متفرقه

هر آنچه که باید درباره دیجیتال مارکتینگ بدانید

تکنیک‌های اصولی دیجیتال مارکتینگ

وقت آن رسیده است که بی‌خیال بازاریابی سنتی شوید و به سوی بازاریابی دیجیتال قدم بردارید. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یکی از نوپا‌ترین و پر ظرفیت‌ترین بازاریابی ها است که این روز ها گسترش پیدا کرده است شما می‌توانید به‌راحتی کسب و کار دیجیتال خود را راه بیندازید و شروع به کسب درآمد کنید با ما در «مجله گوگ» تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به شرح این موضوع بپردازیم.

آنچه می‌خوانید:

تعریف کلی از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

در یک تعریف کلی می‌توان گفت که دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یعنی تمامی تکنیک‌ها و ابزارهایی که برای به دست آوردن مشتری در دنیای اینترنت انجام می‌شود را می‌گویند.

دیجیتال مارکتینگ همچنین با نام بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود‌.

از آنجایی که امروزه اکثر قریب به اتفاق افراد از اینترنت و تکونولوژی استفاده می‌کنند به همین دلیل باید در این فضا فرصت را از دست ندهیم و شروع به فروش محصولات و خدمات خود کنیم. در دیجیتال مارکتینگ مشتریان تعیین کننده همه چیز هستند و آنها تصمیم می‌گیرند که شما را به‌عنوان فروشنده انتخاب کنند یا نه؟

به همین جهت دیجیتال مارکتینگ با هدف اینکه بتوان افراد را ترغیب به خرید کرد به‌وجود آمده است.

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر موظف‌اند با یک‌سری اصول و تکنینک و ابزارها بازاریابی دیجیتالی کسب و کار آنلاین شما را انجام دهند. در ادامه دیجیتال مارکتر و ابزارهای وی را معرفی خواهیم کرد.

دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی چه تفاوتی دارد؟

تفاوتی که برای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی می‌توان تعریف کرد این است که در دنیای دیجیتال مارکتینگ تمامی اصول و تکنیک‌های بازاریابی فقط در فضای دیجیتال و در بستر فضای مجازی انجام می شود ولی در روش های قدیمی و سنتی این‌گونه نیست.

در بازاریابی دیجیتالی باید شروع به ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی کنید و با یک‌سری ابزارهای خاص شروع به فروش محصولات خود و یا مشتریان آژانس خود کنید.

شما در بازاریابی سنتی باید هزینه بسیار زیادی را سرمایه گذاری کنید تا به فروش مدنظر خود دست یابید ولی در دیجیتال مارکتینگ با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید فروش نجومی داشته باشید.

تبلیغات در دنیای دیجیتال مارکتینگ با سرعت نور انجام می‌شود ولی در بازاریابی سنتی باید بسیار صبور باشید تا در نتیجه تبلیغات شما دیده شود.

دیجیتال مارکتینگ بین‌المللی است و شما می‌توانید محصولات و خدمات خود را به کل دنیا بفروشید ولی بازاریابی سنتی محدود به موقعیت جغرافیایی خاصی است.

درآمد شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار بالا است ولی در دنیای بازاریابی سنتی محدود است.

دیجیتال مارکتینگ دنیای بسیار بزرگی است و می‌توان به جرات گفت که اقیانوس عمیقی محسوب می‌شود؛ با ما در ادامه همراه باشید تا با زبان بسیار ساده و روان این دنیای شگفت‌انگیز را توضیح دهیم.

آیا بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی یکسان هستند؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ به یک معنا هستند ولی اینطور نیست.

همان‌طور که گفتیم دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از یک‌سری اصول و ابزارهایی که در بستر فضای دیجیتال برای این که مشتری ترغیب شود که به سمت کسب و کار آنلاین شما جذب شود؛

بازاریابی اینترنتی یکی از زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود و به تمامی ابزارهایی که به اینترنت نیاز دارند و باید همیشه به اینترنت متصل باشند تا کارایی لازم را ارائه دهند گفته می شود.

توجه داشته باشید که بعضی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بدون اینکه نیاز به متصل شدن به اینترنت داشته باشند می‌توانند هر لحظه کار کنند از نتیجه می‌گیریم که دیجیتال مارکتینگ هلدینگ ایست که بازاریابی اینترنتی را نیز شامل می‌شود.

چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

دنیای دیجیتال
دنیای دیجیتال

روز به روز فضای مجازی گسترده‌تر می‌شود و افراد بیشتر از قبل متقاعد می‌شوند که برای ارائه خدمات خود از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند؛ به طور کلی دیجیتال مارکتینگ به این دلایل اهمیت دارد:

۱. شما به راحتی می‌توانید با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ رقابت کنید؛

۲. دیجیتال مارکتینگ بسیار منعطف است و شما با استراتژی های خاص خود می‌توانید درخشید؛

۳. دیجیتال مارکتینگ نسبت به روشهای بازاریابی دیگر کم هزینه‌تر و مقرون به صرفه‌تر است؛

۴. محصولات و خدمات شما در کمترین زمان ممکن و به‌راحتی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد؛

۵. رشد شما در فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ سریع‌تر از هر نوع روش دیگری است؛

۶. شما می‌توانید از تمامی رسانه‌ها از جمله متن و ویدیو برای بازاریابی خود استفاده کنید؛

۷. به‌راحتی می‌توانید مخاطبان هدف خود را تعیین کنید مثلا اگر می‌خواهید با کشور دیگری کار کنید می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی آن کشور فعالیت داشته باشید؛

۸. در بازاریابی دیجیتال به‌راحتی می‌توانید با ابزارهای خاص بدانید که مخاطبان شما دقیقاً دنبال چه هستند.

تکنیک‌ها و اصول دیجیتال مارکتینگ به صورت جامع

در این قسمت با تکنیک ها و روش های دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهید شد و صورت کلی این روش ها عبارتند از:

  • بازاریابی محتوایی؛
  • بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو؛
  • سئو یا بهینه سازی سایت؛
  • ایمیل مارکتینگ؛
  • افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش؛
  • تبلیغات کلیکی؛
  • سوشیال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی؛
  • اینفلوئنسر مارکتینگ؛
  • موبایل مارکتینگ؛
  • تبلیغات بومی؛
  • اتوماسیون مارکتینگ؛
  • ارتباط آنلاین با مشتریان؛
  • بازاریابی ربایشی یا جاذبه‌ای؛
  • بازاریابی چریکی؛
  • بازاریابی ویروسی؛
  • اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی؛
  • تبلیغات بنری.

۱. بازاریابی محتوایی

برای اینکه در دنیای دیجیتال مارکتینگ دیده شوید باید به محتوا نویسی بپردازید البته محتوا فقط مخصوص به محتوای متنی نیست بلکه محتوای مختلف از جمله ویدیو اینفوگرافیک کاتالوگ‌های اینترنتی فروشگاه‌های اینترنتی انواع کتاب‌های الکترونیکی انواع مقالات الکترونیکی را نیز شامل می‌شود.

شما باید با هدف ایجاد آگاهی و ترغیب مشتریان به خرید شروع به تولید محتوا کنید در ابتدای راه انتظار نداشته باشید که یک شبه مسیر هزار ساله را طی کنید شما باید در این مسیر بسیار صبور باشید و با استمرار کار کنید.

بازاریابی محتوایی خود را می‌توانید به متخصصین مربوطه بسپارید.

۲. بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو

اگر فکر می‌کنید که تنها موتور جستجویی که با آن روبرو هستیم گوگل است بسیار در اشتباهید موتورهای جستجوی بسیار زیادی از جمله یاهو، بینگ و… وجود دارد که باید محتواهایی تولید کنید که در تمامی این موتورهای جستجو دیده شود.

ولی گوگل چون رتبه یک الکسا را به خود اختصاص داده است بسیار معروف بوده و بهتر است که شما بر اساس الگوریتم‌های آن پیش بروید.

به مجموعه کارهایی که بر اساس الگوریتم های گوگل انجام می شود سئو گفته می‌شود که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

۳. سئو یا بهینه سازی سایت

پیش از این بر مقاله سئو به چیستی این موضوع پرداخته ایم شما در این قسمتی از دیجیتال مارکتینگ باید شروع کنید به جمع آوری ترافیک طبیعی که باعث افزایش رتبه سایت شما باشد و در گوگل جایگاه یک تا پنجم را به خود اختصاص دهد.

