متفرقه

3 قدم برای تبدیل کاربران به مشتری بالقوه

روش‌های تبدیل مخاطبان سایت به مشتری همیشگی

اگر می‌خواهید کاربران سایت خود را به مشتری تبدیل کنید این مسیر را باید طی کنید. کار راحتی نیست! ولی شما می‌توانید.همه افراد دوست دارند کاربران سایت خود را به مشتری دائمی تبدیل کنند برای این کار باید یک‌سری اصول مهم را رعایت کنند تا در نهایت به این هدف برسند. ضرب المثل معروف ما “قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود” در اینجا بسیار حائز اهمیت است‌؛ با «مجله گوگ» تا انتهای این مطلب همراه باشید تا مسیر یادگیری را به شما نشان دهیم.

آنچه می‌خوانید:

سه گام برای صید غریبه‌ها و تبدیل او به مشتری همیشگی

مشتری
مشتری

اگر قصد شما از وبسایت «کسب درآمد» است باید با قدم‌های کوچک شروع به رسیدن به هدف کنید. باید با گام‌های بسیار کوچک شروع کنید و بعد، از هدف خود لذت ببرید. اگر هدف شما رسیدن به مشتری و افزایش فروش است فقط کافیست این سه گام را کاملاً دقیق و حرفه ای انجام دهید.

نقشه راه جذب مشتری به‌طور کلی:

  • قدم اول: باید نرخ کلیک سایت خود را بالا ببرید؛
  • قدم دوم: باید کاربر را در سایت میخکوب کنید؛
  • قدم سوم: تکنیک‌های فروش را فرا بگیرید.

تمامی این قدم‌ها نیازمند توضیح و تحلیل است که باهم به شرح هر یک می‌پردازیم و امیدواریم خیلی سریع‌تر از آن چیزی که فکر می‌کردید فروش و درآمد خود را بالا ببرید.

قدم اول: باید نرخ کلیک سایت خود را بالا ببرید

این قسمت مخصوص به افزایش نرخ کلیک است که اگر بتوانید راهکارهایی را که ارائه می‌کنیم انجام دهید میزان متقاعدسازی خود را بیشتر از هر چیزی بالا خواهید برد.

۱. عنوان‌های قلاب را دست کم نگیرید

باید با عنوان‌های جذاب کاربران را به نوعی وسوسه کنید تا از صفحه سایت شما بازدید کنند. این کار باعث افزایش نرخ کلیک شما خواهد شد. بنابراین همیشه عناوین اولین نقاب برای رویکرد سایت شما به حساب می‌آیند. هنر کپی رایتینگ را فرا بگیرید و با عنوان‌های مناسب کاربران فضای اینترنت را تور کنید!! قلاب برای صید ماهی است نه؟

۲. کاربران را دنبال خود بکشانید

باید بپذیریم که دست نیافتنی بودن همیشه حس کنجکاوی را در همه انسان‌ها برمی‌انگیرد. سعی کنید به نوعی کنجکاوی افراد را برانگیزید و آن‌ها را وادار کنید که برای پیدا کردن جواب وارد سایت شما شوند. مثلا‍ً می‌توانید از سؤال‌هایی استفاده کنید که مخاطب برای گرفتن جواب وارد صفحه شما شود البته به‌شرطی که او را متقاعد کنید که جوابش در داخل صفحه وجود دارد؛ در این شرایط به هیچ عنوان صفحه شما را ترک نخواهد کرد. یا اگر از محتواهای ویدیویی استفاده می‌کنید از تصاویر تامنیل همه چی تمام استفاده کنید که مخاطب وادار به دیدن ویدیو شود!! این تکنیک‌ها شیطانی نیستند بلکه هوشمندانه‌اند.

۳. روراست باشید

سعی نکنید مخاطبان را با موضوع و عنوان متناقض گول بزنید؛ اگر عنوان شما با محتوای اصلی سایت متفاوت باشد کاربران به محض متوجه شدن این مسئله حتماً صفحه شما را ترک خواهند کرد. روراست باشید و به‌صورت آشکار بیان کنید که این عنوان شامل چه محتوایی است.

۴. موج انرژی مثبت و انگیزه باشید

همیشه این موضوع را بدانید که مخاطبان شما انسان‌اند و شما با ربات‌ها سر وکله نمی‌زنید. هرطور هست با عنوان‌ها و مطالب مثبت و پرانرژی سعی کنید به مخاطبان حس و حال مثبت منتقل کنید و آن‌ها با حال خوش روی عنوان مقاله شما کلیک کنند. نگارش مقالات خود را جذاب کنید و از واژه‌هایی استفاده کنید که مخاطبان با اعتماد کامل تا آخر مقاله شما را بخوانند.

۵. اعداد و ارقام را دست کم نگیرید

اعداد و ارقام بسبار وسوسه کننده است و مخاطب با این تکنیک کوچک فکر می‌کند که با محتوایی دقیق و حرفه‌ای روبرو است و مشتاق می‌شود که وارد صفحه شما شود. کاری ندارد فقط باید یک عدد کنار عنوان خود بگذارید، به‌عنوان نمونه؛ “۲۰ فرد موفق و بسیار ثروتمند سال ۲۰۲۱”

۶. با افعال بازی کنید

بازاریابی محتوا واقعاً دریای گسترده‌ای است و باید برای متخصص شدن در آن خیلی بیشتر از قبل تلاش کنید. همیشه افعالی استفاده کنید که آدرنالین و هیجان و از همه مهمتر انگیزه کاربران را نشانه بگیرد. مثلاً “پیشرفت کردن حق شماست” “زندگی خود را رشد دهید” “از امتحان کردن نترسید و فقط تلاش کنید” “خستگی فقط ساخته ذهن شماست نه حقیقت”

نقطه ضعف و حساسیت‌های مخاطبان خود را پیدا کنید و فقط روی آنها مانور دهید. اصلاً اشکالی ندارد از هر ۱۰ محتوای سایت‌تان ۸ تا از آنها با عدد و رقم شروع شود! مهم این است که بازدید سایت خود را افزایش دهید. نترسید و اقدام کنید؛ همین.

قدم دوم: باید کاربر را در سایت میخکوب کنید

در این قسمت باید بتوانید کاربران خود را میخکوب کنید و آن‌ها را وادار کنید که محتوای شما را تا انتها مطالعه کنند. به آنها ثابت کنید که سایت شما با ارزش است و مخاطبان با خیال راحت می‌توانند تبدیل به مشتری شوند. این مرحله مربوط به تکنیک هایی ست که با آنها بتوانید اشتیاق مسروق کاربران را بیش از حد افزایش دهید.

۱. پاراگراف اول را دست کم نگیرید

وقت مخاطبان را تلف نکنید شما فقط به اندازه ۲دقیقه در پاراگراف اول فرصت دارید که به مخاطبان ثابت کنید که محتوای شما ارزش مطالعه و بررسی را دارد. هنرمند باشید و در این پاراگراف کاری کنید که مخاطبان به قدری شیفته شما شوند که علاوه بر مطالعه این محتوا، از کل محتواهای بلاگ شما دیدن کنند.

۲. مخاطب را گرفتار کنید

در این قسمت باید به نوعی مخاطبان را گرفتار کنید که برای رسیدن به سؤالاتی که ذهن‌شان را درگیر کرده وارد پاراگراف بعدی شوند. حتماً متوجه شدید که بهترین تکنیک این است که برای ترغیب مخاطبان به ادامه خواندن محتواها یک سری سؤالات بی‌جواب برای آنها درست کنید. روش دیگر این است که لحن بیانی داشته باشید که حوصله مخاطب را سر نبرد و باتمرکز به مطالعه محتوای شما بپردازد.

۳. از دکمه‌های فراخوانی استفاده کنید

مخاطبان خود را تشویق و ترغیب به کاری کنید که مزیت و فایده‌ای برای او داشته باشد. نه شما قرار نیست باج یا رشوه دهید بلکه قرار است با روح و ذهن کاربران طوری بازی کنید که فکر کنند اگر این‌کار را انجام دهند پاداش خوبی به‌دست می‌آورند.

مثلاً می‌توانید بنویسید که: “اگر مایل به دریافت کتاب الکترونیکی هدیه هستید همین حالا کلیک کنید.”

ذهن و مغز ما قسمت پاداش دارد وقتی ما هرروز ۶ صبح با هدف سرکار رفتن از خواب شیرین بیدار می‌شویم به این دلیل است که پاداش اینکار در نهایت گرفتن حقوق و پرداخت هزینه‌ها خواهد بود!

روانشناس خوبی برای مخاطبان‌تان شوید. بریم تکنیک‌های بعدی؟

۴. چت آنلاین و تیکت را فراموش نکنید

هیچ ابهامی در ذهن مخاطبان خود ایجاد نکنید و تا جای ممکن با آنها به‌طور آنلاین صحبت کنید و با لحنی برخورد کنید که حال آنها خوب شود و حس اعتماد از شما بگیرند. برای اینکار می‌توانید افرادی را به‌عنوان پشتیان استخدام کنید.

۵. معجزه عکس‌ها را دست کم نگیرید

گرافیک بسیار حائز اهمیت است. تا می‌توانید از عکس‌های باکیفیت و منطقی در سایت خود استفاده کنید و تمامی عکس‌ها را مرتبط با محتوای خود انتخاب کنید. عکس‌ها ذهنیت خوبی از شما به‌ جای می‌گذارند.

خب بریم قدم سوم؛ کم کم داریم به فروش و افزایش درآمد نزدیک میشیم، چی بهتر از این؟

قدم سوم: تکنیک‌های فروش را فرا بگیرید

الان وقتشه که مشتریای خوب و بالقوه خودتونو پیدا کنید، افرادی که میدونید ارزش کار شمارو حفظ می‌کنند و به‌شرطی که کیفیت خودتونو حفظ کنید برای همیشه مشتری شما خواهند موند.

۱. قیمت‌های واضح بنویسید

باور کنید اگر مردم دنبال پاساژگردی و دونه دونه قیمت پرسیدن بودند که نمیومدن خرید آنلاین کنند مگه نه؟ خب کاملاً عاقلانه‌است که قیمت محصول و خدمات خودتونو بدون تعارف و واضح بنویسید و تکلیف مشتریارو همونجا مشخص کنید. نیاز به پنهان‌کاری نیست! از رقبا هم نترسید؛ از قیمت‌های متغیر هم نترسید به‌راحتی می‌تونید اونارو ویرایش کنید!

۲. گاهی خدمات رایگان ارائه دهید

چرا که نه گاهی می‌تونید برای افزایش اعتبار و جذب مشتری‌ها خدمات رایگان تغیین کنید. مثلا ارسال رایگان و… این کار به‌طور حتم مشتری‌ها را راضی به خرید خواهد کرد.

۳. با مشتری‌ها در ارتباط باشید

هوشمندانه پیش برید هرطور شده با مشتری‌ها صحبت کنید، اگر مشتری شما سبد خرید نیمه کاره دارد با او در ارتباط باشید و جویای این کار وی باشید.

۴.گارانتی ارائه دهید

تیزهوش باشید و برای خدمات و محصولات خود گارانتی و تضمین در نظر بگیرید. نیازی به زبان بازی نیست و فقط خیال مشتریان را از همه لحاظ راحت کنید.

انواع مشتری در کسب و کارهای دیجیتال

مشتری
مشتری در فضای دیجیتال

مشتریان به انواع مختلفی در چرخه خرید تقسیم می شوند، اگر می‌خواهید که به نتایج عالی در کسب و کار خود دست یابید بهتر است که هر کدام از این تقسیم‌بندی‌ها را در بیزینس خود استفاده کنید. مشتری به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌شود:

۱. بازاریابی؛

۲. فروش؛

۳. محصول؛

۴. خدمات.

مشتری بازاریابی

چند که علاقه زیادی به گروه بازاریابی کسب و کار شما دارند، معمولا این دسته از مشتریان هنوز تصمیم به ارتباط گرفتن با شما و یا خرید نگرفته‌اند. افرادی که وارد سایت شما می شوند و ثبت نام می‌کنند در این دسته جای دارند.

مشتری فروش

افرادی که مشتاق محصولات شما هستند و با شما تماس میگیرند و برای خرید خدمات شما علاقه نشان می‌دهند در این دسته‌بندی جای می‌گیرند.

مشتری محصول

افرادی که قبلاً از خدمات و محصولات شما استفاده کرده‌اند و می خواهند هم اکنون بابت قابلیت‌های بیشتری از شما پول بگیرند در این گروه جای دارند. امروزه بیشتر اپلیکیشن‌ها از این روش استفاده می‌کنند؛ به این صورت که در ابتدا یکسری قابلیت‌ها را به صورت رایگان ارائه می‌کنند و بعد برای قابلی‌ های بیشتر از شما پول درخواست می‌کنند. این هزینه می‌تواند به صورت ماهیانه یا سالیانه باشد.

مشتری خدمات

مشتریانی که با تیم خدماتی شما در ارتباط هستند و علاقه به دریافت خدمات محصولات شما دارند در این گروه جای دارند. به عنوان مثال افزونه وردپرسی تهیه کرده اید و برای به روز رسانی با تیم خدماتی محصول تماس می‌گیرید.

روش‌های جذب مشتری در فضای آنلاین

  • جذب مشتری از طریق گوگل؛
  • جذب مشتری از طریق وبلاگ‌نویسی؛
  • جذب مشتری از طریق تولید محتوای منحصربه‌فرد؛
  • جذب مشتری از طریق شبکه های اجتماعی؛
  • جذب مشتری از طریق مشتریان قدیمی؛
  • جذب مشتری از طریق لندینگ پیج.

جذب مشتری از طریق گوگل

رعایت اصول سئو و بهینه سازی می‌توانند شما را در رتبه های بالاتر موتورهای جستجو خصوصاً گوگل نشان دهد. اگر می خواهید از طریق گوگل سری جذب کنید بهترین روش برای شما این است که بر روی سئو سایت خود کار کنید زیرا افراد همیشه بر روی نتایج اول جستجو کلیک می‌کنند.

جذب مشتری از طریق وبلاگ‌نویسی

در این روش باید شروع به تولید محتوای متنی که منحصربه‌فرد و خارق‌العاده است کنید. استراتژی تولید محتوا یکی از بهترین روش‌های جذب مشتری برای کسب و کار آنلاین است. اگر می‌خواهید بیزینس خود را معروف کنید پس شروع به تولید محتوا روی وبلاگ کنید.

جذب مشتری از طریق تولید محتوای منحصربه‌فرد

تولیدمحتوا چه به صورت متنی، چه به صورت ویدیوئی و چه به صورت پادکست می‌تواند کسب و کار شما را به افراد بسیار زیادی در بستر فضای مجازی معرفی کند. فراموش نکنید محتوا پادشاه است و شما می‌توانید را امپراطوری خود را داشته باشید.

جذب مشتری از طریق شبکه‌های اجتماعی

این روزها افراد بسیار زیادی روی شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. شما می توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی یا سوشیال همچون اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام، پینترست شروع به جذب مشتری کنید.

جذب مشتری از طریق مشتریان قدیمی

شما می توانید با مشتریان قدیمی خود از طریق اس ام اس یا ایمیل در ارتباط باشید و آنها را دعوت به بازدید از صفحات سایت خود کنید. از آن‌ جایی که شما اعتماد آن‌ها را به‌دست آورده‌اید حتماً وارد سایت شما خواهند شد و به‌مرور از شما خرید خواهند کرد.

جذب مشتری از طریق لندینگ پیج

شروع به ساختن صفحات فرود و یا لندینگ پیج کنید و افراد را به سمت و سوی خود بکشید. برای این کار باید خلاقیت بسیاری خرج کنید و افراد را شیفته خود کنید.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم پروسه جذب مشتری در فضای دیجیتال را توضیح دهیم. البته که این پروسه سخت و پیچیده است و نیازمند صبر بسیار زیادی است ولی فراموش نکنید که اگر استمرار داشته باشید به مرور زمان شاهد بهترین نتایج خواهید بود. اگر این مقاله از «مجله گوگ» برای شما مفید بود می‌توانید آن‌را به دوستان و علاقه‌مندان ارسال کنید و در قسمت «دیدگاه‌ها» برای ما و مخاطبان‌مان از تجربیات و نظرات خود در این زمینه بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا