سئو و بهینه سازی

سئو خارجی چیست ؟ راهنمای جامع Off Page SEO

تکنیک‌های سئو خارجی (On Page SEO)

به تمامی فعالیت‌هایی که از خارج وبسایت و در جهت بهبود رتبه در موتورهای جستجو انجام می‌شود سئو خارجی یا Off-Page SEO گفته می‌شود. اقدامات رایجی که در زمینه سئو خارجی انجام می‌شود شامل ساخت بک لینک ها، افزایش تعامل و اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. به بیانی ساده‌تر، سئو خارجی شامل تمام فعالیت‌هایی است که در خارج از وبسایت انجام می‌شود تا سایت شما از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو قابل اعتماد و معتبر بنظر برسد.

دلایل اهمیت سئو خارجی

گوگل هنگام رتبه‌بندی صفحات وب عوامل خارجی مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهد که یکی از مهم‌تریم فاکتورها، پیوندهای خارجی سایت می‌باشد. بنابراین در نظر داشته باشید که محتوای خوب و باکیفیت به تنهایی تضمین کننده رتبه بالا در موتورهای جستجو نمی‌باشد.

مطالعه‌ای که در سال 2020 انجام شد نشان می‌دهد که ارتباط معناداری بین بک لینک های سایت‌ها و رتبه‌بندی الگوریتم‌های گوگل وجود دارد و همچنین گوگل اظهار داشت که پس از گذشت 18 سال همچنان از پیج رنک PageRank استفاده می‌کند. علاوه‌بر این موضوع گوگل عنوان می‌کند که لینک ها تنها به عنوان بخشی از سئو خارجی در نظر گرفته می‌شوند و عوامل خارجی دیگری نیز در ارزیابی صفحات وب مورد بررسی الگوریتم‌ها قرار می‌گیرند.

تفاوت سئو داخلی (One-Page SEO) و سئو خارجی (Off-Page SEO)

تکنیک‌های سئو به سه دسته سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می‌شوند که هر تکنیک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و عملکرد آن متفاوت است.

سئو داخلی به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در داخل سایت انجام می‌شود تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای داخل سایت و هدف آن‌ها را به درستی درک کنند. روش‌هایی مانند تولید محتوای باکیفیت، بهینه‌سازی تصاویر، بهینه‌سازی تگ‌ها، استفاده از کلمات کلیدی، بهینه‌سازی URL و … در سئو داخلی کاربرد دارند و به منظور کسب رتبه‌های برتر در موتور‌های جستجو انجام می‌شوند.

سئو خارجی یا سئو خارج از صفحه به کلیه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که خارج از صفحات سایت انجام می‌شود. هدف سئو خارجی تاثیر گذاشتن بر الگوریتم‌های گوگل در جهت کسب رتبه‌های برتر می‌باشد. فعالیت‌هایی که در زمینه سئو خارجی انجام می‌شود شامل لینک سازی، منشن بدون لینک (Linkless Mention) در سایت‌های دیگر و … می‌باشد.

فاکتورهای سئو خارجی مرتبط با لینک سازی

بک لینک (Back Link) یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو خارجی محسوب می‌شود. الگوریتم پیج رنک (PageRank) صفحات وب را براساس کمیت و کیفیت بک لینک ها ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. برخی متخصصان سئو معتقدند که الگوریتم پیج رنک منسوخ شده اما گوگل به صورت رسمی اعلام کرده که همچنان از این الگوریتم به منظور رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. در ادامه ما به فاکتورهای مربوط به لینک سازی در سئو خارجی اشاره کرده‌ایم.

تعداد دامنه‌های ارجاع دهنده (Referring Domains)

لینک سازی با ‌سایت‌های معتبر و مرجع، ترافیک ارگانیک سایت را افزایش می‌دهد و به بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت کمک شایانی می‌کند. هدف از ایجاد بک لینک، افزایش رتبه کلی سایت نیست، بلکه تمرکز بر صفحه‌هایی است که قصد دارید در جهت بهبود رتبه ‌آن‌ها تلاش کنید. برای چک کردن تعداد بک لینک های وبسایت خود می‌توانید از ابزارهای مختلفی مثل Backlink Checker Ahref استفاده کنید.