بهینه سازی سایت نیازمند متخصص دارد که شما می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

۴. ایمیل مارکتینگ

یکی از مقرون به صرفه‌ترین و کم هزینه ترین نوع بازاریابی ایمیل مارکتینگ است که شما می توانید با این روش به صورت مستقیم با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید.

معمولا محتوای موجود در ایمیل مارکتینگ شامل انواع تبلیغات یا اطلاع‌رسانی انواع رویدادها و تخفیف‌ها است.

دیجیتال مارکتر حرفه‌ای یک صفحه خبرنامه روی سایت شما ایجاد می‌کند و ایمیل دقیق کاربران را دریافت می‌کند و به مرور زمان و به طور مرتب به این افراد ایمیل ارسال می‌کند تا در نهایت این افراد را ترغیب به خرید و تبدیل به مشتری بالقوه کند این روش نیاز به صبوری بسیار زیادی دارد ولی بهتر است که از آن غافل نشوید.

۵. افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

سیستم همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ نوعی بازاریابی مشارکتی یا پورسانتی محسوب می‌شود که شما بدون اینکه محصول فیزیکی داشته باشید شروع فروش محصول و خدمات افراد دیگر می کنید و در قبال آن پورسانت دریافت می‌کنید.

یکی از پول‌سازترین شغل هایی که در سطح جهان وجود دارد افیلیت مارکتینگ است که می‌توان به معروف‌ترین سایت آن کلیک بانک را نام برد.

کلیک بانک نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان بالاترین میزان مبلغ را در قبال فروش به افراد پرداخت می‌کند اگر مسلط به زبان‌های خارجی باشید به‌راحتی می‌توانید روزانه ۱۰۰۰ دلار پورسانت دریافت کنید.

۶. تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا PPC روشی است که هر بار افراد روی کلمه کلیدی مورد نظر شما کلیک می‌کنند شما پول دریافت می‌کنید. برای این که بتوانید پول بسیار زیادی از این روش بدست آورید باید وب سایت پر ترافیک و پربازدید داشته باشید.

تبلیغات کلیکی کانال های مختلفی دارد از جمله تبلیغ کلیکی مخصوص در توئیتر، اسپانسر مسیج لینکدین و فیسبوک.

۷. سوشیال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی در شبکه های اجتماعی

امروزه افراد زیادی در رسانه های اجتماعی یا شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کنند شما می‌توانید مشتریان بالقوه خود را از این شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید این شبکه های اجتماعی از جمله لینکدین، پینترست، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام.

۸. اینفلوئنسر مارکتینگ

در این روش بازاریابی شما محصول یا خدمات خود را در قبال مبلغی به افراد تأثیرگذار مانند بازیگران، ورزشکاران، سیاستمدارن یا بلاگرها می‌سپارید این افراد به دلیل این که شهرت بسیار زیادی را دارند و اعتماد افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند می‌توانند در فروش شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشند.

البته تعرفه بعضی از اینفلوئنسرها بسیار بالا است که شما بهتر است این نوع بازاریابی را بعدها انجام دهید.

۹. موبایل مارکتینگ

بسیاری از افراد برای وب‌گردی از گوشی هوشمند استفاده می کنند اگر قصد راه اندازی وبسایت دارید بهتر است سایت خود را برای گوشی بهینه سازی کنید و بازاریابی موبایلی خود را فعال کنید.

اگر وب‌سایت شما انعطاف خوبی برای بارگذاری روی گوشی‌های هوشمند را داشته باشد به مرور زمان شاهد افزایش فروش خود خواهید بود.

۱۰. تبلیغات بومی

انواع رپورتاژ آگهی و لینک های اسپانسر را می‌توان تبلیغات بومی نامگذاری کرد. همانطور که در مقاله رپورتاژ آگهی گفتیم این نوع از بازاریابی دائمی است و شما فقط یک بار هزینه خواهید کرد و برای همیشه دیده خواهید شد.

۱۱. اتوماسیون مارکتینگ

اتوماسیون ها مجموعه نرم‌افزارهای رباتی هستند که به صورت هوشمندانه شروع به ارسال انواع خبرنامه های ایمیل مارکتینگ یا زمان‌بندی برای ارسال خودکار پست در سایت و شبکه‌های اجتماعی می کنند شما برای اینکه بتوانید مدیریت زمان خود را داشته باشید بهتر است که از این نوع ربات ها کمک بگیرید و محتواهای خود را به روز نگه دارید.

۱۲. ارتباط آنلاین با مشتریان

چه می‌دانید انسان موجودی است اجتماعی برای اینکه در فضای دیجیتال بتوانید با افراد مختلفی رابطه برقرار کنید بهتر است که شروع به تعامل با آنها در قسمت دیدگاه های وب سایت و یا شبکه‌های اجتماعی کنید و به مرور زمان روابط عمومی خود را افزایش دهید.

هر چقدر که شما تلاش کنید باور کنید که می‌توانید افراد بسیار زیادی را جذب بیزینس خود کنید. درون‌گرایی را کنار بگذارید و شروع به ارتباط گرفتن با افراد کنید.

۱۳. بازاریابی ربایشی یا جاذبه‌ای

بازاریابی جاذبه های معمولاً به همه کارهایی که برای تولید محتوای ارزشمند انجام می‌شود را می‌گویند شما هر چقدر که بتوانید محتواهای با کیفیت‌تر و منحصربه‌فردی در راستای کسب و کار خود تولید کنید به مرور زمان مشتریان بسیار زیادی نیز جذب کسب و کار آنلاین خود خواهید کرد.

۱۴. بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی به تمامی کارهای خلاقانه گفته می‌شود که شما در جهت تبلیغات کسب و کار آنلاین خود انجام خواهید داد بازاریابی چریکی را به صورت جامع می‌توانید در محتوای معرفی بازاریابی چریکی بخوانید.

۱۵. بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یک نوع بازاریابی است که شما باید در آن محتوایی تولید کنید که دهان به دهان بیفتد یعنی اینکه سوژه در دست مخاطبان قرار دهید که آنها محتوای شما را به افراد بسیار زیادی ارسال کنند و در نتیجه شما معروف‌تر شوید معمولاً پشت صحنه بازاریابی ویروسی کمی شیطانی است.

به‌عنوان مثال شاید در نگاه اول محتوای شما مسخره به نظر برسد و به همین دلیل مخاطبان برای حاشیه سازی شروع به ارسال محتوای شما به افراد بسیار زیادی خواهند بود آنها فکر می‌کنند که سوژه برای خنده پیدا کردند ولی این‌طور نیست و شما در حال معروف‌شدن و جذب رتبه بالاتر هستید.

بازاریابی ویروسی استراتژی بسیار خوبی است که اگر خلاقانه پیش بروید مطمئن باشید که جواب خواهید گرفت.

۱۶.اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی

در اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی شما باید یک پنل انبوه پیامک تهیه کنید و به کمک آن شروع تبلیغات کنید در این روش کمپین‌های تبلیغاتی راه می‌اندازید و به صورت گروهی به افراد زیادی پیامک ارسال می‌کنید این روش نیز بسیار جذابیت دارد و می‌تواند در افزایش فروش شما بی‌نظیر باشد.

۱۷. تبلیغات بنری

بازاریابی بنری روشی است که در حال منسوخ شدن است ولی هنوز هم هستند سایت هایی که از این روش استفاده می‌کنند در این روش شما یک بنر جذاب تولید می‌کنید و هم را در سایتهای مختلفی قرار می‌دهید که برای این کار این سایت‌ها از شما هزینه‌ای خواهند گرفت ولی فراموش نکنید که تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

۱۸. بازاریابی برون گرا

به تمامی شیوه‌های مستقیم و بازاریابی از جمله ایمیل مارکتینگ و بنرهای موجود در سایت که تمامی آنها ماهیت تبلیغاتی دارند را بازاریابی برون‌گرا گفته می‌شود.

شما در این نوع بازاریابی به صورت ترک و سریع منظور خود را بیان می‌کنید و به مرور زمان می‌توانید مخاطبان خوب را تبدیل به مشتریان بالقوه خود کنید.

دیجیتال مارکتر یا بازاریاب های دیجیتال چه وظایفی دارند؟

دیجیتال مارکترها وظایف بسیار زیادی دارند و اگر شما صاحب آژانس دیجیتال مارکتینگ باشید باید افراد مختلفی را برای سمت‌های مختلف استخدام کنید. به طور کلی افرادی که دیجیتال مارکت هستند وظیفه عمده آنها انجام تکنیک‌هایی است که به کمک آن بتوانید مشتری جذب بیزینس خود کنید.

سمت‌های مختلف دیجیتال مارکترها عبارتند از:

۱. کارشناس تولید محتوا؛

۲. کارشناس شبکه های اجتماعی؛

۳. کارشناس سئو و بهینه سازی؛

۴. ادمین شبکه‌های اجتماعی؛

۵. مدیر تبلیغات؛

۶. مدیر بازاریاب اتوماسیون.

۷ گام برای استراتژی دیجیتال مارکتینگ معتبر

برای اینکه بتوانید در دنیای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال موفق شوید باید استراتژی‌های مخصوص خود را برای رسیدن به هدف خود انجام دهید. ما در اینجا هفت گام را برای شما بیان می‌کنیم.

۱. وب سایت خوب و بهینه بسازید

اگر زمینه بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید باید در مرحله اول یک وب سایت خوب و کاربر پسند طراحی کنید. برای شروع می‌توانید از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید.

۲. سئو و بهینه سازی سایت خود را به شدت جدی بگیرید

برای اینکه در رتبه‌های بالا تر موتورهای جستجو خصوصاً گوگل دیده شوید باید حتماً سئو و بهینه سازی سایت خود را جدی بگیرید. به جزئیات سئو سایت خود حتماً توجه کنید و به صورت هفتگی عملکرد سئو سایت خود را با کمک ابزارهای مربوطه بسنجید.

۳. تولید محتوای حرفه‌ای داشته باشید

تولید محتوا ستون اصلی سایت شما و دنیای دیجیتال مارکتینگ است شما باید به هنگام تولید محتوا تقویم محتوایی داشته باشید و با مدیریت زمان شروع به انتشار محتواهای خود کنید توجه داشته باشید که محتوای خود را بر اساس کلمات کلیدی به روز و مهم بنویسید.

۴. در سوشیال مدیا یا شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

همان‌طور که گفته شد امروزه افراد بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می گذرانند برای اینکه بتوانید کسب‌وکار دیجیتال خود را معروف کنید بهتر است در شبکه‌های اجتماعی فعالیت ویژه‌ای داشته باشید و به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

۵. ایمیل مارکتینگ را جدی بگیرید

شاید فکر کنید که افراد دیگر از ایمیل استفاده نمی‌کنند اما این‌گونه نیست بسیاری از افراد همچنان از ایمیل استفاده می‌کنند شما اگر شروع به ایمیل مارکتینگ کنید و به‌صورت مرتب به آنها ایمیل تبلیغاتی ارسال کنید مطمئناً یک روز آنها را ترغیب به خرید خواهید کرد.

۶. از تبلیغات کلیکی غافل نشوید

کمپین‌های تبلیغات کلیکی را دست کم نگیرید زیرا بهتر است با استفاده از کلمات کلیدی که در حوزه فعالیت شما می گنجد شروع به استفاده از تبلیغات کلیکی کنید.

۷. شروع به تحلیل و آنالیز عملکرد خود کنید

پس از اینکه شش مرحله بالا را طی کردید به‌صورت ماهانه شروع به سنجش عملکرد کارهای خود داشته باشید و آن ها را ذخیره کنید و در آینده با عملکردهای دیگر خود مقایسه کنید باور کنید که شما به معجزه خواهید رسید.

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم در زمینه دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم. شما به کمک تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ می توانید به مرور زمان کسب و کار اینترنتی خود را ترویج دهید و به فروش نجومی دست پیدا کنید.

شما بگویید

چه تجربیاتی در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارید؟ اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را به دوستان و علاقه‌مندان ارسال کنید و در قسمت دیدگاه‌ها تجربیات و نظرات خود را در زمینه دیجیتال مارکتینگ با «مجله گوگ» و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

منبع
blog.hubspotdigitalmarketinginstitutelyfemarketing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا