست آورید. چرا که گوگل برای لینک‌ها ارزش بسیار زیادی قائل می‌شد و به همین دلیل سایت‌ها می‌توانستند رتبه‌های بسیار خوبی در نتایج جستجوی گوگل، کسب کنند.

ولی زمان زیادی طول نکشید که گوگل متوجه شد وب‌سایت‌ها در حال سواستفاده از این موضوع هستند؛ به همین دلیل تصمیم گرفت که با ارائه یک الگوریتم به نام پنگوئن، سایت‌هایی که از Link Farm استفاده می‌کنند را جریمه کند. بنابراین در حال حاضر استفاده از مزرعه لینک می‌تواند تاثیرات بسیار بدی بر سئو (SEO) سایت بگذارد.

سوالات متدوال و پرتکرار درباره مزرعه لینک

گوگل آنالیتیکس و مزرعه لینک
مزرعه لینک

اگر رقبا از مزرعه لینک علیه ما استفاده کردند چه کنیم؟

متأسفانه احتمال دارد که رقبا برای انتقام و یا مقابله به مثل شروع به استفاده از تکنیک‌ مزرعه لینک برای سایت شما کند و باعث جریمه سایت شما شوند و در این شرایط بهتر است اسن کارها را انجام دهید و از این مخمصه خلاص شوید؛

۱. هر بک لینکی که دارید را پاک کنید؛

۲. اگر از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه برای لینک گرفتم استفاده می‌کنید هر چه زودتر آن‌ها را متوقف کنید؛

۳. از گوگل کنسول لیست همه بک لینک‌های سایت‌تان را دانلود کنید؛

۴. فایل‌ دانلود شده را باز کنید و همه لینک‌هایی که شک دارید مزرعه لینک هستند را خط به خط در یک فایل تکست ذخیره کنید؛

۵. این فایل را در ابزار Disavow Links آپلود کنید؛

۶. منتظر باشید که لینک‌ها حذف شوند (این پروسه کمی زمان‌بر است)؛

۷. شروع به تولید محتوای متنی، ویدیویی و اینفوگرافیک مفید و باکیفیت کنید؛

۸. از یک سئوکار متخصص کمک بگیرید.

نحوه بررسی لینک بی‌کیفیت توسط گوگل

گوگل محبوب‌ترین موتور جستجو در تمامی نقاط جهان است و به همین دلیل به کاربر و نیاز آن توجه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل پس از روی کار آمدن مزرعه لینک، گوگل الگوریتم مخصوصی برای مقابله با آن در نظر گرفت. درواقع استفاده از مزرعه لینک سبب می‌شود کاربر به پاسخ سؤال خود دست پیدا نکند و به همین دلیل این موضوع بر روی نتایج رتبه‌بندی  تأثیر منفی و غیرواقعی دارد.

موتور جستجو پیشرفته گوگل دائما توسط الگوریتم‌های مختلف عملکرد وب‌سایت‌ها را موردسنجش قرار می‌دهد و این موتور جستجو در سال 2012 الگوریتم پنگوئن را جهت شناسایی چنین لینک‌های مورداستفاده قرار داد. درواقع پس از روی کار آمدن این الگوریتم تمامی وب‌سایت‌هایی که از مزرعه لینک استفاده می‌کردند با افت شدید رتبه گوگل مواجه شدند.

با توجه به اینکه بررسی سایت‌ها توسط الگوریتم گوگل به‌صورت خودکار انجام می‌شود ولی ممکن است برخی مواقع چنین وب‌سایت‌هایی توسط تیم اسپم گوگل شناسایی و جریمه شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هرگز از این روش جهت بهبود سئو سایت خود استفاده نکرده و درصورتی‌که قبلاً این کار را انجام داده‌اید به‌سرعت آن را متوقف کنید و بک لینک‌های ایجادشده را حذف کنید.اخیراً گوگل در شناسایی لینک‌های بی‌ارزش مهارت بالایی کسب کرده است و لینک بی‌ارزش تنها سبب افت رتبه سایت شما می‌شود.

روش‌های جایگزین مزرعه لینک جهت بهبود سئو سایت

تکنیک جایگزین مزرعه لینک
تکنیک‌های جایگزین مزرعه لینک

پس از ارائه این توضیحات اکنون متوجه شدید مزرعه لینک یک روش غیرقانونی و نادرست جهت بهبود سئو سایت می‌باشد و به همین دلیل اکنون روش‌هایی جهت افزایش رتبه در موتورهای جستجو را برای شما توضیح می‌دهیم. با توجه به اینکه لینک‌ها در سایت از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند پس لازم است که همواره به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشید. در نظر داشته باشید که لینک‌های ارائه‌شده باید کاملاً با محتوای وب‌سایت شما مرتبط باشند و از لینک خروجی به وب‌سایت‌های فاقد ارزش نیز خودداری نمایید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید دریافت لینک‌های طبیعی است و درصورتی‌که امکان دریافت لینک ارگانیک را ندارید پیشنهاد می‌کنیم بر روی تولید محتوای جذاب و موردنیاز کاربران خود تمرکز کنید. درواقع ایجاد یک منبع جامع و محتوای ارزشمند در طول زمان سبب بهبود سایت شما می‌گردد.

تفاوت دایرکتوری‌ها با مزرعه لینک چیست ؟

دایرکتوری‌ها نوعی وب‌سایت می‌باشند که هدف از ایجاد آنها معرفی مشاغل گوناگون است و یکی از بهترین روش‌های بهبود سئو سایت به شمار می‌روند. کاربران امکان این را دارند که توسط دایرکتوری وب‌سایت موردنیاز خود را در مدت‌زمان کوتاهی پیدا کنند و به‌این‌ترتیب ورودی سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

در نظر داشته باشید که انتخاب دایرکتوری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. در صفحات مختلف دایرکتوری باید مشاغل مرتبط نمایش داده شوند و در صورت قرارگیری مشاغل غیر مرتبط و لینک‌های نامنظم این دایرکتوری به‌نوعی مزرعه لینک به شمار رفته و می‌تواند نتایج منفی را در پی داشته باشد.

سخن پایانی

مزرعه لینک یکی از روش‌های سئو کلاه‌سیاه جهت بهبود موقت رتبه سایت در موتورهای جستجو می‌باشد که پس از گذشت مدتی سبب افت رتبه شما در گوگل می‌گردد. در نظر داشته باشید که راهکارهای بهبود سئو و الگوریتم‌های گوگل همواره در حال تغییر می‌باشند و به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم توسط روش‌های اصولی رتبه سایت خود را بهبود دهید. با آرزوی موفقیت برای شما کاربران عزیز.

منبع
rockcontentevergreenmedia
دکمه بازگشت به بالا