اعتبار لینک (Link Authority)

با وجود اهمیت ایجاد بک لینک برای سایت‌ها لازم است این نکته در نظر گرفته شود که تاثیر همه بک لینک ها به یک اندازه نیست و کیفیت لینک از اهمیت بسیار بالایی در سئو خارجی برخوردار است. هرچه اعتبار و مرجعیت صفحه پیوند دهنده بالاتر باشد، صفحاتی که به آن‌ها پیوند داده می‌شود اعتبار بیشتری کسب می‌کنند. عملکرد PageRank نیز دقیقا بر همین اساس تنظیم شده است و بک لینک هایی که از صفحاتی با ارزش پایین‌تر ایجاد شده باشند، نسبت به صفحات با اعتبار بالاتر، در سئو خارجی ارزش کمتری خواهند داشت.

لینک های Dofollow در مقابلNofollow 

لینک های Dofollow و Nofollow در بحث سئو خارجی بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشند و داشتن دانش لازم در رابطه با عملکرد آن‌ها برای هر متخصص سئو لازم و ضروری می‌باشد. اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم، موتورهای جستجوگر مثل گوگل، لینک های Dofollow را دنبال می‌کنند ولی لینک های Nofollow را دنبال نمی‌کنند. منظور از دنبال کردن این است که موتورهای جستجو برای لینک های Dofollow ارزش بیشتری قائل هستند و توجه بیشتری به آن‌ها دارند؛ ولی لینک های Nofollow ارزش کمتری دارند.

پیوندها‌ی Dofollow به صورت مستقیم در بهبود سئو سایت‌ها موثر هستند؛ در حالی است که پیوندهای Nofollow به موتورهای جستجو دستور می‌دهند که لینک مورد نظر را دنبال نکنند. بنابراین هنگام ساخت بک لینک لازم است از Dofollow بودن لینک ها اطمینان حاصل شود. با نصب افزونه Nofollow روی مرورگر کروم می‌توان لینک های نوفالو موجود در صفحات را به دقت ارزیابی کرد. با وجود موارد ذکر شده، در نظر داشته باشید که پیوندهای Nofollow نیز ارزشمند هستند و مثبتی (به صورت غیرمستقیم) بر سئو سایت می‌گذارند.

در لینک سازی از پیوندهای Dofollow استفاده کنیم یا Nofollow

اگر به سایت‌های مرجع و معتبر لینک می‌دهید، بهتر است پیوند شما به صورت Dofollow باشد؛ ولی اگر به سایتی لینک می‌دهید که از مرجعیت و معتبر بودن آن اطمینان ندارید، باید پیوند را به صورت Nofollow قرار دهید. در واقع وقتی از Dofollow استفاده می‌کنید، به این معنی است که آن سایت را تایید کرده‌اید و به آن ارزشی منتقل کرده‌اید؛ ولی زمانی که از پیوند Nofollow استفاده می‌کنید، به این معنی است که وب‌سایت مورد نظر را تایید نمی‌کنید و آن را به عنوان منبع معتبر در نظر نگرفته‌اید.

انکر تکست (Anchor Text)

کلمات و کاراکترهای قابل کلیک یک متن که برای پیوند دادن یک صفحه وب به صفحه وب دیگر استفاده می‌شود، انکتر تکست نام دارد. گوگل اظهار می‌کند که برای بهبود کیفیت نتایج جستجو از تکنیک‌های مختلفی مانند PageRank و Anchor text استفاده می‌کند، در نتیجه استفاده از انکر تکست مرتبط با موضوع کلی صفحه وب تا حدودی بر رتبه‌بندی سایت تاثیر می‌گذارد.

مرتبط بودن (Relevance)

بک لینک ها بسیار مهم هستند و بر اعتبار صفحه وب می‌افزایند، وقتی یک وب‌سایت پیوندی از سایت دیگر را به اشتراک می‌گذارد، در واقع کیفیت محتوا و کسب‌وکار صفحه‌ای که به آن پیوند داده را تضمین می‌کند. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که لینک سازی به تنهایی کافی نیست و مرتبط بودن محتوای سایت‌هایی که به یکدیگر پیوند می‌دهند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به عنوان مثال فرض کنید یک سایت که در زمینه آموزش سئو فعالیت می‌کند، به سایتی که در زمینه خدمات سئو فعالیت دارد لینک می‌دهد؛ حالا با توجه به اینکه ارتباط معناداری بین موضوع و محتوای دو سایت وجود دارد، پیوندی که ایجاد شده است از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. از طرفی دیگر یک سایت آموزشی در زمینه پرورش گیاهان خانگی را در نظر بگیرید که با یک سایت در زمینه فروش کیف و کفش تبادل لینک انجام می‌دهد، قطعا پیوندی که بین این دو سایت وجود دارد، ارزش بالایی نخواهید داشت؛ چرا که هیچ ارتباط معنایی میان محتوای دو سایت وجود ندارد.

ترافیک (Traffic)

ایجاد بک لینک در صفحاتی که به صورت طبیعی از ترافیک بالایی برخوردار هستند نسبت به صفحات با ترافیک کمتر، امتیاز بیشتری دارد. شما با استفاده از ابزار Ahref Traffic Checker می‌توانید میزان ترافیک صفحات مورد نظر را تخمین بزنید و صفحات با ترافیک بالاتر را برای لینک سازی انتخاب نمایید. البته مواردی که اشاره شد دلیل بر بی‌ارزش بودن ایجاد لینک با صفحات کم ترافیک نمی‌باشد. اگر صفحاتی دارید که ارتباط معنایی با یکدیگر دارند، حتما لینک سازی را انجام دهید و نیازی نیست که توجه زیادی بر روی ترافیک صفحات داشته باشید.

فاکتورهای سئو خارجی غیرمرتبط با لینک سازی

لینک ها یکی از مهم‌ترین فاکتورها در سئو خارجی محسوب می‌شوند؛ اما فاکتورهای دیگری نیز برای بهبود سئو خارجی سایت وجود دارند که از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

برند منشن (Brand mentions)

معرفی نام و برند یک کسب‌وکار در فضای آنلاین برند منشن نام دارد و به دو صورت همراه با لینک و یا بدون اضافه کردن لینک انجام می‌شود. برند منشن همراه لینک از ارزش بالاتری در سئو خارجی برخوردار است؛ زیرا باعث افزایش ترافیک سایت می‌شود. اما برند منشن بدون لینک نیز از نظر سئو خارجی و معرفی کسب‌وکار ارزشمند می‌باشد. استفاده از برند منشن بر اعتبار کسب‌وکار می‌افزاید و به عنوان تبلیغات آنلاین، افراد زیادی را به سمت شناخت برند شما هدایت می‌کند.

برای موفقیت در تکنیک برند منشن، رعایت موارد زیر توصیه می‌شود:

  • به عنوان نویسنده مهمان مقالات و مطالبی را در سایت‌های دیگر منتشر کنید
  • در پادکست‌ها به عنوان مهمان حاضر شوید
  • سعی کنید در فضای آنلاین شناخته یا به اصلاح وایرال شوید

نظرات (Reviews)

نظرات یکی از فاکتورهای مهم دیگر سئو خارجی در رتبه‌بندی موتور جستجو گوگل محسوب می‌شود. هر چه نظرات مثبت‌تر و واقعی‌تری درباره کسب‌و‌کار شما در پروفایل Google My Business و سایر سایت‌ها بیشتر باشد، به طبع رتبه بالاتری دریافت می‌کنید.

سئو محلی (Local SEO)

کسب‌وکارهایی که در سطح محلی فعالیت می‌کنند و تمایل دارند در جستجوهای یک منطقه جغرافیایی خاص امتیاز بالایی در نتایج موتور جستجو گوگل کسب نمایند، علاوه‌بر سایر تکنیک‌های سئو خارجی می‌توانند از تکنیک‌های سئو محلی نیز برای کسب موفقیت استفاده نمایند.

