سئو و بهینه سازی

سئو داخلی چیست ؟ آشنایی کامل با On Page SEO

بهترین روش های بهبود سئو داخلی (On Page SEO)

سئو داخلی یا On-Page SEO به تمامی فعالیت‌های داخل سایت گفته می‌شود که هدف از انجام آن، بهبود رتبه‌های سایت در نتایج جستجوی گوگل است. برای مثال لینک سازی داخلی و استفاده صحیح از کلمات کلیدی در محتوای سایت، از جمله تکنیک‌های مهم و تاثیرگذار بر سئو داخلی سایت (On Page SEO) می‌باشد. برای آشنایی کامل و جامع با سئو داخلی سایت یا همان On Page SEO تا پایان این مقاله از مجله گوگ همراه ما باشید.

آنچه می‌خوانید:

اهمیت سئو داخلی

سئو داخلی به شما کمک می‌کند تا صفحات سایت را برای کاربران و همچنین الگوریتم‌های گوگل بهینه‌سازی کنید. هرگاه که کاربران عبارتی را جستجو می‌کنند، گوگل برای یافتن ارتباط بین کلمات کلیدی جستجو شده و محتوای داخل وب‌سایت‌ها، بررسی‌های مختلفی را براساس کلمات کلیدی انجام می‌دهد.

الگوریتم‌های گوگل با ارزیابی کلمات کلیدی سعی می‌کنند محتواهایی را که مرتبط با عبارت سرچ شده هستند به عنوان نتایج مناسب به کاربران نمایش دهند. بنابراین اگر محتوای موجود در صفحات یک سایت اطلاعات جامعی درباره موضوع مورد جستجو ارائه ندهد، گوگل سراغ صفحاتی با محتوای کامل‌تر می‌رود. با این وجود در نظر داشته باشید که سئو داخلی تنها به کلمات کلیدی محدود نمی‌شود و روش‌ها متعددی برای بهینه‌سازی سئو داخلی صفحات سایت وجود دارند که در این مقاله به معرفی تمامی آن‌ها می‌پردازیم.

اصول تولید محتوا برای سئو داخلی

تولید محتوای باکیفیت و معتبر از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر سئو داخلی سایت محسوب می‌شود. الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌بندی صفحات سایت‌ها، ابتدا به بررسی محتواهای ارائه شده، کیفیت و اعتبار آن‌ها می‌پردازند. برای تولید محتوای مرتبط و با کیفیت لازم است کلمات کلیدی درست و مناسبی را انتخاب کنید. در ادامه برخی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر تولید محتوای باکیفیت اشاره کرده‌ایم.

1- تولید محتوا براساس زمینه فعالیت سایت

برخی از افراد بدون توجه به موضوع سایت، شروع به تولید محتوا می‌کنند. برای مثال یک سایت در زمینه پوشاک فعالیت می‌کند و حالا برای اینکه بتواند کاربران بیشتری را به سمت سایت جذب کند، شروع به تولید محتوا در زمینه آشپزی می‌کند. حالا جالب است بدانید که انجام این کار هیچ کمکی به شما نمی‌کند و حتی قادر نخواهید بود که رتبه‌های مناسبی در این زمینه بدست آورید. در واقع تولید محتوای نامرتبط با موضوع سایت، تاثیر منفی بر سئو می‌گذارد و به اعتبار سایت لطمه می‌زند.

2- توجه به هدف جستجوی کاربر (Search Intent)

موضوع دیگری که در تولید محتوا باید رعایت کنید، توجه به هدف جستجو (Search Intent) است. در واقع تمام افرادی که در اینترنت جستجو می‌کنند، هدف مشخصی دارند؛ برای مثال برخی افراد برای خرید کالا در اینترنت جستجو می‌کنند، یا برخی دیگر نیز برای کسب اطلاعات درباره یک موضوع، در اینترنت جستجو می‌کنند. حالا اگر محتوای موجود در سایت شما، کاربر را به هدف مورد نظرش نرساند، باعث می‌شود که کاربر از سایت شما خارج شده و وارد سایت دیگری شود.

