سئو یا «بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو» در سالهای اخیر نقش پررنگتری در بین صنوف مختلف پیدا کرده و فقط به افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشغول به فعالیت هستند، محدود نمیشود چراکه دیگر کسب و کارهای سنتی به تنهایی پاسخگوی نیازهای جامعه نیستند.
از آنجایی که در سالهای اخیر بسیاری از کسب و کارها یا به فضای اینترنت انتقال داده شدهاند و یا در حال انتقال و جابه جایی به دنیای دیجیتال هستند، بنابراین طبیعی است که افراد بیشتری به بحث سئو علاقهمند شوند؛ زیرا از طرفی به عنوان یک مهارت پرتقاضا برای آینده شناخته میشود و از طرفی دیگر نیز افرادی که صاحب کسب و کار هستند و یا ایدهای برای راهاندازی یک کسب و کار در سر دارند، میتوانند با یادگیری آن به بقا و رشد کسب و کارشان کمک کنند.
در چنین شرایطی دانستن همه چیز درباره سئو باعث میشود شخص چشمانداز دقیقی از آینده ترسیم کند و حتی قبل از شروع نیز پاسخ سوال “چگونه کارشناس سئو شویم” را در ذهنش داشته باشد؛ یا به خوبی میداند برای رشد کسب وکارش باید چه مسیری را طی کند.
به همین دلیل نیز اجازه دهید یک بار برای همیشه صفر تا صد این مسیر پر پیچ و خم ولی در عین حال لذتبخش را در مقابل چشمانتان ترسیم کنیم و راههای ورود به آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
آنچه میخوانید:
تعریف SEO با زبان ساده
SEO یا بهینه سازی موتور جستجو، مخفف “search engine optimization” است که به بهبود وبسایت شما جهت افزایش بازدید و رتبه آن در گوگل، مایکروسافت بینگ و سایر موتورهای جستجو کمک میکند.
به عبارتی دیگر هر چه صفحات وبسایت شما بیشتر و بهتر در نتایج جستجو نمایش داده شوند، احتمال پیدا شدن توسط کاربران و کلیک روی آنها نیز افزایش پیدا میکند.
پس در اینجا به خوبی میتوان به اهمیت سئو برای وبسایتها پی برد چراکه هر یک از این بازدیدکنندگان میتوانند به مشتری، کارفرما یا مخاطبی تبدیل شوند که باز هم به سایت شما سر بزنند و از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند.
درواقع موتورهای جستجو پس از بررسی و تایید بهینه بودن وبسایت، به آن رتبه و اعتبار میدهند که این بررسیها در 3 مرحله و توسط خزندهها (Crawlers) انجام میگیرد:
- crawling (کراول کردن): کشف و بررسی صفحات وبسایت از طریق لینکها توسط خزندهها یا کراولرهای موتور جستجو
- indexing (ایندکس کردن): تجزیه و تحلیل دادهها پس از پیمایش و ذخیره آنها در دیتابیس موتورهای جستجو
- رتبهبندی وبسایت و در نهایت نشان دادن آن به کاربران
بررسی انواع سئو
حال که با مفهوم کلی سئو آشنا شدید بهتر است پا را کمی فراتر بگذاریم و شما را با انواع سئو آشنا کنیم تا درک بهتری از این دنیای جذاب داشته باشید.
در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، استراتژیها، روشها و تکنیکهای مختلفی به کار گرفته میشود بنابراین با توجه به در نظر گرفتن این مسئله، سئو وبسایت در گروهها و دستهبندیهای مختلفی قرار میگیرد.
پایه و اساس SEO در 3 بخش زیر قرار میگیرد:
- سئو داخلی (On-page SEO)
- سئو فنی یا تکنیکال (Technical SEO)
- سئو خارجی (Off-page SEO)
دسته دیگر از سئو نیز شامل تکنیکهایی است که برای گرفتن رتبه از موتورهای جستجو اجرا میشود که عبارتند از:
- سئو کلاه سفید (White Hat SEO)
- سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
- سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)
در ادامه به تفصیل به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت بنابراین اگر مفاهیم بالا برایتان مقداری نامفهوم است اصلا نگران نباشید.
سئو داخلی یا On-page SEO
سئو داخلی یا On-page SEO به تمامی فعالیتها و اقداماتی گفته میشود که روی عناصر وبسایت انجام میگیرد و در نهایت منجر به قابل فهم بودن اجزا و ساختار وبسایت برای موتورهای جستجو و کاربر میشود. درواقع در سئو داخلی استراکچر و ساختار وب سایت (محل قرارگیری عناصر سایت مانند فوتر، محتوا، نحوه ایجاد ارتباط و لینکسازی بین صفحات وبسایت) تعیین میشود.
SEO داخلی به دو بخش بهینه سازی محتوا و بهینه سازی فنی وبسایت (Technical SEO) تقسیم میشود. پس در همین ابتدای کار باید بدانید که سئو تکنیکال زیرمجموعهای از SEO داخلی محسوب میشود زیرا طبق تعریف بالا، تمامی اقداماتی که به منظور بهینه سازی عناصر وبسایت برای موتورهای جستجو انجام میشود را On-page SEO میگوییم.
سئو خارجی یا Off-page SEO
سئو خارجی یا Off-page SEO نیز مجموعهای از اقدامات را شامل میشود که در خارج از وبسایت، به منظور افزایش ترافیک و بازدید، و در نتیجه کسب رتبه و اعتبار از سمت موتورهای جستجو انجام میشود؛ از جمله این اقدامات میتوان به دریافت بک لینک از دیگر سایتها و رپورتاژ آگهی اشاره کرد. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رپورتاژ آگهی و بک لینک می توانید به مقالات رپورتاژ آگهی چیست و از کجا بک لینک بگیریم مراجعه کنید.).
زمانی که از سایتهای دیگر و همچنین پلتفرمهای اجتماعی به سایت شما لینک داده میشوند، باعث ورود کاربران و درنتیجه افزایش ترافیک سایت و کسب اعتبار از موتورهای جستجو میشود. درواقع موتورهای جستجو، به سایتهایی اعتبار و رتبه میدهند که از لحاظ محتوایی برای کاربر مفید هستند و محبوبیت و اعتبار بیشتری در بین آنها دارند؛ بنابراین وقتی سایت شما از طریق سایتها و رسانههای دیگر به عنوان مرجع معرفی میشود، موتورهای جستجو نیز آن را به عنوان سایتی معتبر تشخیص میدهند.
سئو تکنیکال یا Technical SEO
یکی از مسیرهای مهمی که به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو حتما باید طی شود، این است که وبسایت از لحاظ فنی بهینه شود تا خزندههای گوگل مراحل بررسی را به راحتی طی کنند، به همین دلیل نیز در SEO بحثی تحت عنوان سئو تکنیکال مطرح میشود که شامل مجموعه از اقدامات فنی است که روی وبسایت و سرور انجام میشود تا سایت برای موتورهای جستجو قابل کراول و ایندکس شدن، و برای کاربر نیز در دسترس باشد.
برخی از اقداماتی که در SEO فنی یا تکنیکال انجام میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بهینه سازی سرعت وبسایت
- نقشه وب سایت
- ریسپانسیو بودن وبسایت برای دستگاههای مختلف
سئو کلاه سفید
سئو کلاه سفید یا White Hat SEO اصولیترین روش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است چراکه از تمام قوانین و استاندارد تعیین شده توسط موتورهای جستجو پیروی میکند؛ بنابراین این تکنیک را میتوان به عنوان قطعیترین تکنیک برای به دست آوردن رتبه و اعتبار در موتورهای جستجو معرفی کرد اما باید توجه داشته باشید که یک فرآیند طولانی مدت است.
از جمله اقداماتی که در SEO کلاه سفید انجام میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- محتوای خوب و باکیفیت
- Performance یا عملکرد سایت
- کلمه کلیدی و عنوان مناسب
- ناوبری سایت
- بک لینکهای معتبر
سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه یا Black Hat SEO دقیقا نقطه مقابل سئو کلاه سفید است و به روشها و تکنیکهایی اطلاق میشود که قوانین، الگوریتمها و استانداردهای موتورهای جستجو را به طور کامل نقض میکند و درصدد فریب موتورهای جستجو برای دریافت رتبه و اعتبار است.
درواقع این روش به منظور کسب رتبه سریع از موتور جستجو و نمایش در صفحات نتایج (SERP) در مدت زمان کم به کار گرفته میشود اما نکته بسیار مهم درباره SEO کلاه سیاه این است که موتورهای جستجو در بیشتر مواقع خیلی سریع متوجه نقض قوانین از سمت وبسایت میشوند و آن را جریمه میکنند.
با به کارگیری سئو کلاه سیاه، رتبه سایت به سرعت افزایش پیدا میکند اما این رتبه و اعتبار موقتی است و به محض تشخیص تخلف توسط موتورهای جستجو، وبسایت جریمههای سنگینی میشود به طوریکه گاهی این جریمهها منجر به حذف کامل صفحات وبسایت میشود. (برای کسب اطلاعات دقیق درباره جریمه سایت توسط موتورهای جستجو میتوانید به مقاله پنالتی شدن سایت(Google Penalty)چیست؟ مراجعه کنید.).
اقدامات و تکنیکهایی که در روش سئو کلاه سیاه مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:
- کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) یا بمباران کلمات کلیدی
- Cloaking یا پنهان کردن
- لینکهای مخفی
- Doorway pages یا صفحات درگاه
سئو کلاه خاکستری
شاید خودتان هم حدس زده باشید که سئو کلاه خاکستری یا Grey Hat SEO ترکیبی از دو تکنیک قبلی یعنی Black Hat SEO و White Hat SEO است. در این روش برخی از قوانین و ضوابط گوگل رعایت، و برخی دیگر نیز رعایت نمیشود اما تکنیکها به گونهای پیاده سازی و اجرا میشود که موتورهای جستجو را به صورت هوشمندانه فریب میدهد.
درواقع با ترکیب این دو روش، روشی به دست میآید که نه تنها از نظر موتورهای جستجو غیرقانونی محسوب نمیشود بلکه مسیر پیشرو، مسیری خواهد بود که کاملا منطبق با قوانین و ضوابط موتورهای جستجو است.
جالب است بدانید که سئو کلاه خاکستری محبویت و اهمیت بیشتری در بین متخصصین سئو دارد زیرا اقداماتی که به طور معمول برای بهبود و بهینهسازی سایت انجام میشود زیرمجموعه این دسته از SEO است؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که با کوچکترین اشتباه در پیادهسازی تکنیکهای مختلف کلاه خاکستری، ممکن است سایت از طرف موتورهای جستجو به دلیل استفاده از SEO کلاه سیاه مجرم شناخته شود و در نهایت جریمههایی متوجه سایت شود؛ پس رعایت اعتدال در این روش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، حرف اول را میزند.
از جمله مزایای به کارگیری SEO کلاه خاکستری میتوان به کسب رتبه و اعتبار از موتورهای جستجو با صرف هزینه و زمان کمتر اشاره کرد.
در ادامه بخشی از تکنیکهای مورد استفاده در سئو کلاه خاکستری را نام میبریم:
- خرید یا ساخت بکلینک
- خرید سوشیال سیگنال
- خرید رپورتاژ آگهی
- منشن بدون لینک
سئو محلی (Local SEO)
برای درک بهتر سئو محلی که زیر مجموعهای از بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است، به مثال ساده زیر توجه کنید:
فرض کنید مهمانی سرزده قرار است تا 5 ساعت آینده به منزل شما بیاید اما خانه شما نیاز به نظافت دارد و از طرفی نیز باید خریدهای منزل را انجام دهید.
در چنین شرایطی شما نیاز به یک کمک و همراه دارید بنابراین در گوگل نزدیکترین شرکت خدماتی به منزلتان را جستجو میکنید.
در این جستجو، شما نام محل سکونت خود را نیز به عبارتی که قصد جستجوی آن را دارید، اضافه میکنید. به عنوان مثال: شرکت خدماتی نظافتی سعادت آباد.
پس از این جستجو، لیستی از تمامی شرکتهای خدماتی منطقه موردنظرتان ظاهر میشود و شما میتوانید با توجه به مشخصات آنها، نزدیکترینشان را انتخاب و از خدماتشان بهرهمند شوید.
اجازه دهید در همین مثال اصطلاحاتی را نیز به شما بیاموزیم تا بهتر سئو محلی یا Local SEO را درک کنید.
مفهوم جستجوگر محلی و کسب و کار محلی
در مثال بالا شما یک جستجوگر محلی محسوب میشوید و کسب و کاری که قصد دریافت خدمات از آن را در محله خود دارید، همان کسب و کار محلی است. نتایجی که پس از جستجوی “شرکت خدماتی نظافتی سعادت آباد” برای شما ظاهر میشود نیز نتایج جستجوی محلی نامیده میشوند که همگی بر اساس محلهای که مدنظر شما است، نمایش داده میشود.
حالا که در قالب یک مثال با تعریف سئو محلی (Local SEO) آشنا شدید و همچنین اصطلاحاتی مانند کسب و کار محلی، جستجوگر محلی و نتایج جستجوی محلی را نیز آموختید، دیگر به راحتی هر تعریفی که از SEO محلی ببینید، متوجه آن خواهید شد.
در حالت کلی Local SEO به مجموعه اقداماتی گفته میشود که کسب و کارهای محلی برای تعیین موقعیت جغرافیایی خود و همچنین مطلع ساختن کراولرهای موتورهای جستجو (مانند گوگل) از آن، انجام میدهند.
تعریف دقیق Local SEO
در این نوع بهینهسازی که زیرمجموعه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است، مجموعهای از اقدامات انجام میشود که وبسایت در یک منطقه جغرافیایی مشخص، از موتورهای جستجو رتبه کسب کند.
برای درک بهتر باز هم به سراغ مثال قبل برمیگردیم: درواقع نتایج جستجوی کاربری که “شرکت نظافتی ولنجک” را جستجو کرده است با شما که شرکت نظافتی سعادت آباد را جستجو کردهاید کاملا متفاوت خواهد بود. درواقع همین نتیجه درباره شهر، استان و حتی کشورهای دیگر هم متفاوت خواهد بود.
نکته دیگری که باید درباره سئو محلی بدانید این است که این نوع SEO برای تمام کسب و کارهایی که خدماتشان را در یک محل فیزیکی (مانند مطب، تعمیرگاه) ارائه میدهند بسیار کاربردی است و نباید به هیچ عنوان نسبت به آن کوچکترین کمتوجهی صورت بگیرد.
در این نوع جستجوها، الگوریتمهای گوگل به گونهای عمل میکنند که نتایج جستجوی محلی، با موقعیت جغرافیایی کاربر (جستجوگر محلی) مرتبط و مطابقت داشته باشد. موقعیت جغرافیایی کاربر نیز با استفاده از IP او مشخص میشود.