Google My Business

گوگل سرویس Google My Business (GMB) را به صورت رایگان در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. ثبت اطلاعات شرکت در GMB و ایجاد پروفایل کاربری در این سرویس رایگان گوگل بر اعتبار کسب‌وکارها می‌افزاید و بر رتبه‌بندی محلی تاثیر مثبت دارد. بنابراین اگر قصد دارید در نتیجه جستجوهای محلی (به عنوان مثال باشگاه خوب در محدوده خیابان ونک) رتبه‌بندی محلی بالایی را کسب کنید، لازم است پروفایل خود را در GMB ایجاد نمایید. بهینه‌سازی اطلاعات کسب‌وکار در Google My Business از مهم‌ترین فاکتورهای سئو خارجی در جستجوهای محلی محسوب می‌شود.

البته به این موضوع توجه داشته باشید که در حال حاضر سرویس Google My Business کشور ایران را تحریم کرده است و امکان استفاده از آن برای کسب‌وکارهای ایرانی نیست.

نقل قول‌ (Citation)

نقل قول‌ها به صورت آنلاین و با معرفی اطلاعات یک کسب‌وکار از جمله نام، نشانی و شماره تلفن (NAP) انجام می‌شود. به گزارش وبسایت MOZ نقل‌قول‌ یکی از فاکتورهای بسیار موثر در رتبه‌بندی صفحات کسب‌وکارهای محلی محسوب می‌شود. بنابراین بیزنس‌هایی که به دنبال ارتقا رتبه در یک منطقه جغرافیایی مشخص هستند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

پادکست (Podcast)

این روزها تولید محتوای صوتی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و کسب‌وکارهای مختلفی از طریق ضبط پادکست به معرفی خدمات خود می‌پردازند. هر روزه بر تعداد طرفدارن پادکست افزوده می‌شود و افراد زیادی برای شنیدن پادکست‌ها تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند. حضور در پادکست‌ها یک موقعیت بسیار عالی برای معرفی کسب‌وکار به هزاران شنونده می‌باشد.

نویسنده مهمان Guest Posting

تولید محتوا و درج مقالات در وبسایت‌های دیگر روش بسیار مناسبی برای لینک سازی محسوب می‌شود. با تولید محتوای مناسب به عنوان مهمان می‌توانید مخاطبان بالقوه بسیار زیادی را به سمت کسب‌وکار خود جذب نمایید و به عنوان یک متخصص در زمینه موردنظر شناخته شوید. البته باید در نظر داشته باشید نوشتن مقاله به عنوان نویسنده مهمان را تنها با هدف لینک سازی انجام ندهید. استفاده درست از این تکنیک در سئو خارجی، ترافیک وبسایت را به صورت طبیعی افزایش می‌دهد و به برندسازی کسب‌وکار شما کمک می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی (Social Media)

براساس اطلاعیه رسمی گوگل، شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم بر رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیر نمی‌گذارند. با این حال فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کمک بسیار زیادی به شناخته شدن برند شما کند. به بیانی ساده‌تر می‌توانید با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی سئو خارجی سایت خود را به صورت غیرمستقیم بهبود ببخشید.

تالارهای گفتگو (Forum)

فوروم یا تالارهای گفتگو مکان بسیار مناسبی برای شروع مکالمه با مخاطبان است. برای معرفی هر چه بیشتر برند و کسب‌وکار خود می‌توانید در انجمن‌هایی که موضوع مرتبط با تخصص و بیزنس شما دارند شرکت کنید و به سوالات کاربران پاسخ دهید. در برخی از تالارهای گفتگو امکان صحبت مستقیم با مشتریان بالقوه وجود دارد، شما می‌توانید با پاسخ به سوالات کاربران درباره خدمات و محصولات برند خود در جهت ایجاد رابطه مبتنی بر اعتماد تلاش کنید.

توجه داشته باشید که قبل از شروع برقراری ارتباط با کاربران، اطلاعات کاملی از کسب‌وکار خود به همراه لینک وبسایت را در پروفایل کاربری خود قرار دهید تا کاربران بتوانند با بازدید از پروفایل شما در تالار گفتگو اطلاعات کاملی کسب نمایند.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

امروز اینفلوینسر مارکتینگ به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و افراد در پلتفرم‌های مختلفی مانند اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک در این زمینه به فعالیت می‌پردازند. یکی از بهترین روش‌ها برای معرفی برند و جذب مشتریان جدید استفاده از تکنیک اینفلوینسر مارکتینگ در سئو خارجی می‌باشد.

افراد شناخته شده در فضای مجاری یا به اصطلاح اینفلوئنسرها با دریافت یک مبلغ مشخص، برند شما را به مخاطبان خود معرفی می‌کنند و فرصت مناسبی را برای شناخته شدن کسب‌وکار شما در اختیارتان قرار می‌دهند.

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی نوعی از تبلیغات در زمینه سئو خارجی است که در وبسایت‌های دیگر انجام می‌شود و کاملا با محتوای آن وبسایت همسو می‌باشد. محتوای رپورتاژ آگهی قالبا به دو شکل متنی و مالتی مدیا تولید می‌شود و در قالب خبر و گزارش با هدف معرفی یک کسب‌کار منتشر می‌شود.

نوع نگارش رپورتاژ آگهی با سایر تبلیغات کاملا متفاوت است و قالب نگارش آن مشابه اخبار و مقالات وب‌سایت ارائه دهنده آگهی است. در واقع رپورتاژ آگهی به صورت غیرمستقیم و کاملا طبیعی به تبلیغ و معرفی بیزنس‌ها می‌پردازد. هدف از انتشار رپورتاژ آگهی دیده شدن توسط مخاطبان و مشتریان جدید، برند سازی و افزایش اعتبار و در نتیجه بهبود سئو خارجی می‌باشد.

برای تولید رپورتاژ آگهی باکیفیت به موارد زیر توجه کنید.

  • ادبیات بکار رفته در متن آگهی ساده و روان باشد
  • از کلمات کلیدی مناسب استفاده شود
  • مخاطبان خود را به درستی شناسایی کنید
  • محتوای صادقانه تولید کنید
  • به صورت غیرمستقیم به معرفی برند بپردازید

برند سازی (Branding)

الگوریتم‌های گوگل رفتار متفاوتی نسبت به سایت‌های مختلف دارند؛ برای مثال سایت‌های پر بازدیدی که چند سال است در حال فعالیت هستند با سایت‌های نوپا و تازه تاسیس بسیار متفاوت هستند. گوگل برای برندهای معتبر پاداش و توجه ویژه‌ای در نظر می‌گیرد و صفحات سایت آن‌ها را در رتبه‌های برتر جستجو به نمایش می‌گذارد.

تاثیر برند سازی بر سئو خارجی و معیارهای موفقیت در زمینه برندیگ

فاکتورهای مهمی در موفقیت برندسازی تاثیرگذار می‌باشند که در این بخش به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

جستجو نام برند

یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در موفقیت برند‌سازی، جستجو نام برند در موتور جستجو گوگل می‌باشد. هر چه نام یک برند و بیزنس به دفعات بیشتری در گوگل جستجو شود، آن برند در نظر گوگل شناخته‌تر می‌شود و امتیاز ویژه‌ای برای سئو شدن آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. برای بررسی روند جستجو نام برند کسب‌وکار خود می‌توانید نام برند خود را در ابزار Keyword Overview Tool وارد کنید و نمودار تغییرات در جستجو نام برند خود را طی ماه‌های گذشته بررسی نمایید.

سخن پایانی

سئو خارجی یا سئو خارج صفحه نسبت به سئو داخلی کمی پیچیده‌تر بنظر می‌رسد. عوامل موثر بر اجرای تکنیک‌های سئو داخلی کاملا تحت کنترل متخصصان سئو و صاحبان کسب‌وکارها می‌باشد، در حالی که بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر سئو خارجی، خارج از کنترل می‌باشد. اما در نظر داشته باشید که بهبود سئو خارجی Off-Page SEO تاثیر شگفت انگیزی در افزایش رتبه سایت شما در نتایح موتور جستجو گوگل دارد.

بنابراین با در نظر گرفتن فاکتورهای موثر بر سئو خارجی مانند: ایجاد بک لینک در سایت‌های مرجع و معتبر، حضور در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از نقل و قول در سایت‌های مرجع، در جهت بهبود سئو خارجی سایت خود گامی مثبت بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا