چگالی کلمات کلیدی یعنی چند بار شما از یک کلمه یا عبارت کلیدی هدف، نسبت به کل تعداد کلمات صفحه، در یک صفحه وب استفاده میکنید. در استراتژی بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)، کلمات کلیدی بخش اساسی از کار شما هستند. هنگام افزودن کلمات کلیدی به صفحات خود، مهم است که تعادلی را در استفاده از اصطلاحات کلیدی حفظ کنید تا رتبهبندی شما در نتایج جستجوی گوگل کاهش نیابد.
تراکم کلمه کلیدی نقش اساسی در بهبود رتبه صفحات شما در نتایج جستجو دارد. در این مقاله به سوال “چگالی کلمه کلیدی چیست؟” پاسخ داده و چهار روش برتر برای بهینهسازی تراکم کلمات کلیدی خواهیم داشت.
آنچه میخوانید:
چگالی کلمات کلیدی سئو چیست؟
تعریف تراکم کلمه کلیدی تعداد بارهایی است که یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب ظاهر میشود.
به عبارت دیگر، اگر شما یک متن 100 کلمهای داشته باشید و 10 بار از یک کلمه کلیدی خاص در آن استفاده کنید، تراکم کلمات کلیدی شما 10٪ است.
برای مثال، فرض کنید که شما یک صفحه وب درباره موضوع گردشگری در یک شهر خاص دارید. کلمه کلیدی شما “جاذبههای گردشگری شهر X” است. اگر این کلمه در متن شما 20 بار تکرار شود و متن شما در مجموع 200 کلمه داشته باشد، تراکم کلمات کلیدی شما برابر با 10٪ است (چون 20 به 200 نسبت داده میشود و در نهایت درصد محاسبه میشود).
حالا، اگر این تراکم بسیار زیاد شود (به عبارت دیگر، اگر شما هر کلمه کلیدی را خیلی زیاد تکرار کنید)، ممکن است گوگل این کار را به عنوان تلاش برای سودجویی تلقی کند و رتبهبندی شما را کاهش دهد. بنابراین، باید حواستان به تراکم کلمات کلیدی باشد تا از زیادهرویی جلوگیری کنید و بهترین عملکرد SEO را داشته باشید.
اگر یک صفحه جدید به وبسایت خود اضافه میکنید یا یک پست وبلاگ مینویسید، چگالی کلمات کلیدی امری حیاتی است که به رتبهبندی صحیح صفحه شما در نتایج جستجو کمک میکند. تراکم کلمات کلیدی یا فراوانی کلمات کلیدی نیاز به نظارت دارد تا مطمئن شوید که شما تعادلی را برقرار کردهاید؛ یعنی از یک کلمه کلیدی به اندازه کافی استفاده کردهاید تا رتبه بگیرید، ولی به قدری زیاد نیست که به رتبهبندی شما آسیب برساند.
چگالی کلمات کلیدی چگونه محاسبه می شود؟
وقتی شما تراکم کلمه کلیدی را محاسبه میکنید، در واقع درصد نسبت تعداد کلمات کلیدی به کل تعداد کلمات صفحه را محاسبه خواهید کرد. برای محاسبه تراکم کلمات کلیدی، از این فرمول پیروی کنید:
تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی ذکر شده است / تعداد کل کلمات در صفحه = چگالی کلمه کلیدی
برای یافتن تراکم کلمات کلیدی، تعداد بارهایی که کلمه کلیدی خود را در صفحه خود ذکر کردهاید را به تعداد کل کلمات در صفحه تقسیم میکنید. میتوانید این نسبت را با ضرب نتیجه در 100 به درصد تبدیل کنید. به عنوان مثال، فرض کنید یک مقاله به طول 1500 کلمه نوشتهاید و عبارت کلیدی خود را 20 بار استفاده کردهاید. فرمول تراکم کلمات کلیدی شما به صورت زیر خواهد بود:
1.3%=100*.013=20/1500
در این صورت، تراکم کلمه کلیدی شما 1.3٪ است.
چگالی کلمه کلیدی ایده آل چیست؟
هنگامی که در حال محاسبه تراکم کلمات کلیدی خود هستید، میخواهید بدانید که این نسبت برای صفحه مناسب است یا خیر؟ اما حقیقت این است که برای هر صفحه تراکم کلمات کلیدی بهینه و مشخصی وجود ندارد. اگر در مورد تراکم کلمه کلیدی بهینه تحقیق کنید، با اطلاعات متفاوتی مواجه خواهید شد.
بعضی از متخصصان ممکن است بگویند که بین 0.5٪ تا 0.8٪ مناسب است. سایتهای دیگر ممکن است اظهار کنند که هر مقداری بین 0.5٪ تا 2.5٪ قابل قبول است. برای رسیدن به تراکم کلمات کلیدی ایدهآل خود، نیاز به انجام آزمایشهای مختلف و تست خطا دارید.
حدوداً 1% تا 3% برای چگالی کلمات کلیدی به عنوان یک راهنمای معقول مطرح میشود. این مقدار ممکن است بر اساس محتوا، حوزه فعالیت و شرایط خاص متفاوت باشد. اگرمیخواهید زیر 3٪ باقی بمانید. از آن نقطه به بعد، باید صفحات خود را آزمایش کنید تا ببینید کدام تراکم کلمات کلیدی برای کسبوکار شما بهترین عملکرد را دارد و در رتبهبندی شما کمک میکند.
پر کردن متن با کلمات کلیدی چیست؟
هنگامی که در مورد تراکم کلمات کلیدی صحبت میکنیم، نمیتوانیم از بحث “پر کردن متن با کلمات کلیدی” یا کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) خارج شویم. پر کردن متن با کلمات کلیدی به معنای استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در یک صفحه است.
این اتفاق زمانی میافتد که نویسندگان تلاش میکنند تا تعداد زیادی از کلمات کلیدی را به امید بهتر شدن رتبه آن صفحه برای آن کلمه کلیدی قرار دهند. صفحاتی که از پر کردن متن با کلمات کلیدی استفاده میکنند، اغلب از عبارات غیرطبیعی و مصنوعی برای استفاده از کلمات کلیدی بهره میبرند. مهم است که مفهوم پر کردن متن با کلمات کلیدی را بفهمید و چرا به SEO شما آسیب میزند؟
اگر از یک کلمه کلیدی به منظور افزایش رتبه بیش از حد استفاده کنید، گوگل ممکن است سایت شما را جریمه کند. این عمل به عنوان یک تکنیک سئو کلاه سیاه یا نقض قوانین گوگل در نظر گرفته میشود. برای جلوگیری از پر کردن متن با کلمات کلیدی و اثر منفی بر روی رتبهبندی شما در نتایج جستجو، بهتر است تراکم کلمات کلیدی بهینه خود را آزمایش کنید.
با امتحان کردن کلمات کلیدی خود در تراکمهای مختلف، میتوانید بهترین تراکم را پیدا کنید که به شما در رتبهبندی کمک کند و مانع، از دست دادن رتبه شما به خاطر استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی در صفحه شود.
4 روش برای تعیین بهترین تراکم کلمات کلیدی
برای تعیین تراکم کلمات کلیدی بهینه در محتوای وبسایت خود، از چند روش موثر میتوانید استفاده کنید:
1. برای مخاطبان خود بنویسید.
بسیاری از افراد سعی میکنند محتوای خود را برای رتبهبندی در موتور جستجو بهینهسازی کنند و این کاری اشتباه است. به جای تمرکز بر نوشتن برای موتورهای جستجو، به ساخت محتوا برای مخاطبان خود تمرکز کنید. زمانی که برای موتورهای جستجو می نویسید، احتمال استفاده از کلمات کلیدی در صفحه افزایش می یابد ولی اگر سعی کنید که برای مخاطبان خود بنویسید، به طور طبیعی متن با لهجه محاورهای نوشته میشود و کلمات کلیدی به طور طبیعی و در جاهایی که مناسب هست استفاده خواهد شد.
وقتی شما محتوا را طوری مینویسید که انگار با مخاطبانتان صحبت میکنید، به جای اینکه خود را مجبور به وارد کردن کلمات کلیدی کنید، کلمات کلیدی را به طور طبیعی در متن قرار می دهید و بدون نیاز به وارد کردن مصنوعی کلمات کلیدی، محتوای خود را بهبود داده و تجربه کاربری را بهتر کرده و در نتیجه از دید گوگل بهبود می یابید. اگر تراکم کلمات کلیدی شما خیلی کم باشد، میتوانید برگردید و کلمه کلیدی خود را در جاهایی که به طور طبیعی جا افتاده اند، اضافه کنید.
فرض کنید که یک شرکت تولیدکننده لوازم آشپزخانه است و عبارت کلیدی اصلی آن “ظروف آشپزخانه مقاوم” است. اگر تمرکز شما بر روی نوشتن برای موتورهای جستجو باشد، ممکن است به اشتباه از این عبارت کلیدی در هر جمله یا عبارت استفاده کنید.
حالا فرض کنید که شما بر روی نوشتن برای مخاطبان خود تمرکز میکنید. شما میتوانید به طور طبیعی در مورد ویژگیها و مزایای ظروف آشپزخانه مقاوم صحبت کنید و در مواقع مناسب از عبارت کلیدی استفاده کنید. به این ترتیب، محتوای شما به نظر طبیعیتر خواهد آمد و تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان فراهم خواهد کرد. این نه تنها به بهبود رتبهبندی شما کمک میکند بلکه از پر کردن متن با کلمات کلیدی نیز جلوگیری میکند.
گوگل به این که چه کسی بهترین محتوا را برای مخاطبان ارائه می دهد اهمیت میدهد، وقتی محتوا برای مخاطبانتان نوشته میشود، نوشتههای شما طبیعیتر خواهد بود. پردازش زبان طبیعی به شما این امکان را میدهد که برای کاربران بنویسید و از تکنیکهای کلاه سیاه که به SEO شما آسیب میزنند، اجتناب کنید.