محتوای سئو شده به محتوایی گفته میشود که برای موتورهای جستجوگر و همچنین کاربران، بهینه شده باشد. همانطور که میدانید تمام سایتها و کسبوکارهای اینترنتی برای پیشرفت و دیده شدن، نیاز به محتوا دارند؛ ولی تولید محتوا به تنهایی کافی نیست؛ بلکه محتواهای تولید شده باید به خوبی سئو (SEO) شوند. اگر محتواهای تولید شده در سایت را سئو نمیکنید، شما هیچ پیشرفتی نخواهید کرد و پس از مدتی با گورخانهای از محتواها مواجه میشوید که هیچکدام کمکی به پیشرفت سایت شما نکردهاند. 🙂
بنابراین سئو محتوا یک موضوع بسیار مهم است که باید نسبت به آن توجه داشته باشید. ما اکنون در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و جامع در رابطه با سئو محتوا صحبت کنیم و تمام نکات لازم را برای تولید محتوای سئو شده، به شما آموزش دهیم.
توجه: سئو محتوا یکی از زیرشاخههای سئو داخلی سایت است؛ اگر با سئو داخلی آشنا نیستید، پیشنهاد میکنیم که ابتدا مقاله “سئو داخلی چیست” را مطالعه کنید.
آنچه میخوانید:
دلیل اهمیت سئو محتوا
سادهترین علت اهمیت سئو محتوا، کسب رتبه بالا در نتایج موتورهای جستجو می باشد و بدون محتوا بهینه، وبسایت هیچ رتبهای در موتورهای جستجو نخواهد داشت. ایجاد مداوم محتوای بهینه، افزایش رتبه و ترافیک سایت را تضمین میکند. محتوا و سئو رابطه تنگانگی با یکدیگر دارند و اگر هر دو به درستی اعمال شوند هر وبسایتی را به رتبه بالا در موتورهای جستجو میرسانند. البته درنظر داشته باشید که این موفقیت تنها در صورت بکارگیری اصول درست سئو محتوا انجام میشود و استفاده از روشهای غیر معتبر و به اصطلاح کلاه سیاه باعث جریمه شدن وبسایتها میشود.
چگونه محتوا بهینه تولید کنید
هر نوع محتوایی قادر به جذب مخاطب و کسب رتبه برتر در موتورهای جستجو نمیباشد. برای بدست آوردن ترافیک ارگانیک در سایت لازم است هنگام تولید محتوای سئو شده برخی موارد را رعایت کنید. طی کردن مراحل زیر به شما کمک میکند محتوا بهینه و مناسبی را تهیه نمایید.
یافتن موضوع مناسب
تجزیه و تحلیل هدف جستجو
نوشتن یک طرح کلی داده محور
نوشتن پیشنویس
ویرایش پیشنویس
جذاب کردن محتوا از لحاظ بصری
اضافه کردن عنوان و توضحیات قانعکننده و جذاب
آپلود کردن پست در سایت
یافتن موضوع مناسب
اولین مرحله در تولید محتوا بهینه و سئو شده مخاطب محور، جستجو و یافتن موضوع مناسب میباشد. برای اینکار ابتدا به موضوعات مختلفی که ممکن است مشتریان بالقوه و مخاطبان شما به دنبال آنها باشند فکر کنید. برای شناسایی موضواعات مرتبط با زمینه فعالیت خود میتوانید از تکنیکهای زیر کمک بگیرید.
بررسی صفحات رقبا: برای رسیدن به بهترین نتیجه بهتر صفحات بلاگ رقبای خود را چک کنید و ببینید چه وجه اشتراکی بین مطالب آنها وجود دارد. سپس تلاش کنید که آن مطالب را بهبود دهید یا مشابه آنها را با کیفیت بالاتر و جزئیات بیشتر تولید کنید.
بررسی تالارهای گفتگو در سایت Reddit: سایت ردیت ارائه دهنده محتواهای مختلفی از جمله مجموعهای از اخبار، مسائل اجتماعی و تالارهای گفتگو میباشد. گفته میشود که افراد فعال در این وبسایت زودتر از سایرین از مسائل روز باخبر میشوند و درباره آنها به بحث و گفتگو میپردازند. با مراجعه به بحثهای مرتبط با کسب وکار خود میتوانید موضوعاتی که مکررا تکرار میشود را شناسایی و به تولید محتوا سئو شده درباره آنها بپردازید.
پرسونا Persona: پرسونا در واقع تصویری از جامعه هدف و مخاطبان کسبوکار شما است و قبل از شروع به تولید محتوا لازم است آنها را به درستی بشناسید. به عنوان مثال اگر جامعه هدف موردنظر شما پزشکان هستند، با کمک پرسونا میتوانید بفهمید که مخاطبان شما چه مطالبی را بصورت آنلاین جستجو میکنند، چه ویژگیهایی دارند و به دنبال چه اطلاعاتی هستند. با داشتن این اطلاعات میتوانید محتوا خود را براساس علایق مخاطب بهینهسازی کنید.
تجزیه و تحلیل هدف جستجو
موتورهای جستجو از جمله گوگل سرمایه بسیار زیادی را برای درک هدف واقعی جستجوها صرف میکنند تا از آن طریق بتوانند نتایج مرتبط با جستجوها را برای کاربران به نمایش بگذارند. برای کسب رتبه برتر در نتایج موتورهای جستجو باید محتوایی تولید کنید که با هدف جستجو همخوانی داشته باشد.
برای درک هدف جستجو لازم است 3 گزینه زیر را به دقت مورد بررسی قرار دهید:
نوع محتوا Content Type
برای درک هدف از جستجو ابتدا لازم نوع محتواهایی که در صفحه نتایج موتورهای جستجو رتبه برتر کسب کردهاند را بررسی کنید. آیا محتواهایی که در رتبههای بالای موتورهای جستجو به نمایش گذاشته میشوند از نوع پست بلاگ میباشند یا صفحات محصول، صفحات دستهبندی، صفحات فرود یا محتواهایی از نوع دیگر هستند.
فرمت محتوا Content Format
بررسی کنید که چه نوع پستهایی رتبه بالا دریافت میکنند. مقالات خبری، نظرات، پستهای فهرستوار و یا انواع دیگری از پستها
زاویه محتوا Content Angle
به عناوین صفحات برای بررسیهای بیشتر توجه کنید. آیا افرادی که موضوعات خاصی را جستجو میکنند در دسته مردم عادی قرار دارند و به دنبال پاسخهای سریع هستند و یا به دنبال موضوعات تخصصی و پاسخهای عمیق میباشند. به عنوان مثال برای موضوع دستور پخت کیک صبحانه، اگر عناوینی مانند “دستور بسیار ساده پخت، آموزش پخت آسان کیک” و … رتبههای برتر را به خود اختصاص داده باشند، میتوانید نتیجه گیری کنید که افراد مبتدی طرافدار اینگونه از موضوعات میباشند.
نوشتن یک طرح کلی
عموما صفحات با رتبه برتر برای تعداد بسیارزیادی کلمات کلیدی دیگر نیز رتبه برتر موتورهای جستجو را دریافت میکنند. بنابراین شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با کسب وکار شما امری بسیار مهم است که به بهبود رتبهبندی صفحات وبسیات کمک میکند. برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط میتوانید از وبسایت Ahref کمک بگیرید.
URL صفحه با رتبه برتر را کپی کنید و در بخش سایت اکسپلورر Ahrefs’ Site Explorer وارد کنید و گزارش کلمات کلیدی ارگانیک را دریافت نمایید. برای حذف کلمات کلیدی نامرتبط میتوانید از فیلتر استفاده کنید و کلماتی که سایت از طریق آنها رتبههای برتر را کسب کرده است را انتخاب نمایید. با انجام بررسیهایی از این دست میتوانید تعداد بسیار زیادی کلمه کلیدی مرتبط با موضوع مورد نظر خود یافته و یا ایدههای جذابی برای تولید محتوا کسب نمایید.
نوشتن پیشنویس
پس از انجام مراحل قبلی مانند یافتن موضوع موردنظر و تعیین کلمات کلیدی، نوبت به انتقال تمام ایدهها روی کاغذ میرسد. در این مرحله لازم نیست که یک پیشنویس کامل و بیعیب و نقص تهیه کنید، تنها کافی است که افکار و ایدههای خود را برای درک بهتر روی کاغذ بیاورید. برای انجام هر چه بهتر این مرحله رعایت نکات زیر توصیه میشود:
همانطور که صحبت میکنید بنویسید
اکثر پستهای بلاگ پرطرفدار و موفق با لحنهای غیر رسمی نوشته و تولید شدهاند، بنابراین نیازی نیست برای نوشتن یک پست رسمی و خشک به خود زحمت زیادی بدهید. فقط سعی کنید محاورهای و همانطور که صحبت میکنید بنویسید و نگرن نباشید زیرا فرصت اصلاح آنها را دارید.
از تکنیک پومودورو Pomodoro استفاده کنید
تکنیک پومودورو یک روش برای مدیریت زمان به حساب میآید و استفاده از آن بسیار ساده است. کافی است تایمر را روی زمان 25 دقیقه تنظیم کنید و هدفی که میخواهید در این مدت زمان به آن برسید را مشخص نمایید. به عنوان مثال برای تهیه پیشنویس پستهای بلاگ میتوانید از تعیین تعداد کلمات به عنوان هدفگذاری استفاده کنید. مثلا نوشتن 300 یا 400 کلمه در 25 دقیقه را درنظر بگیرید و بعد از اتمام زمان کمی استراحت کنید و دوباره تایمر را روی 25 دقیقه بعدی تنظیم کنید. این روند را تا تهیه پیشنویس کامل ادامه دهید.
ویرایش پیشنویس
متحوا سئو شده باید به گونهای تهیه شود که مخاطب را جذب کرده و او را به ادامه مطالعه ترغیب کند. فاکتورهای بسیار مهمی از جمله مدت زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ پرش و زمان سپری شده توسط افراد در سایت بصورت غیر مستقیم بر رتبهبندی توسط موتورهای جستجو تاثیرگذار هستند. بنابراین برای جذب کاربر و افزایش مدت زمان حضور او در سایت بهتر است هنگام ویرایش محتوا نکات زیر را درنظر داشته باشید.
- اشتباهات و غلطهای املایی را تصحیح کنید
همیشه پس از اتمام کار نوشتن محتوا، متن را به دقت مرور و بررسی کنید و تمامی غلطهای املایی را رفع کنید. وجود غلط نوشتاری در متن از اعتبار محتوا کاسته و مخاطب را دلسرد میکند. سعی کنید از دستور زبان درست و اصولی استفاده کنید و بخشهایی از متن که رباتگونه بنظر میرسند را اصلاح نمایید.
- متن را ساده و روان بنوسید
استفاده از کلمات و لغات پیچیده در متن، روند خواندن را برای افراد مبتدی و با سواد متوسط دشوار میکند و آنها به احتمال زیاد سایت شما را ترک میکنند. بنابراین بهتر است از لغات ساده و قابل فهم برای همگان استفاده کنید تا مخاطب را به ادامه مطالعه و گذراندن زمان طولانیتر در صفحات سایت تشویق کند.
- از انتقادات و پیشنهادات استقبال کنید
سعی کنید که محتوا نوشته شده خود را در اختیار دوستان و همکاران خود قرار داده و نظر آنها را جویا شوید. ممکن است شنیدن انتقاد کمی سخت باشد اما بهترین راه برای ارتقا کیفیت محتوا، پرسیدن نظرات افراد مختلف میباشد.
جذاب کردن محتوا از لحاظ بصری
کاربران علاقهای به مواجه شدن با ستون عظیمی از متنها و نوشتهها ندارند، مردم معمولا ترجیح میدهند که در حین خواندن تصاویر مرتبط با محتوا را نیز مشاهده کنند. برای از بین بردن خستگی مطالعه بهتر است بین نوشتهها کمی فاصله ایجاد کنید و از تصاویر جذاب برای جلب توجه خواننده استفاده نمایید. استفاده از این روش دنبال کردن موضوع را برای مخاطب سادهتر میکند و شما را در انتقال هر چه بهتر موضوع به خواننده یاری میدهد.
علاوه بر تصاویر استفاده از ویدیوهای جذاب نیز به درک بهتر مخاطب درباره موضوع مورد بحث کمک میکند. تحقیقات نشان میدهند که حس بینایی به درک بهتر افراد از موضوع کمک میکند و استفاده از محتوای بصری در سایت رضایت کاربران را افزایش میدهد. علاوه بر رضایت کاربران، استفاده از محتوای بصری در صفحات وب به بهبود رتبه بندی محتوا در برگه ویدیو و تصویر گوگول نیز کمک میکند.
البته توجه داشته باشید که گاهی مواقع استفاده بیشاندازه و غیر اصولی از محتوای بصری در متن جذاب نیست. بنابراین برای شکستن متن به بخشهای کوچکتر بهتر است از هدینگها (H2-H6) استفاده کنید و با تقیسم متن به زیربخشهای مختلف دنبال کردن موضوع را برای مخاطب آسانتر نمایید.
اضافه کردن عنوان و توضحیات قانعکننده و جذاب
موتورهای جستجو علاوه بر محتوا داخل صفحات وب، فاکتورهای دیگری را برای درک بهتر محتوا و رتبهبندی درنظر میگیرند. دو فاکتور مهم برای موتورهای جستجو عنوان و توضیحات متا میباشند که در بخش جستجو گوگل نیز به نمایش گذاشته میشوند. عنوان و توضیحات متا بخشهای بسیار مهمی هستند که شما را در قانع کردن کاربران یاری میدهند. کاربر با مشاده اطلاعات موجود در این بخشها تصمیم میگیرد که یک وبسایت را بازدید کنند و یا هرگز روی لینک ورود به آن سایت کلیک نکند.
برای بهبود این بخش حتما نکاتی که برای مخاطبان ارزشمند است را در توضیحات متا و عنوان محتوا خود بگنجانید. درنظر داشته باشید که توضیحات باید با محتوای صفحه مرتبط باشد و مفهوم اصلی را به مخاطب منتقل کند. استفاده از این روش نرخ کلیک و در نتیجه ترافیک سایت را افزایش میدهد.
آپلود کردن پست در سایت
در آخرین مرحله و پس از اینکه تمامی مراحل فوق را به دقت انجام دادید نوبت به پست محتوا در وبسایت میرسد. اگر از سایت وردپرسی استفاده میکنید میتوانید برای صرفهجویی در وقت، محتوا خود را در گوگل داکس Google Docs بنویسید و سپس با استفاده از Wordable آپلود کنید. به کمک این روش محتوا بصورت کامل و با تصاویر در عرض چند ثانیه و تنها با یک کلیک به سایت وردپرسی منتقل میشود.
آیا نوشتن محتوا طولانی منجر به کسب رتبه برتر میشود؟
محتوا طولانیتر به موتورهای جستجو از جمله گوگل کمک میکند تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با موضوع موردنظر برای کاربران به نمایش بگذارند. یک محتوای طولانی به گوگل این اطمینان خاطر را میدهد که مطالب سایت شما با پاسخ به تمام سوالات کاربران نتایجی مرتبطی را ارائه میدهد.
به عنوان مثال یک محتوای 2000 کلمهای اطلاعات بیشتری را نسبت به یک پست 300 کلمهای ارائه میدهد و این بدان معنی است که محتوا طولانی پاسخ بهتری را برای جستجوگران فراهم میکند. البته باید این نکته را درنظر داشته باشید که همانقدر که محتوا طولانی سئو شده تاثیر مثبتی بر رتبه سایت دارد، یک محتوا نامرتبط و بیکیفیت طولانی میتواند تاثیر مخربی بر رتبه وبسایت شما داشته باشد.
آیا محتوا به تنهایی برای افزایش رتبه سایت کافی است؟
همانطور که گوگل بارها ذکر کرده محتوا و لینک دو فاکتور بسیار مهم در رتبهبندی صفحات وب محسوب میشوند. در مورد موضوعاتی که کمتر رقابتی هستند، تولید محتوا قوی و سئو شده نقش پررنگتری در افزایش و بهبود رتبه سایت ایفا میکند. اما در مورد موضوعات پرطرفدار و رقابتی که کسبوکارهای بیشتری به دنبال کسب رتبه برتر در این موضوعات هستند، محتوا باکیفیت به تنهایی کافی نمیباشد. در اینگونه موارد لینکسازی به کمک شما میآید تا با بکاری گیری درست از لینکها، صفحات سایت خود را پربازدید کنید و به رتبههای برتر در نتایج موتورهای جستجو تبدیل نمایید.
محتوا و پیوند تا حدودی به هم مرتبط و درهم تنیده هستند، وبسایتهای معتبر تمایلی به لینکسازی با محتواهای ضعیف و بیارزش ندارند و تنها به محتواهای قابل اعتماد و باکیفیت لینک میدهند. برای موفقیت در ساخت پیوند بهتر است تلاش کنید که محتوا منحصربهفردی تولید کنید که دانش ارزشمندی را به مخاطب اضافه کرده و به تمامی سوالات او پاسخ دهد. علاوه بر کیفیت محتوا، در دسترس بودن از نکات مهم دیگر برای رسیدن به موفقیت محسوب میشود. هیچ فردی محتوا پیچیده و گیجکننده را به اشتراک نمیگذارد. بنابراین در دسترس بودن، استفاده آسان و بیان ساده موضوعات نقش بسیار مهمی در موفقیت لینکسازی سایتها دارد.
بهینهسازی محتوا پس از ایجاد
تنها تولید محتوا مناسب برای پیشی گرفتن از رقبا و کسب رتبه برتر کافی نیست. در مرحله بعد لازم است محتوا تولید شده را بهینه کنید. مهمترین مراحل بهینه سازی محتوا شامل موارد زیر میباشد:
بهینهسازی برچسب عنوان Title Tag
بهینهسازی توضیحات متا Meta Description
بهینهسازی URL
بهینهسازی برچسب عنوان Title Tag
هر زمان که جستجوگران موضوعی را در موتورهای جستجو وارد میکنند، برچسب عنوان را بصورت تیتری قابل کلیک در قسمت بالایی هر نتیجه مشاهده میکنند. برچسبهای عنوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به موتورهای جستجو کمک میکنند تا موضوع صفحه شما را به درستی درک نمایند. علاوه بر آن برچسبهای عنوان عامل تعیین کنندهای در ترغیب مخاطب برای کلیک روی لینک صفحات سایت شما میباشند. بنابراین بهینهسازی تگ عنوان یکی از مهمترین وظایف شما در بهینهسازی محتوا میباشد، برای موفقیت در این راه موارد زیر را رعایت کنید.
برچسب عنوان را کوتاه و در حد 60 کلمه ایجاد کنید
از چندین کلمه کلیدی در نوشتن برچسب عنوان استفاده نکنید
برچسب عنوان باید مرتبط با موضوع محتوا صفحه باشد
از کلمات کلیدی هدف در بخش ابتدایی برچسب عنوان استفاده کنید
بهینهسازی توضیحات متا Meta Description
توضیحات متا بخش بسیار مهمی است که درست در بخش پایینی برچسب عنوان و آدرس صفحه به نمایش گذاشته میشود. گوگل اظهار دارد که توضیحات متا تاثیر مستقیمی بر رتبهبندی صفحات سایت نمیگذارد. اما درنظر داشته باشید که توضیحات متا نقش بسیار ویژهای در جذب مخاطب و قانع کردن وی برای کلیک روی لینک سایت شما دارد. افزایش نرخ کلیک سایت نیز بصورت غیر مستقیم بر رتبهبندی سایتها تاثیرگذار میباشد. بنابراین توجه و بهینهسازی توضیحات متا بصورت غیرمستقیم در بهبود رتبه سایت نقش موثری خواهد داشت. برای بهینهسازی توضیحات متا موارد زیر را رعایت کنید:
توضیحا متا را کوتاه و زیر 100 کلمه بنویسید
کلمات کلیدی مرتبط را وارد کنید
اطلاعات کلی و مختصری درباره موضوع اصلی محتوا ارائه نمایید
بهینهسازی URL
URL یکی از فاکتورهای دیگری است که بصورت غیرمستقیم بر سئو و درنتیجه رتبهبندی سایت تاثیر گذار میباشد. آدرس صفحات نقش تعیین کنندهای در تصمیم کاربر برای ورود و بازدید از سایت دارد، بنابراین توجه به خوانایی و کوتاه بودن URL از نکات بسیار مهم در ساخت آدرس صفحات سایت میباشد. استفاده از URL طولانی، ناخوانا و مرموز کاربر را دچار اضطراب میکند و او را از بازدید صفحه منصرف مینماید.
سخن پایانی
استفاده از یک چارچوب و قالب سئو محتوا درست و اصولی شانس شما را در بهبود رتبه سایت افزایش میدهد. گوگل بارها ذکر کرده است که محتوا باکیفیت یکی از مهمترین فاکتورها در رتبهبندی صفحات وب محسوب میشود. اگر هدف شما دیده شدن و کسب رتبه برتر در نتایج موتورهای جستجو است، باید خود را متعهد به تولید محتوا سئو شده با کیفیت و روزانه نمایید. لازم است بخش بلاگ سایت را بصورت منظم آپدیت کنید و مطالب جدید و جذاب را به آن اضافه نمایید. یک محتوا بهینه شده به دیده شدن سایت شما کمک میکند و مخاطبان بسیاری را به بازدید از وبسایت شما ترغیب میکند.