احتمالاً این روزها شاهد افزایش تعداد استارتاپ ها هستید افراد بسیار زیادی به دنبال کارآفرینی خصوصا در کسبوکارهای اینترنتی هستند ولی ممکن است شور و شوق اولیه خود را از دست هم داد و بعد از مدت کوتاهی با شکست روبهرو شوند با ما در مجله گوگ همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.
آنچه میخوانید:
چرا استارتاپ ها دچار شکست میشوند
دلایل بسیار زیادی برای شکست استارتاپها وجود دارد ممکن است شما در ابتدای کار اشتیاق سوزانی برای کارآفرینی داشته باشید ولی به مرور زمان شاهد موانع و سختیهای راه شوید و بیخیال این جریان شوید در ادامه به دلایل عمدهای که استارتاپها شکست میخورند اشاره خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.
۱. روی کار خود تمرکز آن چنان ندارید
اگر استارتاپ خود را آغاز کردهاید بهتر است تمرکز خود را تمامکمال روی آن بگذارید باور کنید تمرکزداشتن بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل اولین دلیل شکست استارتاپ ها عدم تمرکز است!
اگر شما بیش از حد وقت و زمان خود را با کارهای حاشیه بگذرانید به مرور زمان تمرکز خود را از دست خواهید داشت بهتر است هنگام کار لوازمی که تمرکز شما را از بین میبرند را کنار بگذارید و فقط روی کار خود تمرکز کنید؛ نه شما بلکه تمامی اجزای تیم شما باید این کار را انجام دهند و در هنگامی که کار میکنید تمامی حواسشان به کار باشد.
۲. به انتقادات مشتریان خود توجه ندارید
معمولاً مشتریان بعد از استفاده از خدمات و محصولاتتان با شما ارتباط میگیرند و انتقادات و نظرات خود را بیان میکنند؛ اگر شما به اعتقادات آنان توجه نکنید در نتیجه با مرور زمان باعث شکست خود خواهید بود.
پس همیشه با حوصله کامل به بازخوردهای مشتریان توجه کنید و انتقادپذیر باشید.
اگر استارتاپ خود را دوست دارید حتماً باید این کار را انجام دهید.
۳. اطلاعات حقوقی لازم را ندارید
اطلاعات حقوقی لازمه هر کسی است. شما باید وکیل کار خود باشید؛ چه بخواهید چه نخواهید این امر برای شما ضروری خواهد بود.
مشکلات دارایی و مالیات، مشکلات ثبت برند و مشکلات قراردادهای حقوقی از جمله مواردی هستند که افراد هیچگونه توجهی به آنها ندارند و بهمرور زمان باعث از بین بردن استارتاپ خود میشوند.
۴. ارتباط خوبی با افراد تیم خود ندارید
تیم شما افرادی هستند که معمولاً ۱۲ ساعت با آنها بهصورت روزانه ارتباط دارید پس باید با آنها مثل خانواده رفتار کنید و در آنان روحیه همدلی، انگیزه و مثبتاندیشی ایجاد کنید.
در دنیای مدرن و تجارت الکترونیک رئیس و حاکم سختگیربودن جایی ندارد شما باید سیاست کاری به پیش بگیرید و اگر عاشق کارتان هستید باید با اعضای تیم خود رابطه بسیار خوبی بسازید.
بهعنوان مثال اگر یکی از اعضای تیم شما اشتباهی انجام داد شما نباید بلافاصله او را تنبیه و یا اخراج کنید بلکه باید سیاست به خرج دهید و با او طوری رفتار کنید که در صدد جبران کار خود بر بیاید و بهمرور زمان باعث پیشرفت استارتاپ شما شود.
۵. تیم متخصص و حرفهای ندارید
باور کنید لازمه کار موفق یا استارتاپ موفق داشتن تیم متخصص و حرفهای است. خساست به خرج ندهید و کارمندانی را استخدام کنید که مطمئنید رزومه بسیار قوی دارند و میتوانند باعث موفقیت شما شوند.
متأسفانه تجربه ثابت کرده است افرادی که تیم متخصص ندارند بهمرور زمان با شکست بسیار بدی برخورد خواهند کرد.
۶. از موقعیت جغرافیایی غافل هستید
استارتاپ خود را گسترش دهید و اعضای تیم خود را از شهرها و موقعیتهای جغرافیایی متفاوت انتخاب کنید این به نفع شما خواهد بود؛ اگر بتوانید افراد زیادی را از نقاط مختلف کشور استخدام کنید بهمرور زمان شما میتوانید شعبههای بسیار زیادی را در شهرهای مختلف داشته باشید.
موقعیت جغرافیایی را جدی بگیرید و بهصورت دورکاری شروع به استخدام افراد مختلف از نقاط گوناگون کنید.
۷. برنامهریزی لازم را برای آینده کسب و کارتان ندارید
مدیر موفق کسی است که تمام زوایای مختلف را ببیند، آیندهنگر باشد، جنبههای خوب و جنبههای بد را شناسایی کرده باشد و برای آنها برنامهریزی داشته باشد، به هنگام چالشها خود را دست کم نگیرد و با هوش هیجانی عالی خود بتواند اوضاع را مدیریت کند!
اگر شما برنامهریزی خوبی برای آینده خود داشته باشید بهمرور زمان موفقیتهای بسیار زیادی بدست خواهید آورد و سرافکنده نخواهید شد.
۸. قیمت گذاری صریح را جدی نمیگیرید
خواهش می کنم قیمت واضح و قابل قبول داشته باشید نباید از همان ابتدای کار به سودهای نجومی فکر کنید بلکه باید آرام آرام پیش بروید و به مرور زمان درصد قیمت خود را افزایش دهید.
همچنین مشتریان را سردرگم نکنید و بهطور واضح و صریح قیمت مدنظر خود را بیان کنید.
۹. خود را غرق کار کرده اید
من میدانم باید برای استارتاپ خود تلاش کنید ولی نه در حدی که خود را با کار خفه کنید!
برای ادامه کار خود نیاز به انرژی خواهید داشت؛ با برنامهریزی دقیق پیش بروید و خود را بیش از حد توانتان خسته نکنید.
شما قادر نیستید راه صد ساله را یک شبه طی کنید.
۱۰. بازار هدف خود را نمی شناسید
استارتاپها با هدف رفع نیاز مردم به وجود میآیند اگر شما نتوانید نیازهای بازار هدف و مشتریان خود را بشناسید به مرور زمان با شکست روبه رو خواهید شد.
قبل از شروع به کار حتما اطلاعات دقیق و کاملی از بازار هدف و نیازهای مشتریان داشته باشید.
۱۱. منعطف نیستید
قبول کنیم که در دنیایی زندگی میکنیم که هر لحظه باید تغییر کرد و انعطاف پذیری باید در ذات شما باشد!
از منطقه امن خود خارج شوید و از تغییر نترسید و فقط تلاش کنید.
باور کنید که اگر با این زاویه دید پیش بروید به مرور زمان موفق خواهید شد اگر انعطافپذیر نباشید محکوم به شکست استارتاپ خود هستید.
۱۲. ثبات لازم را ندارید
با ثبات بودن باید جزء شخصیت یک کارآفرین باشد. شما باید همیشه ثبات رفتاری خود را داشته باشید و ثابت قدم به هدف خود بچسبید.
اگر یک بار شکست خوردید مشکلی ندارد هیچ چیزی از دست ندادهاید! میتوانید دوباره شروع کنید و این بار با موفقیت روبرو شوید.
مسئله ای که در اینجا باید آن را جدی بگیرید ثابتقدم بودن و اشتیاق سوزان شما است.
استارتاپهایی که با شکست روبهرو میشوند به این دلیل است که متاسفانه بعد از یک بار شکست ناامید میشوند و دست از کار میکشند!
شما جزئی از آنها نباشید.
۱۳. بازاریابی را جدی نمیگیرید
باید برای استارتاپ خود تبلیغات و بازاریابی دقیق و اصولی داشته باشید.
بهطور کلی استارتاپهایی که با شکست مواجه میشوند معمولاً به صورت حرفه ای تبلیغات و بازاریابی را جدی نمیگیرند و سرسری از این موضوع رد میشوند!
اما اگر میخواهید در استارتاپ خود موفق شوید باید تبلیغات حرفهای و بازاریابی حرفهای را پیش بگیرید و هیچ وقت تسلیم نشوید.
۱۴. با تیم خود همفکری نمیکنید
همانطور که گفته شد بهتر است با تیم خود رابطه دوستانه داشته باشید، هر هفته جلسات دورهای با همکاران و همتیمیهای خود داشته باشید و به صورت خلاقانه از آنها ایدههای جدید و انتقادات را بپرسید و آنها را در استارتاپ خود پیاده کنید.
دلیل دیگری که میتوان به آن اشاره کرد عدم همکاری مدیر با اعضای تیم خود است شما مرتکب این اشتباهات نشوید و با اعضای تیم خود همفکری داشته باشید، به آنها فرصت دیده شدن بدهید و نظرات آنان را بپرسید.
۱۵. بیزینسی انتخاب میکنید که رقبای زیادی دارید
اگر وارد حوزه کاری میشوید که با رقیبان قدرتمندی سر و کار دارید مطمئناً با شکست روبه رو خواهید شد!
مرتکب این اشتباه نشوید و استارتآپی انتخاب کنید که رقیبهای کمتری دارد و میتوانید خلاقیت خود را خرج آن کنید.
۱۶. به نقاط ضعف و قوت کسب و کار خود توجه نمیکنید
نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کنید و آنها را هرطوری که شده حل کنید.
اگر عاشق موفقیت استارتاپ خود هستید انتقاد پذیر باشید و مسائل را بدون طوفان حل کنید.
بیشتر استارتاپها به دلیل اینکه نقاط ضعف و قدرت بیزینس خود را شناسایی نکردند، دچار شکست شدند!
اشتباه آنها را تکرار نکنید.
۱۷. بیخیال کیفیت خدمات و محصولات خود هستید
اگر کیفیت خدمات و محصولات شما بسیار پایین باشد به مرور زمان محکوم به شکست خواهید شد.
شاه کلید اصلی موفقیت استارتاپ این است که محصولات و خدمات منحصربهفرد و باکیفیت را با پشتیبانی بینظیری ارائه دهید.
به هیچعنوان و تحت هیچ شرایطی بیخیال کیفیت محصولات و خدمات خود نشوید.
۱۸. بیزینس پلن مدون ندارید
قبل از شروع به کار حتماً بیزینس پلن یا بوم کسب و کار مدون خود را بنویسید و آماده داشته باشید شما اگر همه چیز را از قبل آماده کنید و تحت نظر داشته باشید حتماً به موفقیت خواهید رسید.
به هیچوجه بلندپروازانه فکر نکنید و بهصورت واقعبینانه شروع به نوشتن بیزینس پلن حوزهکاری خود کنید.
۱۹. با مشکل سرمایه روبرو هستید
متأسفانه عامل دیگری که استارتاپها با شکست روبهرو میشوند چالشهای مالی است باید از ابتدا مدیریت مالی خوبی داشته باشید و برنامهریزی دقیقی برای سرمایه خود داشته باشید.
اگر حوزه کاری شما منحصربهفرد باشد میتوانید برای کار خود سرمایهگذار جذب کنید و درصدی نیز به وی بدهید.
۲۰. تقویم ارائه محصول و خدمات مناسبی ندارید
ممکن است محصول یا خدمات شما بسیار عالی باشد ولی متاسفانه در زمان خوبی ارائه نشود.
خوب بررسی کنید و ببینید آیا حوزه کاری که میخواهید وارد آن شوید نیاز افراد را در این زمان برطرف میکند یا نه؟ وگرنه مردم از آن استقبال نخواهند کرد.
سخن پایانی
ما در این مطلب سعی کردیم تمامی عواملی را که باعث شکست یک استارتاپ میشوند را شناسایی و بررسی کنیم.
به شما گوشزد کنیم که این اشتباهات را انجام ندهید.
اگر عاشق کارآفرینی هستید و این مطلب برای شما مفید بود آن را با علاقه مندان و دوستان خود به اشتراک بگذارید و در قسمت دیدگاه ها برای مجله گوگ و مخاطبان ما نظرات و تجربیات خود را بنویسید.
سلام
بسیار عالی و تاثیرگذار
ممنون از سایت خوبتون
سلام و درود خدمت شما خانم اکبری
ممنونیم از اینکه وقت گذاشتید و محتوا را مطالعه کردید. 😍