در نهایت اگر به هدف جستجو (Search Intent) توجه نکنید، محتوای شما کیفیت لازم را نخواهد داشت و با توجه به اینکه نمی‌توانید کاربران را به هدف مورد نظرشان برسانید، در بلند مدت تاثیر این موضوع را بر سئو سایت مشاهده می‌کنید. (چون کاربر در سایت شما به پاسخ نمی‌رسد و سپس وارد سایت دیگری می‌شود، به اعتبار سایت خود ضربه می‌زنید و کاربران را به سمت سایت رقیب می‌فرستید.)

به صورت کلی پیدا کردن هدف جستجوی کاربر، کار سخت و دشواری نیست که نتوانید انجام دهید. فقط کافی است که در رابطه با همان کلمه کلیدی کمی تحقیق و بررسی کنید.

بررسی نوع محتوا برای هدف جستجو

محتواهایی که معمولا برای انتشار در صفحات وب تولید می‌شوند، در 5 دسته‌بندی قرار می‌گیرند که شامل: «پست‌های وبلاگ، محصولات، دسته‌بندی‌ها، صفحات فرود (Landing Page)، ویدئوها» می‌شوند. حالا فرض کنید که برای کلمه کلیدی “کیف چرم مشکی” می‌خواهید رتبه‌های خوبی در نتایج جستجو کسب کنید و شروع به تولید محتوا کنید. حالا با جستجو این کلمه کلیدی متوجه می‌شوید که بیشتر سایت‌های معرفی شده در صدر نتایج جستجوی گوگل، مربوط به فروشگاه‌های اینترنتی پرپازدید هستند. در نتیجه می‌توان گفت کاربری که این عبارت را در گوگل جستجو می‌کند، به دنبال خرید محصول است و شما هم باید یک صفحه محصول را سئو کنید و برای آن محتوا تولید کنید.

از طرفی دیگر وضعیت کلمه کلیدی دیگری مانند “گیاهان آپارتمانی” متفاوت است و با جستجو این کلمه کلیدی در گوگل، صفحات مختلفی از جمله “فروشگاهی” و “وبلاگی” را در صدر نتایج جستجو مشاهده می‌کنید. در نهایت اگر با ترکیبی از صفحات بلاگ و صفحات محصولات مواجه شدید، بهتر است کمی دقت کنید. اگر صفحات با رتبه 1 تا 3 در نتایج جستجو گوگل مرتبط با فروشگاه‌های اینترنتی فروش گیاهان آپارتمانی باشد، بنظر می‌رسد که کاربران به‌جای یادگیری و کسب اطلاعات درباره گیاهان به دنبال خرید گیاه هستند. با این تجزیه و تحلیل نتیجه می‌گیریم که از کلمه کلیدی “گیاهان آپارتمانی” باید برای صفحه محصول استفاده کرد.

3- محتوای منحصربه‌فرد

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، مهم‌ترین گام در تولید محتوای باکیفیت، پاسخ به سوالات کاربران است و یک محتوای مناسب باید پاسخ تمامی سوالات موجود در ذهن مخاطبان را ارائه دهد. اما درک این نکته بسیار ضروری است که محتوای تکراری و کپی شده تاثیری بر بهبود سئو داخلی سایت ندارد و حتی ممکن است باعث دریافت امتیاز منفی از الگوریتم‌های گوگل شود.

محتوا باید کاملا جدید، خلاقانه، به‌روز و حاوی نکات ارزشمند و آموزشی برای مخاطبان باشد. یک محتوای منحصر‌به‌فرد، موضوع جدیدی برای ارائه دارد و دانش جدیدی را به کاربران اضافه می‌کند. ممکن است در برخی موارد، تولید محتوای منحصربه‌فرد کار سخت و دشواری بنظر برسد، اما همیشه راهی برای تولید محتوای خلاقانه وجود دارد. به عنوان مثال در مورد محتواهای مربوط به دسته‌بندی و شرح محصولات می‌توانید با اضافه‌کردن موارد زیر، نرخ ترافیک سایت خود را نسبت به رقبا بالا ببرید. (انجام این کار می‌توانید تاثیر فوق‌العاده‌ای بر سئو داخلی سایت داشته باشد.)

  • توصیف کامل و جامع محصول
  • اشتراک‌گذاری تصاویر باکیفیت و زیبا‌
  • اضافه کردن نقد و بررسی محصول
  • افزودن بخش نظرات مشتریان
  • در اختیار گذاشتن فیلترهای مناسب در صفحه دسته‌بندی

4- محتوای سئو شده

محتواهای منتشر شده در سایت باید سئو شده باشند؛ در غیراین‌صورت نباید انتظار داشته باشید که رتبه‌های خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید. در واقع یکی از موضوعات مهم در زمینه سئو داخلی (On Page SEO)، نگارش محتواهای سئو شده در سایت است که می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین رتبه‌ها را در نتایج جستجوی گوگل بدست آورید.

کلمات کلیدی فرعی و عنوان‌های فرعی

یکی از بهترین راهکارها و روش‌ها برای سئو کردن محتواهای متنی در سایت، استفاده از کلمات کلیدی فرعی و عنوان‌های فرعی است. اگر دقت کرده باشید بسیاری از سایت‌ها فقط از یک کلمه کلیدی استفاده می‌کنند و به صورت مداوم آن را در طول مقاله تکرار می‌کنند؛ ولی تا حدودی می‌توان گفت که انجام این کار منسوخ شده است و راه‌حل‌های بهتری برای سئو کردن محتوا وجود دارد.

برای مثال اگر قصد دارید در رابطه با “گرفتن سفارش طراحی سایت” یک مقاله بنویسید، بدون شک کلمات کلیدی دیگری مثل دریافت “سفارش طراحی سایت”، “گرفتن پروژه طراحی سایت” و غیره نیز می‌تواند به شما کمک کند. در واقع اینگونه می‌توانید محتوا را براساس کلمات کلیدی مشابه سئو کنید و کاربران زیادی را به سمت سایت جذب کنید.

5- نگارش محتوا به زبان ساده و قابل فهم

محتوای نگارش شده باید بسیار ساده، روان و قابل فهم باشد؛ البته ناگفته نماند که در کنار سادگی، جذابیت محتوا هم باید حفظ شود. اگر بخواهید از کلمات خاص و عجیب‌وغریب در محتوا استفاده کنید، کاربران تمایلی به حضور در سایت و خواندن محتوا نخواهند داشت. چرا که با استفاده از کلمات خاص و عجیب‌وغریب که کاربران تا به حال با آن‌ها روبرو نشده‌اند، درک محتوا را سخت و پیچیده می‌کند.

در قسمت زیر به مواردی اشاره کرده‌ایم که می‌تواند در زمینه محتوا نویسی به شما کمک کند. 😉

  • استفاده از تیترها (H2-H6) برای توصیف موضوع
  • قراردادن تصاویر جذاب در میان محتوای متنی
  • نگارش محتوا به صورت کاملا ساده و قابل فهم (در عین حال جذاب)
  • استفاده از پاراگراف‌ها و جملات کوتاه برای جلوگیری از خستگی چشم

بهینه سازی وضعیت تکنیکال سایت برای سئو داخلی

پس از تولید محتوای باکیفیت و معتبر، نوبت به بهینه‌سازی بخش‌ تکنیکال سئو داخلی می‌رسد. بهینه‌سازی متا تگ‌ها (Meta Tag) و پیوندها (URL) به شما کمک می‌کند تا توجه الگوریتم‌های گوگل را به صفحات وب‌سایت خود جلب کنید و اینگونه رتبه‌های بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنید. حالا برای اینکه بتوانید وضعیت تکنیکالی سایت را برای سئو داخلی بهینه کنید، به مواردی که در ادامه اشاره کرده‌ایم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

1- استفاده از کلمه کلیدی در عنوان صفحه

عنوان اصلی یک مقاله با تگ H1 نشان داده می‌شود و نمایانگر موضوع اصلی محتوا می‌باشد، با قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان، هدف مقاله را به درستی مشخص کنید. البته در نظر داشته باشید که برخی مواقع استفاده از کلمه کلیدی دقیق در عنوان منطقی بنظر نمی‌رسد، در این موارد بهتر است از واژه‌های نزدیک استفاده کنید. به عنوان مثال به جای استفاده از “خرید کفش ورزشی مناسب” بهتر است از “چگونه یک کفش ورزشی مناسب خریداری کنیم” استفاده کنید.

2- استفاده از نامک (URL) کوتاه

برای تعیین نامک یا URL صفحات با دقت تصمیم‌گیری کنید و سعی کنید یک نام مرتبط با محتوا صفحه انتخاب کنید.

  • Goog.ir/articles/435678
  • Goog.ir/on-page-seo

هر دو آدرس فوق شما را به یک صفحه ارجاع می‌دهند اما تفاوت این است که آدرس دوم به صورت دقیق مشخص می‌کند که قرار است محتوایی درباره سئو داخلی را مشاهده کنید. بنابراین انتخاب آدرس مناسب برای صفحات سایت را در اولویت قرار دهید که بر سئو داخلی (On Page SEO) تاثیرگذار است..

3- بهینه سازی عنوان صفحه

عنوان صفحه یا تگ عنوان (Tittle Tag) در واقع توصیفی از محتوای موجود در صفحه سایت را ارائه می‌دهد. هرگاه کاربران موضوعی را جستجو می‌کنند، تگ عنوان صفحه، با رنگ آبی و بزرگ‌تر از سایر توضیحات نشان داده می‌شود. استفاده از تگ عنوان جذاب و مناسب، کاربران را به کلیک بر روی لینک سایت تشویق می‌کند.

اگر واقعا عنوان هر صفحه از سایت را جذاب و حرفه‌ای انتخاب کنید، به راحتی می‌توانید نرخ کلیک و بازدید سایت را به صورت قابل توجهی افزایش دهید. در نظر داشته باشید که تگ عنوان باید 50 الی 60 کاراکتر باشد؛ اگر بیشتر از این تعداد کاراکتر بنویسید، در نتایج جستجوی گوگل به درستی نمایش داده نمی‌شود.

4- نگارش جذاب و حرفه‌ای توضیحات متا

توضیحات متا (Meta Description) اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با محتوای صفحه در اختیار الگوریتم‌های گوگل قرار می‌دهد. با وجود اینکه گوگل اشاره کرده است توضیحات متا تاثیری در رتبه‌بندی صفحات توسط الگوریتم‌ها ندارد، اما در افزایش نرخ کلیک توسط کاربر تاثیر بسیار زیادی دارد. توضیحات جذاب و قانع کننده برای متا، می‌تواند کاربران و مخاطبان بسیاری را برای ورود به سایت و بازدید از صفحات آن ترغیب و تشویق کند.

چگونه توضیحات متا را جذاب و حرفه‌ای بنویسیم ؟

برای نوشتن توضیحات متا یا Meta Description پیشنهاد می‌کنیم که موارد زیر را رعایت کنید.

  • توضیحات متا بهتر است مختصر باشد و بیشتر از 120 کاراکتر نشود.
  • از کلمه کلیدی اصلی در توضیحات متا استفاده کنید.
  • توضیحات متا باید مرتبط با محتوای صفحه باشد.
  • محتوای توضیحات متا باید منحصر‌به فرد و خلاقانه نوشته شود.

5- افزایش سرعت سایت

سرعت سایت یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سئو داخلی (On Page SEO) است. همچنین سرعت سایت یکی از موارد مهم و تاثیرگذار بر تجربه کاربری (UX) می‌باشد. در واقع کاربرانی که در سطح اینترنت جستجو می‌کنند، تمایل دارند که در سریع‌ترین زمان ممکن، به یک پاسخ مناسب برسند؛ حالا اگر سرعت یک سایت پایین باشد، احتمال اینکه کاربران از سایت خارج شود بسیار زیاد است. حتی آمارها نشان می‌دهند.

با استفاده از ابزار Core Web Vitals می‌توانید سرعت بارگذاری صفحات سایت را بررسی نمایید و مواردی که تاثیر منفی بر سرعت سایت می‌گذارند را شناسایی کنید و آن‌ها را بهبود دهید. اگر سایت شما امتیار خوبی در زمان بارگذاری کسب نمی‌کند، با کمک ترفندهای زیر می‌تواند سرعت بارگذاری را بهبود دهید.

  • استفاده از افزونه‌های کش وردپرس (مثل افزونه راکت)
  • فشرده‌سازی تصاویر موجود در سایت
  • کاهش استفاده از ریدایرکت‌های مختلف
  • استفاده از هاست و سرور قدرتمند
  • پیش بارگذاری منابع اصلی از جمله فونت‌های سایت

6- بهینه سازی تصاویر سایت

تصاویر تاثیر بسیار زیادی در بهینه‌سازی سئو داخلی و در نتیجه بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها دارد. روزانه کاربران بی‌شماری از طریق جستجوی تصاویر در گوگل، وارد وب‌سایت‌های مختلفی می‌شوند و نرخ کلیک در سایت‌ها را افزایش می‌دهند. بنابراین یکی از بهترین تکنیک‌های سئو داخلی در بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها، بهینه‌سازی تصاویر است. اینگونه می‌توانید با کمک تصاویر سایت هم ورودی بگیرید.

سئو داخلی روش‌های مختلفی برای بهینه‌سازی تصاویر ارائه می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تعیین نام مناسب برای تصاویر

با استفاده از نام‌های مناسب و مرتبط برای عکس‌ها، موضوع اصلی تصویر برای گوگل مشخص می‌شود و اینگونه درک بهتری از تصویر بدست می‌آورد. اگر از تصویر یک گل رز  قرمز در سایت استفاده می‌کنید، بهتر است از نام مناسبی مانند red-rose.jpg برای معرفی عکس به الگوریتم‌های گوگل استفاده کنید. برای انتخاب نام مناسب تصاویر، فاکتورهای زیر می‌تواند به شما کمک کند.

  • انتخاب نام مناسب برای توصیف تصویر
  • استفاده از نام کوتاه و مختصر برای تصویر
  • از کاراکتر “-” برای جداکردن کلمات استفاده کنید. مثل red-rose.jpg

استفاده از متن جایگزین برای توصیف عکس‌ها

متن جایگزین (Alt Description) برای توصیف محتوای تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. متن جایگزین به شما کمک می‌کند تا کاربران بیشتری را برای بازدید از صفحات سایت خود تشویق کنید. امروزه گوگل در صفحه نتایج جستجو علاوه‌بر عبارات متنی، تصاویر مرتبط با موضوع جستجو را نیز به نمایش می‌گذارد. استفاده از تصاویر مرتبط با محتوا و انتخاب متن جایگزین مناسب برای آن‌ها، نرخ بازدید و کلیک را در سایت افزایش می‌دهد.

برای انتخاب متن جایگزین تصاویر رعایت نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند.

  • متن جایگزین توصیفی باشد: بهتر است برای جلب توجه گوگل و کاربران از کلمات کلیدی برای نوشتن متن جایگزین استفاده کنید.
  • از توضیحات کوتاه برای نوشتن متن جایگزین استفاده کنید: استفاده از کاراکترهای طولانی باعث سردرگمی می‌شود و خارج از حوصله کاربران است.
  • متحوای داخل تصویر را به صورت دقیق توصیف کنید: متن جایگزین در مواردی که تصویر به دلیل کندی سرعت اینترنت یا موارد دیگر بارگذاری نمی‌شود، به‌جای تصویر نمایش داده می‌شود.
  • در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌ روی نکنید: استفاده از کلمات کلیدی زیاد در متن جایگزن باعث می‌شود که گوگل سایت را به عنوان هرزنامه در نظر بگیرد.

کم کردن حجم تصاویر

با کمک ابزارهای فشرده‌سازی تصاویر می‌توانید به راحتی حجم تصاویر را کاهش دهید و در نتیجه سرعت بارگذاری تصاویر در صفحات سایت را افزایش دهید. سرعت بارگذاری صفحات یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده در رتبه‌بندی سایت‌ها محسوب می‌شود و یکی از فاکتورهای مهم در بهبود سئو داخلی سایت می‌باشد.

ابزارهای مختلفی برای فشرده‌سازی تصاویر وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای مثال اگر سایت وردپرسی دارید، افزونه اسماش تمام تصاویر سایت را به صورت خودکار فشرده‌سازی می‌کند و حجم آن‌ها را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد. حتی افزونه اسماش قابلت تبدیل تصاویر به webp را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که باز هم با کمک آن می‌توانید حجم تصاویر آپلود شده در سایت را کاهش دهید.

البته سایت‌های مختلفی هم برای کاهش حجم تصاویر وجود دارند؛ برای مثال سایت فشار به شما کمک می‌کند تا حجم تصاویر را کاهش دهید و دقیقا مشابه افزونه اسماش کار می‌کند. تنها تفاوت در این است که افزونه اسماش به صورت خودکار حجم تصاویر در سایت را کاهش می‌دهد ولی در سایت فشار، باید هربار تصاویر را آپلود کنید و حجم آن‌ها را کم کنید.

7- لینک سازی داخلی و خارجی

استفاده از لینک داخلی و خارجی در بهبود سئو داخلی (On Page SEO) سایت بسیار موثر است. لینک سازی داخلی درست و منطقی به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در رابطه با موضوع مورد نظر کسب نمایند و زمان طولانی‌تری را در سایت شما سپری کنند. برای مثال شما یک مقاله در رابطه با سئو وردپرس نوشته‌اید، سپس یک لینک به مقاله سئو داخلی می‌دهید؛ انجام این کار باعث می‌شود که کاربر وارد صفحات مختلف سایت شود و اطلاعات بسیار خوبی را بدست آورد.

لینک‌سازی داخلی باعث ایجاد ارتباط بین صفحات و پویایی در وب‌سایت می‌شود، اما ایجاد لینک داخلی به هر صفحه‌ای مفید نمی‌باشد. یعنی اگر لینک ایجاد شده با محتوای صفحه ارتباطی نداشته باشد، به سئو سایت شما آسیب وارد می‌شود و حتی از نظر تجربه کاربری (UX) هم کار درستی نیست. (مثل این می‌ماند که)

برای ساخت لینک باید دقت کافی داشته باشید و لینک‌سازی را برای موضوعات مرتبط و تکمیلی انجام دهید. لینک سازی به منابع و سایت‌های خارجی نیز برای سئو داخلی سایت مفید است و اعتبار سایت شما را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که تنها با وب‌سایت‌های معتبر و مرجع تبادل لینک داشته باشید و از لینک سازی با سایت‌های نامعتبر خودداری نمایید که تاثیرات بسیار بدی بر سئو داخلی می‌گذارد.

8- برچسب‌گذاری جغرافیایی برای جستجوهای محلی

برای مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی که در سطح محلی فعالیت می‌کنند، استفاده از برچسب‌گذاری جغرافیایی ضروری است. آن‌ها می‌توانند با استفاده از برچسب‌گذاری جغرافیایی در سئو داخلی، افرادی که در آن محدوده زندگی می‌کنند را با کسب‌وکار خود آشنا کنند. رعایت موارد زیر برای کسب بهترین نتیجه در استراتژی سئو برچسب‌گذاری جغرافیایی ضروری است.

  • ایجاد پیوند و لینک سازی با کسب‌وکارها و سازمان‌های محلی
  • بهینه‌سازی اطلاعات کسب‌وکار از قبیل اطلاعات تماس، آدرس، تلفن، نام و اطلاعات مربوط به سازمان
  • بهینه‌سازی محتوای محلی، از جمله تطبیق با جستجوهای “اطراف من”
  • استفاده از نام منطقه در کلمات کلیدی

9- طراحی سایت‌های واکنشگرا

در سال‌های اخیر تعداد کاربرانی که با استفاده از تلفن همراه به جستجوی مطالب مختلف در گوگل می‌پردازند رو به افزایش است. تحقیقات نشان می‌دهند که بیش از 56 درصد از کل مصرف اینترنت به موبایل‌ها و بیش‌از 4 درصد به تبلت‌ها اختصاص دارد. این ارقام و اعداد اهمیت طراحی سایت‌های ریسپانسیو را به وضوح نشان می‌دهند. گوگل برای رتبه‌بندی صفحات سایت و نمایش بهترین نتایج به کاربران، واکنشگرا بودن صفحات وب را به دقت بررسی می‌کند.

بنابراین در نظر داشه باشید که ساخت و طراحی سایت ریسپانسیو یکی از مهم‌ترین گام‌ها در بهبود سئو داخلی محسوب می‌شود. سایت‌های واکنشگرا تجربه کاربری دلپذیری را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورند و مدت حضور کاربر در سایت را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهند.

10- ایجاد بک‌لینک‌های معتبر

بک لینک (Backlink) به لینک‌هایی گفته می‌شود که مخاطبان را از وب‌سایت‌های دیگر به سایت شما هدایت می‌کند. بک لینک نقش بسیار زیادی در افزایش نرخ بازدید وب‌سایت دارد و بر اعتبار محتوای سایت می‌افزاید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که لینک سازی با هر نوع سایتی باعث بهبود سئو داخلی (On Page SEO) نمی‌شود و در برخی مواقع باعث افت رتبه‌بندی نیز می‌شود. برای ساخت بک لینک بهتر است به تعامل با وب‌سایت‌های مرجع، پربازدید و معتبر بپردازید و تلاش کنید تا محتوای باکیفیت و مرتبط را به مخاطبان ارائه نمایید.

بهترین ابزارها برای سئو داخلی

برای اینکه بتوانید به خوبی سئو داخلی (On Page SEO) سایت را مورد ارزیابی قرار دهید، لازم است که از ابزارهای مختلف کمک بگیرید. برای مثال نرم‌افزارها و سایت‌های مختلفی وجود دارند که با تحلیل و بررسی یک سایت، اطلاعات بسیار جامعی را در اختیار شما قرار می‌دهند که برای بهبود سئو داخلی سایت می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

نرم افزار Screaming Frog

Screaming Frog بهترین نرم افزار برای بررسی و ارزیابی سئو داخلی سایت است که می‌توانید بر روی انواع سیستم‌ها مثل ویندوز (Windows) و مک (Mac) نصب کنید. آمارها و گزارش‌هایی که این نرم افزار در اختیار شما قرار می‌دهد واقعا فوق‌العاده است و کمک چشمگیری به شما می‌کند. برای مثال ابزار Screaming Frog اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد و با بهبود همین موارد، می‌توانید به صورت معجزه‌آسایی در سئو داخلی پیشرفت کنید.

  • لینک شکسته (خطا 404)
  • تغییر مسیرها (Redirect)
  • بررسی عنوان صفحه و Meta Data
  • شناسایی محتواهای کپی
  • ارزیابی نقشه سایت
  • و غیره

بهترین افزونه‌های سئو داخلی سایت

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از افزونه‌های سئو وردپرس مثل رنک مث و یوست سئو استفاده کنید که کمک بسیار بزرگی به شما می‌کند. در واقع با توجه به اخطارها و پیشنهادات افزونه‌ها می‌توانید سئو داخلی (On Page SEO) سایت را بهبود دهید و تاثیرات آن را در بلند مدت مشاهده کنید. 😉

افزونه رنک مث (Rank Math)

رنک مث یک افزونه بسیار قدرتمند در زمینه سئو داخلی می‌باشد و امکان اضافه کردن عناوین، توضیحات متا، تگ‌ها و سایر داده‌های ساختاریافته را برای صفحات و نوشته‌ها در اختیار سئوکاران قرار می‌دهد. در حال حاضر افزونه رنک مث بهترین افزونه برای سایت‌های وردپرسی محسوب می‌شود که قصد دارند به صورت جدی بر روی سئو، کار کنند.

افزونه یوست سئو (Yoast SEO)

یوست سئو یکی دیگر از افزونه‌های قدرتمند سئو داخلی می‌باشد و عملکردی مشابه رنک مث را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته پیشنهاد اول ما استفاده از افزونه رنک مث است؛ چرا که بسیار قدرتمندتر است و از نظر قابلیت‌ها و امکانات نیز با افزونه یوست سئو قابل مقایسه نیست.

تکنیک های پیشرفته در سئو داخلی

تاکنون با اصول تولید محتوا و سئو تکنیکال آشنا شدید که هر دو مورد تاثیرات بسیار زیادی بر روی سئو داخلی (On Page SEO) می‌گذارند. ولی حالا قصد داریم به تکنیک های پیشرفته در سئو داخلی اشاره کنیم که با رعایت کردن آن‌ها به راحتی می‌توانید به شکل موثرتری فعالیت کنید و نتایج بهتری نیز بدست آورید.

فتح رتبه صفر گوگل با کمک Featured Snippet

اجتمال زیاد تاکنون چیزی درباره رتبه 0 گوگل نشنیده‌اید و فکر می‌کنید که رسیدن به رتبه 1 نتایج جستجو، پایان راه است. رتبه 0 بالاتر از رتبه 1 گوگل قرار می‌گیرد و اهمیت بسیار زیادی دارد.

Featured Snippet به باکس پاسخ گوگل گفته می‌شود که در بالاترین جایگاه و بالاتر از رتبه اول گوگل به نمایش در می‌آید. در این باکس خلاصه‌ای از پاسخ به سوال کاربران نمایش داده می‌شود که محتوای داخل آن از یک سایت که رتبه خوبی دارد، گرفته می‌شود. اگر مطالب سایت شما در بخش Featured Snippet گوگل قرار بگیرد، به یک موفقیت بسیار بزرگ دست می‌یابید. برای قرار گرفتن در Featured Snippet گوگل به موارد زیر توجه کنید که می‌تواند کمک چشمگیری به شما کند.

  1. تلاش کنید که سایت شما در رتبه 1 تا 10 نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد؛ چرا که گوگل مطالب باکس Featured Snippet را از صفحات با رتبه 1 تا 10 استخراج می‌کند.
  2. محتوا با ساختار مناسب ایجاد کنید؛ یعنی از پارگراف‌ها، لیست‌ها، جدول‌ها و هر آنچه مخاطب انتظار مشاهده آن را دارد استفاده کنید.
  3. محتوای کاملی بنویسید که تمام سوالات کاربران را پاسخ دهد. مطمئن باشید که اگر پاسخ جامع و کاملی را ارائه دهید، حتما توسط الگوریتم‌های گوگل مورد توجه قرار خواهید گرفت.
  4. به کادر “People also Ask” بیشتر توجه کنید.  با بررسی سوالات موجود در این بخش می‌توانید اطلاعات جامع و کاملی نسبت به آنجه کاربران به دنبال آن هستند کسب کنید.

البته در زبان فارسی ما تاکنون مشاهده نکرده‌ایم که گوگل از Featured Snippet استفاده کرده باشد؛ ولی اگر به زبان انگلیسی جستجو کنید، به احتمال زیاد با Featured Snippet روبرو می‌شوید که نمونه‌ای از آن را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

Featured Snippet و People also Ask در جستجوی انگلیسی
Featured Snippet و People also Ask در جستجوی انگلیسی

افزایش مدت زمان حضور کاربران در سایت (افزایش تعامل کاربر)

با تولید محتوای جذاب و باکیفیت، به راحتی می‌توانید مدت زمان حضور کاربران در سایت را افزایش دهید. به احتمال زیاد می‌دانید که مدت زمان حضور کاربر در سایت یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی سایت می‌باشد. حالا برای اینکه بتوانید تعامل کاربران و مدت زمان حضور آن ها را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که موارد زیر را رعایت کنید.

  • افزودن تصاویر و ویدئوهای جذاب در بین متن مقالات
  • استفاده از تیترها (H2-H6) برای درک بهتر
  • نوشتن عنوان‌های جذاب و در عین حال شفاف
  • استفاده از CTA مناسب (دعوت به اقدام)
  • طرح‌بندی درست و منطقی صفحات سایت
  • اطمینان از سرعت بالا در بارگذاری صفحات

سخن پایانی

سئو علمی نوین و موثر در موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین محسوب می‌شود. هر کسب‌وکاری که در حوزه تجارت الکترونیک فعال است، برای رسیدن به درآمد بالاتر نیازمند بکارگیری تکنیک‌های اصولی سئو می‌باشد. سئو داخلی به عنوان پایه و اساس سئو سایت در نظر گرفته می‌شود و عدم رعایت درست و اصولی مراحل اجرای آن، آسیب‌های زیان‌باری بر عملکرد وبسایت‌ها می‌گذارد. برای موفقیت در سئو داخلی لازم است از متخصصان و افراد با تجربه کمک بگیرید تا به نتایج شگفت‌انگیزی در ارتقا رتبه و افزایش بازدید کننده دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا